Výrobci se bouří proti dani z médií
Vedení firem Nokia a Philips Electronics ve svém pátečním otevřeném dopise Evropské komisi sdělilo své znepokojení z daně uvalené na čistá média. Prohlásili, že tato daň je již zastaralá a mnoho uživatelů nyní platí daň dvakrát i vícekrát. Poprvé při stažení skladby třeba z iTunes, podruhé za médium nebo přehrávač a potřetí například za to, že si skladbu uloží na svůj mobil, který také podléhá dani, jež má umělcům kompenzovat právo zákazníka na rozmnoženinu pro vlastní potřebu. Apelují na Evropskou komisi, aby způsob zdanění revidovala. Za vším je příprava nového zákona, který by měl v Holandsku zahrnout další zařízení do skupiny zdaněných přístrojů a médií. Takový iPod by pak zdražil o 25 €, stolní rekordér s pevným diskem dokonce o až o 80 €. I v našem novém AZ se tento problém řeší, ale nová prováděcí vyhláška ještě nebyla přijata.
V zemích EU bylo na dani z digitálních médií vybráno loni asi 1,2 miliardy € (jen pro zajímavost Copyright Levies Reform Alliance (CLRA) se domnívá, že bez ní by utržili na digitálních médiích o 2,1 miliardy € více). Pro tento rok se očekává výběr 1,57 miliardy a v roce 2009 by to mělo být až 2,12 miliardy €. Vstoupí-li v platnost nové daně v Holandsku, Rakousku, Německu a Španělsku, mohla by se tato částka v roce 2009 vyšplhat až na 4,67 miliardy € (podle odhadu CLRA). Stejně jako v Holandsku, tak i u nás známe problémy, které se při přerozdělování vybraných peněz objevují (kapela Kryštof a R. Krajčo). Vlády však nemalou část těchto daní investují zpět do kultury, nedá se proto čekat, že by ke změnám byly nějak vstřícné. Evropská komise chce ještě do konce roku vydat své vyjádření k problému daní z digitálních médií a zařízení. Daň je to vskutku historická, sahá totiž až do šedesátých let, kdy byla poprvé uplatněna na prázdné magnetofonové pásky.