„Windows 8“ možná budou poslední Windows
Od uvedení první verze Windows uběhlo už více než čtvrt století (v listopadu to bude 26 let). Novou éru Windows započaly Windows Vista na přelomu let 2006 a 2007, dnes v ní pokračují Windows 7. Je to éra nových technologií a především základu Windows (jádro MinWin). A podle toho, co říkají lidé z Microsoftu a co přiživují drby na internetu, „Windows 8“ bude opět přelomovým systémem, a to doslova: bude se lámat éra, kterou započaly Windows Vista, s érou, kdy možná Windows skončí úplně. „Windows 8“ může být tím přechodovým můstkem.
Co je fakt, je vyjádření Andyho Leese na nedávné Microsoft Worldwide Partner Conference. Jeho slova zněla přibližně takto: „Windows šly vždy na různé formáty PC. S Windows 8 to posuneme ještě výš a zahrneme i tablety … Naše strategie tím však nekončí. Hodláme (svým způsobem) sjednotit PC, telefon či televizi, zejména přes Xbox.“ Jinými slovy hodlá Microsoft poskytnout pro různé typy zařízení jednotné rozhraní (inspirace u Apple bude „zaručeně“ čistě náhodná ;). Rozhraní je samozřejmě jedna věc, software, který to bude pohánět, druhá.
Je všeobecně známo, že Microsoft uvede systém „Windows 8“ i pro platformy postavené na procesorech ARM. Kde je však psáno, že to na ARMech skončí? Možná právě odvaha Microsoftu uvést plnohodnotnou verzi Windows pro ARM spolu s již představeným uživatelským rozhraním, které jakoby vychází z toho, co je známo z Windows Phone 7, přiživuje spolu s informacemi od Microsoftu o „sjednocení platforem“ zvěsti o tom, že musí nutně přijít něco, co už se nebude jmenovat „Windows“. Značka „Windows“ byla před čtvrt stoletím zvolena nejspíše proto, že z aplikací se dělala na obrazovce „okna“, u Windows 8 začnou být „ikony“ vytlačovány „dlaždicemi“ a obecně to vypadá, že „Windows 8“ budou ve světě operačních systémů Microsoftu tím hybným momentem, kdy nastane vhodná chvíle starou dobrou značku Windows opustit.
Je tu samozřejmě i otázka marketingu. Systém Windows má dnes celosvětově mezi operačními systémy (minimálně na desktopech) zhruba 80% podíl. A tak není úplně od věci ptát se, jestli by nebyla chyba opustit tak významnou značku s tak velkým obsazením trhu. V tomhle si budou muset udělat pořádek markeťáci z Microsoftu, zda je značka Windows hnacím motorem, nebo pro rozšiřování záběru na další platformy koulí na noze. Pochopitelně za předpokladu, že o něčem tak významném vůbec uvažují (neboli pokud to celé není hodně dobře propečená kachna). Nám se každopádně jeví opuštění značky Windows jako hodně nereálné a těžko bychom si nyní byli schopni představit marketingový krok, který by něco takového případně převážil.