Všechny budoucí hry EA budou mít mikroplatby
A je úplně jedno, že mikroplatby v Dead Space 3 se setkaly mezi hráči spíše s nevolí. Berme to tak, že vývoj her je stále nákladnější, živí daleko větší mašinérii a přitom ceny her nijak nerostou. Nejprve místo jednoho či dvou datadisků pro hry přišla herní studia a jejich publisherové s konceptem daleko více DLC (Fallout 3 či Fallout: NW berme jako příklady tohoto konceptu) a nyní se tedy připravuje model, kdy budeme platit i v řádu desítek menších platbiček za drobnůstky, které ve slušné společnosti let 90. byly automaticky součástí vlastní hry.
My samozřejmě nevíme, jaké budou ty konkrétní implementace mikroplateb v těch konkrétních hrách, ale jde o následující: Pokud jste si chtěli užít Diablo 2 v roce 2001 naplno, museli jste si dokoupit datadisk Lord of Destruction. Ano nebyl nejlevnější, ale vlastní hru vylepšoval značně. Pak jsme tu měli řekněme třeba Morrowind a Oblivion, pro které již vyšly datadisky dva a dva. U Falloutu 3 se to již nejmenovalo datadisk, ale DLC (DownLoadable Content) a už jich bylo hned 5. Falout: New Vegas na tom byl podobně, také přinesl pět DLC. Tím ilustrujeme vývoj u jedné firmy (Bethesda). Ano, DLC u Falloutů přinesla další zajímavá rozšíření světa, ale řekněme že do laťky kterou nasadil Blizzard s D2: LoD bylo celkem daleko.
Nyní tedy přichází koncept mikroplateb za menší obsah, který berme jako koncept neustálého drobného placení za další drobnosti (tzv. "salámová metoda"). A kdo tedy nebude neustále platit, nebude si moci užít celých 100 % hry, nemluvě o tom, že se jistě mezi těmito drobnostmi objeví i různě nastavovaná kaše v podobě nových zbraní, jež vypadají visuálně jinak, ale nekosí nepřátele odlišně od výchozího arzenálu a podobné věci. Ano, jsme skeptičtí, když předpokládáme, že mikroplatby budou používány i pro celkem snadné zvyšování zisků za málo vývojářské práce.
Na druhou stranu musíme ale také zmínit potenciálně opačný efekt, kdy mikroplatby za dodatečně vytvářený obsah pomohou udržet vývojáře u oblíbené starší hry. Dnes je to tak, že jakmile hra zmizí z předních stránek časopisů, již se studio v podstatě věnuje titulu dalšímu, protože by si jinak nevydělali na slaný chléb. Pokud pomohou mikroplatby přinést dostatečné příjmy pro další podporování hry a rozvíjení a prohlubování jejího příběhu, bude to nepochybně klad. Zmiňovaná DLC k Falloutům já osobně považuji za celkem slušný příklad (a když bych měl vypíchnout, tak minimálně Old World Blues je hodně příjemné zpestření hlavní hry).
Jaký je váš názor? Vezměte si svoji nejoblíbenější hru a představte si, že s konceptem mikroplateb by se jí vývojáři mohli věnovat flexibilněji (což neznamená, že to nemohou zneužít na rychlou tvorbu stupidního obsahu). Jste ochotni si počkat, jak to v reálu bude vypadat v té které hře, nebo vás tímto rozhodnutí EA nasr....?