Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Windows 11 umí variabilní obnovovací frekvenci, ale vize AMD zůstává nenaplněná

Zdánlivý nedostatek konkurence, nic jiného to není.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nikoli zdánlivý :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Který operační systém na počítačích tohle dělá? Windows 11 budou, starší ne, Linux, neslyšel jsem, MacOS ne... ChromeOS asi taky ne..

Takže ano není konkurence a bude to první systém v počítačích který to bude dělat.

V telefonech a tabeltech už to máme nějakou dobu

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Máte pravdu u Linuxu to není standard, ale dá se to lehce zařídit aplikací nebo nějakým doplňkem přes rozhraní xrandr . U Windows nevím, jestli by něco podobného zvládla aplikace třetí strany přes API, samozřejmě bez nějakých nežádoucích efektů typu zabliknutí nebo mžikové zmrznutí snímku atp. :-/

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Těžko říct jestli mám z toho být šokovaný nebo ne. S ohledem na to jak často čtu o tom jak je Windows špatný systém se extrémně jednoduchá implementace variabilní frekvence dala čekat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to je vyloženě idiotské. Mám monitor s LFC a rozsahem 30-75, takže nic. A nic budou mít i lidi se 100Hz monitory, protože jak nemáš alespoň 120, tak proč bys nemohl skrolovat alespoň na 100? A i když máš 120, tak na co jsou možnosti, že monitor to umí po jednotlivých Hz.
Tohle je tak trochu jako pokračování toho, že 640kb musí stačit všem. Nyní všem musí stačit 60 nebo 120

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Gates tohle samozřejmě nikdy neřekl. Ale lidi to budou opakovat už navěky.

Je možné, že to v Microsoftu prostě lépe udělat neumějí?

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

však já netvrdil že to Gates řekl

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Bude to jen pro notebooky a jen pro ty, které budou zvládat minimálně těch 120 Hz. Na PC baterii šetřit netřeba, tak proč si kazit obraz pomalým refreshem?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Spi dál...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Freesync a gsync v desktopu jsou podle Vás "kažení si obrazu pomalým refreshem". Svatá prostoto!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nikoli zdánlivý :)
Rozumím, že je za tím spousta dalšího balastu, ale proč zrovna toto má řešit OS, coby "správce nejsvrchovanější"? Nebylo by jednodušší, kdyby si tu obnovovací frekvenci nastavovala grafika pode toho, co sama potřebuje vykreslit?
Řešit toto na úrovni OS mi přijde trochu moc nahoře. Mně to přijde spíše starost monitoru, aby se obnovoval pouze když přijdou nová data k zobrazení, nebo když je to nutné z důvodu stability obrazu. Plus chápu nějakou potřebu "vyjednávání" detailů přenosu mezi zobrazovadlem a grafárnou...
Jestli tam bude oLED, LCD, eInk - to už je pak jedno, ne?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jaksi chtít, aby GPU obcházelo API a operační systém, je spíše komplikující než zjednodušující požadavek. Vím, že si uživatelé už zvykli, že ovladače grafických karet záplatují i bugy her a jiných 3D aplikací, ale aby ještě suplovaly úlohu operačního systému, už je trochu přes čáru, ne? :-)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Proč by GPU mělo tímto obcházet API? OS poskytuje svoje API softvéru, HW poskytuje svoje programové rozhraní systému.
Já to vidím tak, že SW volá API toho OS na němž běží, OS zpracuje a volá API nějakého HW (zde grafiky), HW (grafika) zpracuje (připraví výstupní obraz). Grafika "ví" nastala-li změna v obrazu a je-li třeba, aby se screen překreslil, pokud ano, posílá data na screen. No jasně, zjevně to tak nefunguje, ale IMHO by mělo.
----
To že ovladače grafických karet řeší implementační chyby v SW je podle mě zásadně špatně. To si mají vyžrat autoři SW. Pokud tedy je chyba přímo v implementaci, nikoli ve specifikaci, nebo někde mezi. To je jako řešit invalidní HTML v prohlížeči, namísto hlášení - "Autor webu je idiot a neumí HTML".

No, tak zase zpátky na zem ;)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

> No jasně, zjevně to tak nefunguje, ale IMHO by mělo

hypoteticky by to tak i mohlo fungovat (mozna), ale ma to hacek (alespon jeden).

<deleted> OK vidim ze ostatni to uz popsali, proste OS umi delat trochu inteligentnejsi rozhodnuti.

