Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Zen 7 plánuje přinést 32 velkých jader do AM6 desktopu

Kupředu vpřed.
Výrobci HW byli vždy napřed před SW.
Jo dnešní SW to těžko využije.
Ale veškeré volné prostředky budou využity.
Což je v souladu s Mooreho zákonem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To bych se neodvážil tvrdit. Pamatuju si, jak Windows Vista na ničem tehdejším nejely, jak přetěžovaly procesor i RAM. Tenkrát byl vývoj HW pozadu.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

A nebyl spíš vývoj Windows pozadu?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Windows byl pozadu ne HW.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Vista byly celkem v pohodě. Problém byl ve výrobcích, kteří je cpali na naprosto nevhodné konfigurace. Typicky laptopy s nedostatkem RAM.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Jo jo, Aero bylo hrozně rozežraný na paměť. Naštěstí se toho spousta dala povypínat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

DWM byl obrovský paměťový šok. Do té doby všechny verze Windows kreslily přímo do framebufferu grafiky a dobrý. Na Vistě s Aerem najednou přibyl 32-bitový buffer pro každé okno, plus jeden pro finální desktop.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Visty při uvedení nebyly v pohodě, tam bylo chyb jak máku (a pokud znáte pozadí vývoje tak i víte proč). Visty byly relativně v pohodě až po SP2

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Bral jsem to z hlediska hw nároků. Ohledně chyb, to byl asi windows průměr.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Visty přišly po XP, které ale byly na trhu hodně dlouho a navíc XP ani nebyl úplně nový systém, spíš pokračování 2000 doplněné o DirectX a dlší domácí funkcionalitu. Visty byly hodně nové a taky to byly první Windows přinášející 64 bit i pro domácí uživatele. A dá se opět říct, že plně dotažené byly až Win 7. Jenže před XP to se stabilitou a chybovostí Windows bylo všelijaké. Millenia se tak nepovedly, že jsou to Win s nejkratší oficiální podporou a kdo měl tu pochybnou čest spravovat řadu 95, 98 a 98 SE, ví své. I Win 2000 nebyly nějaký stabilní zázrak a řešit serverovou edici bych nechtěl. Specialitou u nich byly celkem 4 oficiální SP a pátý neoficiální, kdy i čerstvou instalaci W2000 mohla aplikace service packu kompletně znefunkčnit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Asi tak. Win 9x padaly mnohem častěji, než jablka na zahradě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano. Ale Staré NT a 2000 sice tolik nepadaly, ale zas byly náchylné při instalaci velkých updatů. Ale obecně i proti W 2000 jsou současné Windows stabilnější.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Visty vyšli v roce 2007.
CPU v té době měli dvě jádra a SSE4.
Co z toho Vista umí využít?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

2 jádra určitě.
To zvládalo už NT 4.0

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

NT 3.5 - NT 4.0 i Win 2000 uměly 2 jádra / server 4 / Advanced Server 8 a pouze Win 2000 Datacenter Server až 32. Pro NT 3.1 až 4.0 platily stejné počty i pro Alpha, MIPS a PowerPC.
Win XP už odlišovaly fyzické a logické, takže Home 1/32 - Professional Edition 2/64 a totéž 64 bit. Takže už u XP byl jasný posun.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dovolím si oponovat v tvrzení "vždy". Ten kdo pamatuje éru MS DOS pak Win 95,98, Milénia, první polovinu éry Win XP (další generace začaly být spíš hladové na RAM než výkon CPU, i když samozřejmě vyšší požadavky byly také, ale už to nebyly takové skoky) a CPU 386, 486, Pentia, Athlony 1,2, tak ví o čem mluvím. Nikdy jsem už od té doby neměnil hardware tak často jako v té jmenované éře. V dalších generacích už hardware se software srovnal krok a později dokonce začal software předbíhat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Éru Win95/98 pamatuji.
Měl jsem Win98 na novém Celeronu 333 a naprosto v pohodě. Brzdil to HDD 3GB který svojí činnost dával najevo diodou a rachotem jako když se sype kamení.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pamatuji 386SX, DOS, NC i Win 3.1 a to vše současně. Tehdy Win 3.11 byly i na školních 486. Z řady NT počínaje Win 2000, jsem se setkal se vším od MS až po Win 10 (řada Win 8 mne jediná minula) a Millenium naštěstí jen málo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je super, že budeme mít volbu až 32 jader, ale zároveň to znamená, že fůra BFU si bude muset koupit křemík se 16 jádry (některé třeba nefunkční) + mega IOD, byť chtějí dělat jen office věci. To se prodraží.
Že na hraní budeme potřebovat více než 8 jader poslouchám už od dob PS3. A tady vidím, že 8 jader => 12 jader mi přidá 3 fps v 1% low. EEEEH. No to díky tedy. To raději připlatím za grafiku.

