Windows 8 budou kompatibilní s hrami pro Xbox 360!?
Pokud jsou tyto domněnky správné, znamenalo by to možnost hrát hry z Xboxu 360 na PC s operačním systémem Windows 8. Samo o sobě to možná nevypadá příliš světoborně, ale podívejme se na pravděpodobné podmínky a důsledky.
Po hardwarové stránce kompatibilitě nic zásadního nebrání. Veškerá technologická výbava grafického čipu Xenos již přešla do specifikací DirectX 11 (poslední kapkou byla zřejmě povinná podpora teselace) a vzhledem k tomu, že DirectX 11 je už téměř dva roky zajetý standard (v době vydání Windows 8 si zřejmě ještě rok přičteme), by tomto ohledu neměl být problém.
Důsledky jsou trochu zajímavější. Microsoft v posledních letech mívá problém přesvědčit zákazníky ke koupi nových verzí operačního systému. Co si budeme nalhávat, pokud by Microsoft neodstřihl Windows XP od DirectX 10 a nepolevila podpora ovladačů, stále by i tento 10 let starý operační systém měl co říct. Windows Vista nám byly naservírované jako nutnost pro využití potenciálu nového hardwaru a her, Windows 7 jako systém, který „řeší vše, co vás štvalo na Vistách“. Pro Windows 8 by tedy mohla být podpora konzolových her tím zásadním přesvědčovadlem.
50 milionů uživatelů Xbox 360 není malé číslo a pokud by jim nový operační systém zaručil, že si nemusejí kupovat zvlášť hru pro konzoli a zvlášť pro PC, znamenal by pro ně upgrade významnou úsporu financí. Teoreticky by to mohlo být výhodné pro Microsoft (prodeje Windows 8), pro zákazníka (kompatibilita her z konzole) i pro výrobce hardwaru (zákazník by měl o důvod víc přejít na DirectX 11 kompatibilní hardware), jen herní studia by asi radostí zrovna nekvetla.
V souvislosti s hardwarem bychom ještě přidali jednu odbočku: DirectX 11 kompatibilní grafiku dnes nabízí AMD i Nvidia ve všech cenových segmentech, AMD i v celém portfoliu APU Fusion, z velkých hráčů chybí jen Intelu. Vydání Windows 8 je prozatím chystáno na přelom léta a podzimu 2012, kdy už bude Intel Ivy Bridge s podporou DirectX 11 na světě. Steve Balmer z Microsoftu ale přislíbil zveřejnění nových vlastností Windows 8 již během ledna 2012. Pokud by se kompatibilita oficiálně potvrdila ještě před vydáním Ivy Bridge, vznikl by pro AMD drobný prostor pro marketingové hrátky typu „naše procesory jsou Windows 8 / Xbox360 ready“. Otázkou zůstávají požadavky na výkon. Čip Xenos v Xbox 360 je (podle slov Davea Baumanna z doby vydání) výkonnostně mírně nad Radeonem X1800 XT, což je zhruba srovnatelné se současnými integrovanými čipy. Je ale třeba připustit, že na nenativním hardwaru mohou být požadavky na výkon vyšší.
Závěrem se nabízí myšlenka, zda je Microsoft na své zákazníky opravdu tak „hodný“ (zaručit plnou kompatibilitu nebude až tak snadné), nebo v tom je ještě něco dalšího. Nemůžeme vyloučit ani možnost, že nadcházející generace Xboxu nebude kompatibilní s hrami současné třistašedesátky - kompatibilita v rámci nového operačního systému by pak byla jen uklidňujícím gestem.