To co popisujes by slo udelat relativne snadno, proste do obvodu v GPU ktery dela framebuffer "scanout" pridat jeste par MB pameti na skryty framebuffer, a par tranzistoru ktere budou porovnaji predchozi a novy framebuffer, a posilat obraz jen kdyz se zmeni. Zni to snadno, ale vzhledem k tomu ze to neexistuje, a pochybuji ze nikoho z GPU hardware sveta to nenapadlo, tak tam bude zrejme nekde zadrhel. Jakej, netusim. Mozna ze jediny problem je presvedcit vyrobce monitoru aby se pripojili (bez toho ti to bude na dve veci...)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Podle mě grafika je právě moc dole :) imho pokud nejde o 3d, ale běžný os gui a aplikace, gpu nemůže vědět co za obsah se mu tam posílá, pro grafiku jsou to prostě pixely (asi trochu zjednodušuju a nějaká gui akcelerace na gpu funguje, video decoding může jít taky přes gpu takže něco málo asi gpu ví), takže změna obnovovací frekvence je hádání - může to dělat podle jasu zobrazovaných dat, může hádat, že se zrovna scrolluje, přehrává video apod., ale pořád to bude odhad. Pokud je podpora na úrovni os, aplikace si můžou říct, jaká je jejich preferovaná frekvence, samotnej systém ví, že se zrovna scrolluje nebo přehrávaj multimédia a může to podle toho řídit. Přesně takhle by to mělo být i v Androidu 11, nynější implementace v Samsung a Xiaomi telefonu se pokud vim spoléhaj právě na ono "hádání".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já to vidím tak, že buď ta grafika dostala nějaká nová data, nebo si je spočítala, nebo se nic neděje a tudíž není co překreslovat. Pochopitelně technologie obrazovky může vyžadovat nějaké obnovení i přesto, že se nic neděje. Sice nám už obraz nevykresluje elektronový paprsek na fosforové stínítko, ale v principu to takto zůstalo, byť už to v některých případech není potřeba... :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Přesně jak píše brkerez. Na grafice by to bylo snadné jen na úrovni byla změna / nebyla. Zbytek "jak rychlý pohyb se stal" by bylo příliš složité * - v okně v rohu běží hra 120fps, ale není okno aktivní ("onFocus"), vedle video 60 Hz, není aktivní a borec počítá na kalkulačce 10 fps... to musí oflagovat aplikace nejlépe, co chce; anebo takto "nahrubo" OS i pro "nevědomé" aplikace.

* analýza by žrala víc energie než ušetřený refresh rate

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Já právě nevidím důvod, aby si o to říkala aplikace. Vím že to tak v současné době nefunguje, ale když zmiňuješ hru, tak přeci grafika sam nejlépe a nejsnadněji ví, že právě dopočítala nová frejm a tudíž je třeba jej vykreslit na výstup. A vůbec to nemuselo být 1/120 sekundu ale fous dřív či naopak později... To že v jiném okně stojí kalkulačka, nebo jede video na 24,xxx Hz je úplně jedno. Teprve až grafika bude mít nachystané a vykreslené změny, má smysl, aby se s tím otravovalo výstupní zařízení, které pokud to umí, může do té doby zobrazovat minulý stav bez překreslování.
Bohužel, s výjimkou eInku, zatím nejspíše žádné zařízení neumí držet obraz libovolně dlouho a navíc tam v daném refrešrejt posílá opakovaně obraz karta, jestli se nepletu. To je v dnešní digitální době už IMO dávno překonaný model. Obraz se do monitoru pošle digitálně. Monitor si obraz ale nepamatuje a pro další vykreslení mu grafická karta posílá znovu to samé. Nevidím důvod, proč by se do toho měl co montovat OS, potažmo "blbá" aplikace. ¯\_(ツ)_/¯

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

pokud vím, LCD (jakože panel) dokud má napájení taky udrží obraz libovolně dlouho a obraz na LCD (pokud tam není debilní elektronika) se nepřekresluje celý při refreshi, překreslují se jenom změny. Z PC se samozřejmě obraz posílá celý, protože PC netuší jaké zobrazovadlo na rozhraní sedí.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak jako takový ultumatni řešení, že grafika nastaví VRR tak jak často je připraven změněný frame buffer by teoreticky šlo. Jen by si tohle musela grafika někde znamenat, že se frame buffer změnil. A pokud tu náplň řeší OS, tak je jednodušší říct z OS, kde ten kontext máš, že došlo ke změně, než že si grafika bude tupě hlídat změny na úrovni pixelů.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nojo, než se rozhoupu k upgrade, tak to třeba bude nějak rozumně funkční, nebo taky nebude... :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Škoda, že jsem se z článku nedozvěděl kolik energie by to ušetřilo? :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Všechnu... ;)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Typujem ze ta implementacia DRR 60-120hz usetri niekolko W (grafika+lcd) a desiatky minut vydrze baterie lebo by sa s tym ani nenamahali...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Doplním odkaz: https://gizchina.cz/2020/06/01/jak-moc-ovlivnuje-120-hz-displej-vydrz-ba...

Je to Galaxy S20 Ultra, jednou s 60Hz a jednou 120Hz, rozdíl screen on time 10h 24m vs 9h 35m, 14%...
Není to nijak extra velký rozdíl, ale není to ani zanedbatelné. Při náročném dni může být 14% baterie rozdíl mezi "stačí" a "musím dobít". Samozřejmě rozdíl bude jiný dle způsobu využívání. U koukání na YT to bude daleko víc než u hraní Genshin Imapctu.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Tak se koukni na nějaké recenze telefonů, u telefonů se 120Hz displeji se to používá často, stejně tak to umí lepší tablety. U toho ve Win zamrzí že refresh rate nejde dolů víc.. 24Hz, 30, 48, 50 jsou určitě fajn hodnoty pro video... Mohlo by to klesnout k jednotkám, pokud se nic na obrazovce neděje, to také některé telefony dělají.