Já chápu, že tady na diit je hodně fajnšmejkrů, kteří to využijí. I já na kompilaci v práci. Ale čímdáltímvíc™ mám tušení, že běžní lidé si spíše koupí notebook v oblíbené barvě, než protože má výkon, a klidně v tom může být Krackan nebo nějaké atomy. Jak říká intel, půjde spíš o pocit než o čísla z benchmarku. Desktop si tím vykope hrob, protože bude v základu drahý. Ale na servery super.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

Proč by si museli koupit zbytečný křemík?
AM5 vyšla v roce 2022 a AM4 se stále prodává. AM6 to bude mít podobně.
A určitě se objeví i nějaké malé APU pro notebooky a jeho deriváty pro desktop.

A hlavně chiplety budou mít stejnou plochu.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Budou mít stejnou plochu na o dost dražší litografii, tj cenu za waffer.

Zbytečný křemík si budou muset koupit, protože když budou mít čiplet s 16 jádry na všechno, tak prostě budou mít čiplet s 16 jádry.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Proč? Pokud budeš chtít nenáročný PC, koupíš Zen5 nebo 6, ne? AMD prodává paralelně staré a novou platformu už několik let, takže každý si může vybrat... to je výhoda unifikovaných řad soketů, kde ti do desky pasuje několik generací CPU, které se zároveň i prodávají.
Dnes si do AM5 můžeš koupit jak generaci 7xxx, tak 9xxx a donedávna byly běžně k mání i AM4 s řadou 5xxx za doslova pár peněz.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Spíš bych vsázel na APU zen 7 ve stylu strix pointu. A to už si rovnou vezmou ten notebook. Proto mají laptopy 70-80% marketshare.

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

To jsou ale disjunktní množiny. Mobilní procesory jedou vlastní linii a APU jsou dnes minorita - od doby co mají klasické Řízky malou iGPU, jsem APU do desktopu nekoupil, není pro to moc důvodů. Na kancl a hraní APU není třeba (nebo je dokonce kontraproduktivní, pokud chceš dGPU), to se uplatní jen v mediálních boxech.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Jenže desktopy jsou minorita trhu a stále se její podíl zmenšuje. Mimo jiné i proto, že ten výkon je v DT "zbytečně" velký. Čímž získávají výhody takové věci jako je form factor a pocit ;-)

Btw tím, že ryzeny mají igpu se z toho stávají APU, že? Ale to jen tak jako filozofická ... :-)

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

to je pravda, nicméně PCMR je definováno právě desktopem, nikoli laptopy nebo AiO

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jo ale to je to co píšu, tito lidé vypadnou z PCMR. Už takhle je vás na vymření.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

... a co s tim jako chces delat ? prodavat levny desktopy ? problem je, ze je to nesmysl, temer nikdo to nebude kupovat. V 90tych letech byl vrcholem mobilniho vykonu Snake, laptopy byli velke, tezke a sotva pouzitelne - na beznou praci byl desktop. Dnes mas dost vykonu na 99% beznych veci v levnem mobilu i v levnem laptopu, navic existuji SFF jako NUC a klony. Celkem logicky dusledek tohto vyvoje je ten, ze se desktop posouva na specificke vyuziti, ktere potrebuji 100+ wattu.

IMO hlavni problem desktopu ktery ho zabiji, neni 12+ jadrove CPU, ale to ze neexistuji GPU firmy ktere vyrabi GPU na prodej hracum. Existuji jen AI firmy ktere obcas hodi na trh nejake to GPU za absurdni cenu se zabugovanymi ovladaci a je jim to UPLNE u p**ele. Jako jasne, existuji lide kteri si koupi 12+ jadrovy procak na praci, ale tihle lidi desktop netvori - 99% desktopu tvori porad hraci.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

"... a co s tim jako chces delat ?"
Nechci s tím dělat nic. Já desktop opustil už dávno. A mnoho lidí též. A ještě jich mnoho odejde.

