Zen 3 oproti Zen (1) posunul herní a aplikační výkon o 70-90 %
Od vydání prvního Zenu utekly bez dvou měsíců a pár dní čtyři roky. Konec roku a možná i současná vysoká poptávka po procesorech přiměla redakce dvou německých webů rekapitulovat. Golem a 3DCenter připravily shrnutí vývoje výkonu od první generace Zenu, kde srovnávají výkon osmijádrových modelů. Nejde tedy o posun od nejvýkonnějšího modelu k nejvýkonnějšímu; je limitován na osmijádra a tím i na frekvence, které tyto modely mají. Zatímco v generaci původního Zenu dosahoval nejvyšších taktů právě osmijádrový model, dnes je nejvýše taktováno šestnáctijádro, takže nejde o plný potenciál architektonických možností Zen 2 a Zen 3.
I bez něj jsou výsledky zajímavé. Golem předkládá, že aplikační výkon stoupl (díky vyššímu IPC, vyšším taktům a podpoře rychlejších pamětí) o 72 % a herní výkon o 81 %.
takt | aplikace | posun | FPS | min-FPS | posun | |
---|---|---|---|---|---|---|
5800X (Zen3) | 3,8/4,7 GHz | 189,0 % | 27% | 175,7% | 184,2% | 25% |
3800X (Zen2) | 3,9/4,5 GHz | 148,4 % | 28% | 141,5% | 147,6% | 20% |
2700X (Zen+) | 3,7/4,35 GHz | 116,1 % | 16% | 119,7% | 123,1% | 23% |
1800X (Zen) | 3,6/4,1 GHz | 100% | - | 100% | 100% |
Podle 3DCenter stoupl aplikační výkon o 89 % a herní o 76-84 %.
Při této příležitosti se hodí připomenout, že existují dva způsoby, jak chápat a hodnotit herní výkon. Při jednom z nich nás zajímá praktický herní výkon, tedy co by uživateli konkrétní grafické karty (zpravidla high-endu) přinesl upgrade z procesoru A na procesor B. Testují se obvyklá herní rozlišení při obvyklých FPS (řekněme třeba 40-90 FPS, zkrátka jde o takové nastavení, ve kterém uživatelé reálně hrají). Z tohoto hlediska je téměř jedno, jaký moderní procesor hráč použije, protože při jmenovaných FPS je limit výkonu na straně grafické karty a vliv procesoru se projevuje až na výjimky v jednotkách procent.
Druhý způsob se snaží zhodnotit herní výkon procesoru nezávisle na grafické kartě. Hra je tedy nastavena na nejnižší možné rozlišení a nejnižší možné detaily. FPS jsou pak limitovány procesorem a nikoli grafickou kartou. FPS dosahují více než sto (často několika stovek) FPS a výsledek ukazuje čistě potenciál procesoru. Takové měření může napovědět uživateli, který plánuje nákup procesoru, na kterém v budoucnu vystřídá několik výkonných grafických karet.
Každý způsob testování a náhledu na situaci vypovídá o něčem trochu jiném, ke každému lze najít zdůvodnění, proč má takový přístup smysl. Důležitá je však jedna věc: Zůstat u stejné metodiky, ať se testují procesory jednoho nebo druhého výrobce.