Ale když se to zredukuje dolů hodně, tak se stává že když se na obrazovce začne něco dít, tak je tam nějaká latence, třeba v telefonu když to stojí třeba na 1Hz a prudce swipneš, tak než na to displej zareaguje, je z toho lagující úvod animace. U přechodu z 60 na 120 už ten rozdíl bude zanedbatelný

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No a kdyby to šlo níž, to by bylo jekotu, co si to ten Microsoft dovoluje, takhle mršit obraz...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Když je pc v klidu a je tam statický obrázek plochy nebo nějaká tapeta, nebo se prohlíží fotky nebo prezentace (slideshow) tak je i 30Hz moc... Samozřejmě to musí podporovat monitor, ale dneska každý monitor hlásí své parametry přes rozhraní (DP/HDMI) a podle toho se může nastavit minimální frekvence (většinou 40Hz u těch laciných). Micro$oft si to samozřejmě zase ohnul podle sebe, co jiného člověk může čekat - a uživateli, ty si trhni nohou. V podstatě je to taková ta strategie Henryho Forda - můžete si vybrat auto v libovolné barvě, ale dostanete černou (Ford-T) :-D

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Já se omlouvám, asi jsem mimo, ale když kliknu ve Win 10 pravým tlačítkem na plochu, vyberu "Display settings" a pak úplně dole "Graphics settings", dostanu se do nastavení, kde mohu Variable refresh rate aktivovat, či vypnout.
https://ctrlv.link/kyfm

Nevím, jestli se tam ta položka objeví až po instalaci AMD ovladačů (6800 XT), ale já to tam mám...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak si přečti co se tam píše "in games", teoreticky obecně v 3D, ale tady se bavíme o ploše, tedy 2D grafice, která teoreticky může zobrazovat tisíce FPS protože to grafiku nestojí žádný výkon.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Plocha je sice 2D grafika, ale technicky se v současných OS vykresluje přes 3D funkce grafické karty (s vyjímkou základního basic driveru)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To je celkem jedno. Princip tohohle je jiný, adaptivní synchronizace ve svém rozsahu řídí kdy se monitor překreslí. Ve svém rozsahu pak řídí každý snímek a refresh rate je proměnlivý. Výhoda proti V-Sync je nižší latence snímků protože nemusí čekat se zobrazením na fyzické překreslování. Výhoda proti vyplému vsync je pak odstranění tearingu pokud hra běží v rozsahu v jakém to umí synchronizovat.

Tahle nová feature nemá za účel synchronizovat obraz s refreshem monitoru ale omezit snímkovací frekvenci podle typu obsahu když není potřeba vyšší obnovovací frekvence a to tím že změní standardní režim monitoru. Statická plocha, běžné video (24, 30, 48, 50 a 60 FPS) nebo psaní ve wordu rozhodně z vyšších obnovovacích frekvencí netěží, takže pro takové účely přepne monitor na nižší frekvenci, když pak člověk třeba začne skrolovat obsahem, kde vyšší frekvence pozitivně ovlivní plynulost zase přepne režim monitoru na vyšší frekvenci.

Ano omezení na 60Hz není nejlepší, ale 60Hz dnes podporují snad všechny monitory. Zdaleka méně monitorů zvládne 30Hz nebo třeba filmových 24.

Je možné že v budoucnu se to přizpůsobí možnostem monitoru, tzn. pokud zvládne 30Hz, bude to padat třeba na 30Hz atp.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Mea culpa, nepřečetl jsem si pořádně ten popis.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

AMD se zblaznilo, protoze proste nemohlo cekat, ze z Microsoftu, teda z firmy, ktera za 10 let vyvoje dokazala zaoblit ctverecek (Windows 10 / Windows 11), vyrazi neco vic pouzitelneho.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

zabudli ste na Radeon Chill

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

mam 240Hz IPS 1ms herni monitor a muzu potvrdit, ze i pohyb mysi je radikalne plynulejsi nez na 60Hz. Je to proste opravdu velmi prijemne na pouzivani, navrat k 60Hz je bolestivy. To jen kdyby si nekdo myslel, ze 60Hz je na desktop luxus a neni potreba vic.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Někde jsem četl studii, že frekvence vyšší než 60Hz pozná tak 20-30% populace, zbytek to ve slepém testu nerozezná a tím pádem je mu to putna.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nebo nemusíš číst studie a na takový displej se kouknout sám. Ten, kdo si jej koupí, to pozná. Trochu mi to připomíná dřívější řeči, že lidské oko vidí jen 25 Hz, proto filmy/hry nepotřebují víc.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Naprostý souhlas s článkem... není co dodat!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.