DT je úpadkový žánr. Hodí se na náročnou práci. Taky na servery. Sem ty čiplety míří. Tyto čiplety nemíří na hráče, kteří, jak říkáte, "tvoří 99% desktopu". Proto říkám, že radovat se z těchto 16C čipletů je super. Ale pro hráče je to ... mimo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To, že výjde 16c čiplet neznamená, že hráči musia kúpiť 16c CPU. DT sa síce predáva menej, ale kto chce viac diskov, RAM, lepší výkon a ešte k tomu bez veľkého hluku, pôjde do DT. Komu stačí 1 vymeniteľný disk a niekedy nevymeniteľná RAM aká je od kúpi NB, OK. Ja vo svojom DT vymením CPU, možno pridám RAM a hlavne keď mi nebude stačiť úložisko, nemusím disk meniť, len pridám ďalší. Na OS mám jeden, na dáta druhý, na virtualy tretí a dostal som zadarmo malé NVMe SSD, tak mám aj to. V NB by som musel 0,25TB SSD meniť za 4TB za podstatne vyššiu sumu. A keby som chcel viac FPS, dokúpim PEG.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

franzzz - GPU jsou stále herní, jen toho prostě umí stále víc včetně AI. Ta řada přímo akcelerující AI a další výpočty, která ani nemá grafické výstupy je dávno separátní. Navíc i mobilní telefony umí AI.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vidis, a ja koukam na STRIX v 100k NB a kroutim hlavou. Snaha aby to melo co nejnizsi vahu je videt na vsem. Jo kdyby to melo o kilo vic tak to bude normalne pouzitelne, ale takto je to jen hracka u ktere se lze chlubit mam STRIX ... :-( .

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale jaké laptopy? Každý nekupuje nabušený "herní" notebook či "žiletkový" na hraně technologických možností. Masa lidí si kupuje notebooky spíše levnější, protože "děti to potřebují do školy" a nemají to hraní. Mnohem víc na web, office a videohovory. Ony ty notebooky s kulervoucím výkonem a nenovějšímu jádry furt stojí mnohem víc, než podobný stroj postavený ve velké krabici na stole. A k té krabici na stole furt můžeš mít prehistorický FullHD monitor, protože na lepší než FullHD hraní GPU nemá love (to jako peníze) každý. :)

A potom tedy k těm 8 jádrům na 16jádrovém čipletu. Tak to jsou přeci "zmetky", kde 8 jader nefunguje dost dobře, aby se to prodalo jako 10, 12..16 jader. Tudíž do bude levnější. A tím, že se povalí jedna maska, jedna výroba a ušetří se na rozsahu a roztříštěnosti výroby. A pořád, jak píšou i jiní, tu bude AM5 pro ty, co nechtějí platit "zbytečný" křemík v "drahých nanometrech". :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Herní laptop s rtx 4060 začíná na 20 000Kč. Herní laptop s rtx 5060 začíná na 27 000Kč.
Postavte ten desktop s monitorem a periferiemi a jste na stejné ceně. Resp tu variantu s rtx 4060 ani nesestavíte.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ta tak, PC s monitorem obyč monitorem a 4060 (a ta je stejně výkonná i v NB) za 20 nebude nemožné postavit, ale jednoduché taky ne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Challenge accepted? 😊

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak původně byla řeč o top procesorech. A ano, v tom notebooku je i monitor, i "UPS" (baterie, i klávesnice... Ale když tedy se budu držet toho vyššího segmentu, tak tam je u desktopu možné upgradovat po částech. Minimálně zvlášť grafiku, zvlášť periférie a zvlášť "střeva". A u těch střev je v některých případech možné jít postupně v několika krocích s tím CPU (u AMD), případně ještě třeba tu RAM, nebo jenom desku za lepší model s lepší konektivitou. To už je řekněme hraniční, to upgradování jednotlivých součástí "vnitřku". No a potom tedy ještě zvlášť se bude takový nadšenec vrtat v upgradu kysny a chlazení...
U notebooku je někdy možné přidat RAMu a někdy NVMe SSD. To je tak všechno. Někdy lze přes vytažené PCIe linky (ideálně pokud je případně OCuLink či alespoň USB4 či Thuderbolt) připojit externě lepší GPU. Případně monitor, ale to už je takové vylepšování a rozvoj ne až tak komfortní.
Vždy bude notebook dražší desktopu. Nebo naopak, za stejné peníze bude ten desktop znatelně výkonnější a lépe rozšiřitelný, udržitelný delší čas v provozu.
Justmyopinion™.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

