Za kauzu s SSD na Windows 11 může z velké části Microsoft, problémy jsou tři
Zdá se, že celý problém s SSD na Windows 11 má více rovin a kauza v podstatě sdružuje několik nezávislých bugů, které se ve výsledku projevují velmi podobnými příznaky. Situace se dočkala mediální pozornosti na základě zpráv z Japonska, kde se problémy vyskytovaly podstatně častěji než ve zbytku světa.
- Aktualizace Windows 11 může poškodit SSD a způsobit ztrátu dat
- Poškození SSD po aktualizaci Windows 11 se Microsoftu nedaří replikovat
Chybná aktualizace Windows 11 (pro Japonsko?)
Zatímco Microsoft oficiálně hlásal, že se mu problém nedaří replikovat a důvody potíží s SSD nesouvisí s aktualizacemi Windows 11, již 29. srpna vydal v tichosti záplatu, která problém (respektive podstatnou část japonské části problému) řeší. Věc se má tak, že Windows 11 24H2 Build 26100.4946, které problémem trpí, uživatelům přinesl update KB5063878. Windows 11 24H2 Build 26100.5074, dostupné jako Preview Update KB5064081 z 29. sprna 2025, už problém nemají. Jádro problému má souviset s omylem na straně Microsoftu, kdy došlo k distribuci nesprávného souborového systému, který v některých verzích Windows (patrně zejména japonských) nadělal paseku.
Problémy společnosti Phison
Řadič Phison, Wikimedia Commons (Wata741, CC BY-SA 4.0)
Paralelně s tímto bugem pak existuje bug společnosti Phison, která od původního vyjádření neposkytla žádnou oficiální tiskovou zprávu. Problém by se měl týkat starší verze firmwaru, která je přítomna v některých kusech SSD. Phison ale nespecifikoval, jak uživatel pozná, že jeho zařízení nese problematický firmware, ani který firmware už problémy nemá.
Chybný firmware 2TB SSD Western Digital a Sandisk
Třetí rovina souvisí s SSD Western Digital a Sandisk. Společnost GPD na ni upozornila už někdy začátkem léta. Rovněž se týká použití úložiště s Windows 11 verze 24H2, ale měla by být specifická pro 2TB NVMe SSD od Western Digital (WD) a jeho divize SanDisk. Problém se projevuje nestabilitou, pády a chybovými hláškami (CRITICAL_PROCESS_DIED, KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR, „stornvme“ error Event ID 11 aj.) při instalaci a použití Windows 11 24H2.
Problém se týká vysloveně jen 2TB konfigurací a níže uvedených modelů:
název modelu | modelové číslo | doporučený firmware |
---|---|---|
WD_BLACK SN770 NVMe SSD | WDBBDL0020BNC, WD0E | 731130WD |
WD_BLACK SN770M NVMe SSD | WDBDNH0020BBK, WD0G | 731130WD |
WD Blue SN580 NVMe SSD | WDBWMY0020BBL, WD0E | 281050WD |
WD Blue SN5000 NVMe SSD | WDBS3F0020BNC, WD0E | 291020WD |
SanDisk Extreme M.2 NVMe SSD | SDSSDX3N-2T00 | 731130WD |
Protože všechny tři jmenované bugy mají podobné projevy a buďto se přímo týkají SSD nebo se alespoň tváří, jakoby byl s úložištěm problém, byly dohromady považovány za jediný problém. Jeho identifikace se logicky zdála být problematická (odhalení a zazáplatování jednoho problému neřeší všechny případy, takže to vypadá, že nebyla odstraněna hlavní příčina problému). Problémy jsou však ve skutečnosti minimálně tři a minimálně zčásti spolu nesouvisejí.