Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Vydáno OpenGL 4.5, Nvidia má i ovladač a vzniká iniciativa za next-gen OpenGL

Nová verze grafického API OpenGL přináší několik novinek, které si teď hned mohou zkoušet majitelé grafik GeForce či Quadro. Formuje se také konsorcium za účelem vývoje OpenGL 5.
OpenGL logo velké

The Khronos Group směřuje v tuto chvíli na rozcestí. Máme zde za prvé nové vydání OpenGL 4.5, jehož hlavní novinkou jsou DX11 emulation features pro snadnější portování her z Direct3D do OpenGL. Teprve čas pochopitelně ukáže, jak je tato vlastnost úspěšná mezi vývojáři, ale rozhodně kopíruje trend portace původně windowsových her na rostoucí linuxovou platformu. Dalšími novinkami jsou Direct State Access, Flush Control, OpenGL ES 3.1 a obecně robustnější systém zejména pro WebGL. A malé překvapení, vše si můžete vyzkoušet, Nvidia totiž vydala nový ovladač s podporou OpenGL 4.5. Jediné, co potřebujete, je grafika generace Fermi či vyšší, tedy GeForce 400 a výše. Případně odpovídající Quadro. Ovladač podporuje OpenGL 4.5 a GLSL 4.50 v beta podobě, pro Windows má verzi 340.65, pro Linux 340.23.01.

Nově formované konsorcium Next Generation OpenGL Initiative pak směřuje jinou cestou, k vývoji next-gen verze, tedy OpenGL 5. S tím pak logicky souvisí i generačně odpovídající budoucí verze OpenGL ES či WebGL. Konsorcium definuje parametry budoucí verze OpenGL tak, aby plně obstálo ve světě budoucích čipů a budoucích verzí DirectX. Zaměří se mimo jiné na lepší kontrolu využití CPU / GPU, predikovatelnosti, multithreading s redukovanými ztrátami výpočetní kapacity na nevýpočetních věcech, nový jazyk pro shadery a robustnější ekosystém. Konsorcium již dnes může počítat s členstvím všech velkých hráčů a do budoucna s kýmkoli dalším, kdo shledá podíl na vývoji rozhraní důležitým pro své produkty. Vždyť OpenGL či WebGL, to jsou jak grafické čipy (AMD, Intel, Nvidia, ARM, Imagination atd.), tak operační systémy (Apple, Google, Microsoft, …) či webové prohlížeče (Mozilla, Google, Opera, Microsoft, Apple) a další prvky v čele s herními studii a vydavatelstvími či výrobci animačních/3D programů. Nechme se překvapit, kdo vše investuje čas svých inženýrů do vývoje nové verze univerzálního a multiplatformního grafického systému.

Tagy: 
Zdroje: 

David Ježek

Dlouholetý zdejší redaktor (2005-2017), příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce sw patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací. Fanoušek Asimova, Kinga, Feynmana, Sudka, 70mm filmu, sf/vf filmu, Fomapanu 400, starých dobrých her, 99% čokolády, indické kuchyně, domácího kváskového chleba a řady dalších věcí.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Vydáno OpenGL 4.5, Nvidia má i ovladač a vzniká iniciativa za next-gen OpenGL

Úterý, 12 Srpen 2014 - 17:44 | trodas | Vida, k čemu všemu je vlastně přeneseně dobré...

Zobrazit diskusi