V notebooku je "monitor", "klávesnice", touchpad... nouzově se to dá použít, ale na práci většinou potřebujete připojit jeden až dva pořádné monitory, rozumnou klávesnici a myš. Takže ty periferie musíte dokoupit taky. A pak už je cena jednoznačně ve prospěch desktopu. Plus další výhody jako třeba ticho.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já osobně bych na systém NTB + monitor(y) + klávesnice a myš ze stávajícího stavu PC pod stolem musel navíc i řešit, kam vůbec ten NTB pokládat. A pro statické použití bez přenášení mi trvale takové použití NTB nedává naprosto smysl jak prostorově tak finančně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Majklos - a je ti jasné, že mobilní a desktop GPU není totéž? Úplně bych NTB s mobilní RTX 5060 herní neříkal. Navíc není přece nutno s novou konfigurací desktorpu, tedy s "bednou" kupovat rovnou i periferie vč. monitoru.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Rtx 4060 mobile je druhá nejrozšířenější grafika dle Steam survey. Asi na tom někdo hraje...
Ano, výkon mají vždy slabší než ty dgpu protějšky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

15,6 - 16" LCD neexistuje ak dobre viem. DT vždy stojí pri rovnakom výkone menej, rozdiel je ten LCD, ktorý môže navýšiť cenu, lebo je cca 2× taký veľký. A aj keby cena DT a NB vyšla rovnako, radšej budem mať modulárny DT, kde časom vymením CPU, pridám HDD/SSD, dokúpim/vymením PEG - či už pôjdem do 100€ bazarovej, alebo dám Quadro, pridám USB a ešte to môžem mať tichšie. U NB musím kúpiť to, čo využijem o nejaký rok neskôr. Alebo časom budem musieť kúpiť nový NB.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vidím jich přes sto. Ale některé mají přežité rozlišení.
https://www.alza.cz/lcd-monitory/18842948.htm#f&cud=0&pg=1&prod=&par1781...

DT bude v 94,3% případů levnější. A stojí na jeho straně modularita.
Proti němu stojí nemožnost vzít si ho do skoly, nebo po učení ho vyndat na stůl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jdete na to dobře, ale zapomněl jste WiFi. Jinak dobrý výkon, jste šikulka.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jako skalnímu příznivci drátové sítě se mi daří WiFi dost dobře ignorovat.
84,90 € - https://www.alza.sk/asus-tuf-gaming-a520m-plus-wifi-d7417194.htm
130.90 € - https://www.alza.sk/amd-ryzen-5-5600x-d6205102.htm
------------------
808.98 € - celkem

U desktopu je možností na výběr zkrátka víc.

Pokud bych to skládal s RTX 5060 ... tak bych mohl (s rezervou) dát něco na AM5.
1159 € - https://www.alza.sk/lenovo-loq-15irx10-luna-grey-d12934474.htm

Komu nestačí výkon CPU, může si pořídit (pokud to z Amazon Brasil pošlou) i Ryzen 5500 X3D
https://videocardz.com/newz/amd-launches-6-core-ryzen-5-5500x3d-budget-3...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Presne tak. Ja asi tri mesice zpatky presedlal z AM4 Ryzen 2600x na 5700x3d (jen jsem upgradoval BIOS). Stale stejna deska, porad 32GB RAM. Jen grafiku jsem musel koupit novou, protoze moje stara GTX 1080Ti odesla do kremikoveho nebe.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pokud se bude AM4 stále prodávat i v době AM6, tak ano, každý bude mít na výběr, ale nejsem si jist, jestli AMD plány nepřehodnotí, až uvidí prodeje AM6. :-D

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To už AM4 nebude, ale AM5 se prodávat bude. To zase jo. Jen je to takový argument jako proč Apple neprodává levnější varianty ale jen loňské modely...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Se někdy koukni, jak umí krásně vytížit 4 jádra čisté Winďouly 11... dneska je i na desktop rozumné minimum 6 jader, které jsou ještě jakžtakž futureproof. 8 jader dnes je mainstream, 12-16 pak "hiend."

