Lavírování Phisonu ve věci pádů SSD na Windows 11 nedává jednoznačné odpovědi
Po aktualizaci KB5063878 pro Windows 11 začalo větší množství uživatelů hlásit potíže při zatížení úložiště (vyšší zápis a čtení), které vedlo k pádu systému a často i neúspěšné detekci úložiště při následném bootu systému.
Po snahách některých médií (a následně i Microsoftu) problém bagatelizovat se však začaly objevovat další uživatelé a dokonce i recenzenti, kteří problém zaznamenali, potvrdili a v některých případech ho dokázali i opakovat. Tomu následovalo vyjádření správkyně facebookové komunity PCDIY!, která problém zaznamenala a podle jejíhož vyjádření ji společnost Phison sdělila, že za potíže může verze firmwaru určená pro předvýrobní vzorky.
Tyto informace se zprvu nejevily příliš věrohodně, neboť Phison již 20. srpna vydal tiskovou zprávu, kde uvádí, že se situaci bude věnovat a „v reálném čase“ bude poskytovat „aktualizace a nová doporučení“. Jevilo se tedy jako prapodivné, že by Phison takovou zásadní informaci sděloval pokoutně jakési facebookové komunitě a nikoli oficiální cestou tiskových zpráv.
Nicméně od 20. srpna do okamžiku vzniku tohoto textu Phison oficiální cestou nezveřejnil nic nového, nevydal žádnou další tiskovou zprávu, ani neaktualizoval původní. Přesto se ozývá čím dál více subjektů, které jsou podle vlastního vyjádření s Phisonem v kontaktu a kterým rovněž tvrdí, že jde o záležitost firmwaru.
Přesněji řečeno u některých případů hovoří o předvýrobním firmwaru, jinde o raném firmwaru, následně o preview firmwaru a podobně. Z vyjádření není jasné, zda jde o jednu nebo různé verze firmwaru, kterých se má problém týkat a dále, zda se „raná“ verze firmwaru může týkat i SSD, které se dostaly do běžné distribuce. Z nejnovějších vyjádření, které interně od Phisonu získaly redakce NeoWin a The Verge, vyplývá, že se Phison snaží situaci podat tak, jakoby se problémy týkaly pouze disků, které získali recenzenti jako vzorky od výrobců (nikoli tedy jako zboží distribuovaného obchodní cestou). Což je však zase v rozporu s případy hlášenými i ze strany běžných uživatelů.
Celá komunikace společnosti Phison působí nesmírně chaoticky a amatérsky. Vyjádření poskytnutá soukromě jednotlivým subjektům působí nejednoznačně. Chybí oficiální tisková zpráva, která by sumarizovala aktuální stav a jednoznačně definovala příčinu a hlavně rozsah problému. Chybí informace, která (či které) konkrétní verze firmwaru (a BIOSu, o kterém Phison rovněž hovoří) je problémem zasažena a která už je bezproblémová. Chybí informace, co mají uživatelé postižení tímto problémem vlastně dělat. Bude distribuována záplata prostřednictvím Windows Update? Nabídne Phison utilitu a firmware pro uživatelskou aktualizaci? Má uživatel disk reklamovat? Nebo se obrátit na výrobce disku? Vyjádření rovněž postrádají zásadní informaci, zda skutečně může dojít k nevratnému poškození hardwaru a ztrátě dat, nebo SSD ve všech případech jen dočasně stávkuje.
Od příslibu aktualizací a zveřejňování rad či doporučení utekly více než tři týdny a Phison zatím oficiální cestou neposkytl nic. Interní komunikací s médii se pak snaží situaci spíše bagatelizovat a vytvořit dojem, že se problém týká pár recenzentů, kteří vlastně SSD dostali jako vzorek k otestování, takže si nemají nač stěžovat.