Vydání 7nm Ampere od Nvidie vypadá na první pololetí 2020
O generaci Ampere víme již od roku 2017. Je ovšem nutné dodat, že prvních několik informací bylo nepřesných. Problém patrně tkvěl v tom, že vycházely z roadmapy pro konkrétní segment a jak víme, Nvidia nepoužívá všechny architektury ve všech segmentech. Například Voltu nechala pouze profesionálnímu výpočetnímu segmentu, Turing zase grafice (herní i profesionální). V plánech pro konkrétní segmenty tak některé architektury nemusejí být uvedené a dojde snadno k chybným závěrům. Jako v roce 2017, kdy se nejprve objevily zprávy, že další architekturou Nvidie bude právě Ampere, přičemž ve skutečnosti byl v plánu až po architektuře Turing, o které jsme se paradoxně dozvěděli až později.
Je prakticky jisté, že Ampere zacílí (i) na profesionální výpočetní trhy, neboť Volta již zastarává a Turing neměl ambice jej nahradit. Tato skutečnost však vnáší otazníky ohledně data vydání, ale k tomu se ještě vrátíme.
Igor Wallossek, který publikuje na webu Tom'sHardware i na vlastním igor'sLAB, přišel s článkem, který předkládá dvě zásadní informace. Začněme tou, která má k tématu definovanému nadpisem naší zprávy blíže: Wallossek si je poměrně jistý, že Ampere bude vydán v první polovině (H1) příštího roku (2020). To je nejen možné, ale vcelku pravděpodobné. Koresponduje to přinejmenším se závěry v našem červencovém článku:
Předpokládá se, že k vydání Amperu dojde v roce 2020. Přesnější termín není známý, ale z údaje o dubnovém tape-out lze leccos odvodit. Prodleva mezi tape-out a vydáním GPU bývá obvykle kolem jednoho roku. V optimistickém případě tři čtvrtě roku. Není ovšem jasné, zda došlo na tape-out herního GPU, nebo výpočetního produktu (à la GP100, GV100), který by herním produktům o nějaký ten čas předcházel. Optimistický termín uvedení herních produktů je tedy první kvartál 2020, realistický druhý nebo začátek třetího a pesimistický, případně pokud by výpočetní GPU dostalo přednost, konec třetího kvartálu 2020. |
Pozdní jaro 2020 nebo začátek léta, které vycházejí jako nejpravděpodobnější z hlediska termínu tape-out, zapadají do Wallosskova „prvního pololetí“.
Druhé sdělení, které Walossek zveřejnil, se týká mainstreamu (či nižšího mainstreamu) a nejen Nvidie, ale i AMD. Zveřejnil výkonnostní graf, do kterého na základě vlastního odhadu uvedl výkonnostní pozice Radeonu RX 5500, Radeonu RX 5600 a GeForce GTX 1660 Super.
Tyto údaje (na rozdíl od doby vydání Amperu) jsou zcela velmi nereálné. Radeon RX 5500 (XT) má vycházet z částečně deaktivovaného (1404 stream procesorů) GPU Navi 14, které má podle dosavadních zpráv (v plně aktivní verzi) obsahovat 1536 stream procesorů, 32 ROP a 128bit sběrnici. Výkon Radeonu RX 5500 (XT) tak považuji za nereálně nadsazený. Výkonnostní náskok Radeonu RX 5700 oproti Radeonu RX 5500 podle grafu dosahuje jen ~30 %, přičemž výkonnější model disponuje o ~50 % vyšším počtem stream-procesorů, o 100 % více ROP a o 100 % širší sběrnicí.
Stejně tak není jasné, na základě čeho Wallossek odvodil, že se Radeon RX 5500 XT bude blížit výkonu GeForce GTX 1660 Ti, která je však vybavena o 50 % vyšším počtem ROP a o 50 % širší paměťovou sběrnicí.
Wallossek dále předpokládá, že Radeon RX 5600 XT nebude postaven na plně aktivním GPU Navi 14, ale na částečně deaktivované Navi 10 (tj. GPU řady Radeon RX 5700). Ať už Radeon RX 5600 XT využije jedno nebo druhé, lze říct, že výkonnostní pozice produktů postavených na Navi 14 Wallossek neopodstatněně nadsazuje. S ohledem na známé parametry není důvod, aby v průměru překonávaly výkon 256bit modelů generace Polaris, které mají plus mínus nahradit.