Ohledně hraní nemáš pravdu taky, opět platí, že kdo si chce zahrát bez limitů, potřebuje 8 jader, a to jsou dnešní požadavky, do budoucna se to bude stupňovat.

Pro ilustraci: https://www.xda-developers.com/3-reasons-2024-year-upgrade-8-core-cpu/

Před nějakou dobou jsem tu psal o tom, že stejně jako se kdysi přežily 4-jádra, tak se už pomalu dostáváme do situace, kdy 8-jádra jsou mainstream a blíží se kvapem doba, kdy se 16 jader stane cílem výkonnostní optimalizace. Není se taky čemu moc divit, za 8 let se IPC zvedlo cca 2x, frekvence povylezly jen o cca 1 GHz, ale jader přibylo násobně (i napříč platformami) a hlavně z technického pohledu není problém přidávat jádra další a u náročných aplikací, které lze paralelizovat, tak dosáhnout značného výkonnostního nárůstu. Doba singlethreadových her a programů je už bohudík za námi.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Jenže PC hry nejsou až tak snadno paralelizovatelné. Dále tu máme 8 jádrové konzole které tu budou i další 3 roky, než vyjde PS6 a xbox-next. I v té době pak očekávám, že se budou všechny hry vydávat tak, aby běžely na PS5/Xbox series, stejně jako se dnes vydávají skoro všechny hry i pro PS4. Jak říkám, to že bude potřeba na hraní 8 jader slyším od dob PS3 a přesto tu stále po těch skoro 20 letech (18) vidíme, že mezi 8 jádry a 12 jádry není fakticky rozdíl a proto se tak dobře prodává ryzen 9800 x3d.

PS: Win11 Běží mi outlook, chrome, vmWare workstation pro a windows hlásí vytížení cca 10% (14 jader, 20 vláken).

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Ty to nechápeš! Když budeš mít 16 jader, můžeš si pustit dvě hry vedle sebe. U 32 jader už můžeš mít spuštěné 4 hry vedle sebe!!! A poznámky "já hraju jen jednu hru současně" si nech od cesty, takovéto excesy žádný pravověrný fanoušek neuznává! :-D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Každý správný gamer kromě hraní 2 her paralelně ještě jede chrome se 50 záložkami, dělá u toho střih videa a streamuje a pochopitelně dělá nějakou tu lehkou vědeckou práci s výpočty nebo kompilacemi! :-)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

kto normalny, kto sa vyzna trosku do PC bezne pouziva chrome? a preco ?

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Protože má super synchronizaci napříč platformami a zařízeními.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

U Vivaldi nebo Firefoxu mám synchronizaci taky napříč zařízeními a platformami. Není už i ten Edge náhodou pro Androida a linux a neposkytuje to taky?

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

A jakou výhodu mi tedy dává nad chrome? Zvláště, když jsou všechny postaveny na chromiu?

Jo kdysi jsem používal Operu, ale ta je mrtvá.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Oproti Chrome má Firefox nižší zátěž na procesor, takže to je výhoda. Paradoxně potom ve Vivaldi je ta zátěž o hodně nižší i přes stejné jádro prohlížeče. Tam to je způsobeno tím, že na Vivaldi mohu blokovat veškerý reklamní plevel a také to poctivě dělám. Na Chrome to jednoduše nejde.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ani fold 4 ani můj soukromý nebo služební laptop se díky reklamám neseká, takže se to dá. Chudák no-x kvůli tobě nebude mít v neděli na řízky, ale jen na rizoto.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

to sa nerobi, teraz musim googlit kde budu mat dnes rizoto ...:-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pátek je schnitzeltag!

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

diit mám samozřejme ve výjimkách, pomocí prohlížeče zde reklamy neblokuju, to bych si nedovolil. :-) Nicméně i tak reklamy moc nemám, prvotní blokování reklam se má dělat a také to dělám, na úrovni systému, teda v souboru hosts. Ten se načítá do paměti a systém si ho drží do restartu, takže tam je jakákoli změna z principu funkce nemožná.
Proto také Google v Androidu zatrhnul uživatelům přístup do hosts omezením administrátorského oprávnění, aby to nemohli blokovat na úrovni OS. Naštěstí Microsoft takovéto podrazy nedělá!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak odlišíš v hosts že jde o reklamu z diit a ne z ... odjinud? Nekecáš trochu? :-)
Koukám totiž na to odkud plynou reklamy diit a jsou z jiných domén, které jsou určitě použité i jinde.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ano, tak jsem to myslel, v hosts to nerozlišim, takže má diit smůlu. Za mě je dobrá textová reklama, kterou tu mají a reklamní články často rozkliknu a minimálně perex přečtu, někdy jsou i zajímavé.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"RedMaX | před 2 hodinami
diit mám samozřejme ve výjimkách, pomocí prohlížeče zde reklamy neblokuju, to bych si nedovolil. :-)"

