Vývoj opensource ovladače pro HD 2000/3000/4000 pokračuje
Ve víru mnohých událostí by to mohlo vypadat, že se na otevřený ovladač pro grafické karty ATI DirectX 10.x generace pozapomíná, ale opak je pravdou. John Bridgman z AMD přinesl malý update o procesu prací. Naposledy jsme byli ve stádiu, kdy ovladač uměl vykreslit první trojúhelník, od té doby uběhla řada měsíců. Aktuálně je ovladač do značné míry přepsán a oddělen od Mesa ve vlastní vývojové větvi (v hlavní nežije ani DRM kód). Momentálně již zhruba 25 % testovacích úloh zvládá renderovat správně a bez chyb, většinově jde tedy stále o kód vedoucí k pádům nebo chybám v renderingu. Často sledovaný milestone v podobě běžícího testu glxgears zatím „segfaultuje“ po prvních deseti snímcích, ale i to je pokrok.
Server Phoronix, který byl vždy k vývoji opensource 3D ovladače pro ATI velmi optimisticky naladěn, doufá, že do konce léta bychom se mohli dočkat pokroku a vidět použitelný stabilní kód. Já jsem trochu skeptičtější, na základní použitelnost bych dal vývojářům čas tak do Vánoc, pak se uvidí, kam ovladač pokročil. Ale nemohu si postesknout. Když jsem před pár dny na naše testovací PC zkušebně vrazil Ubuntu 9.04, tak mě velmi potěšilo, že zprovoznění proprietárního ovladače Nvidia pro naši GeForce GTX 260-216 bylo otázkou doslova jediného kliknutí myši. Kéž by to tak jednoho dne fungovalo i třeba s Radeonem HD 4770.