😂

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ma v zaklade veci, ktore do Chromu musis doinstalovat. A este su daleko lepsie... napr. speed dial ide aj v chrome dorobit, ale tomu z Vivaldi nesiaha ani po clenky... Navyse ho musis zalohovat zvlast, lebo nastavenie doplnkov sa cez synchro v Chrome neprenasa. Vivaldi to ma spravene daleko lepsie, aj ked nie dokonale.. napr. neprenasa cookies. Kazdopadne je to najlepsi nastupca starej dobrej Opery, ta nova (cinska, odkedy ju predali a presla na chromium) Opera je na dva prdy :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Speed dial ve smyslu níže má i chrome.
1, nové články z oblíbených zdrojů
2, oblíbené nejčastěji navštěvované
Na telefonu a na PC to mám nastavené jinak.

Něco mi uniká?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Chrome v zakladnej instalacii ziadny speeddial nema - to co tam je len pridava uz navstivene stranky na "hlavny panel". Hned ako prve tam treba doinstalovat "dont close window with last tab" a mouse gestures. Potom dalsie veci, ktore Vivaldi ma v zaklade..
toto je speeddial - https://ctrlv.sk/QASn, resp. jeden z mnohych

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Speed dial v podobě streamu nových článků z oblíbených serverů mám nastavený v chrome jako základní obrazovku po otevření nového okna. Co to podle Vás je když ne speed dial?

Na notebooku mám po otevření nového okna ikony/dlaždice oblíbených webů. To podle vás speed dial není? Rovnou je tam pole pro google search a gemini.

A jak se liší od toho, co jste poslal? Tím že to vypadá trochu jinak?

BTW mousegestures jsem zkoušel kdysi na opeře. Je to (subjektivně) sr4čka.
"Hned ako prve tam treba doinstalovat "dont close window with last tab"" Proč? To nechci. Když zavřu poslední tab tak opravdu končím.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

ved kludne to pouzivaj ako uznas za vhodne, ak si skusal Operu, vies ako funguje a vies, ze Chrome tak nefunguje. Ja chcem, aby to fungovalo ako Opera 12*, ktora bola posledna Opera, potom to uz bol preskinovany Chrome. Vivaldi je prave nastupca starej dobrej Opery.
Ja na 99,9% pouzivam 1 tab, napr. teraz mam 1 tab diit, dopisem toto a vypnem ho. Nechcem, aby sa vypol prehliadac, chcem kliknut na inu dlazdicu s url, ktore opakovane denne navstevujem - rovnakou chybou trpi aj Brave, ale ten pouzivam ako default browser pre youtube, kedze nepotrebuje *block. Chrome mam default browser pre ubiquiti veci, F1TV a Funradio...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Opera byla super. Měl jsem ji už kdysi na Sony Ericson telefonech.

U mě je to trochu jinak, já mám asi 5 tabů +-. Ale spolubydlící na kolejích kdysi měl 50 tabů a to jsem naprosto nechápal. Měl to místo záložek. Jiný kraj, jiný mrav 😊
Mír s vámi, nejsme ve při.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ako pise RedMax, firefox a vivaldi maju to iste...a chrome strasne blokuje pluginy, ktore sa Alfabete nepacia a pouzivatelom zlepsuju komfort

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak. Navíc mě Vivaldi narozdíl od Chrome nešpehuje.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Který plugin bych měl používat? Adblock nepotřebuji, chci přispívat tvůrcům obsahu na webu, třeba tady No-x. A YT si platím premium, takže bez reklam.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

napriklad taky dislike na youtube
adblock/ublock je nutnost

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Na co je to nutnost? Proč je to nutnost? Vám se seká kvůli reklamě na webu PC? Vadí vám reklamy na YT? Tak si zaplaťte. Achjo..

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

ide o vizualny smog
...a nezaplatim, ak chce youtube prachy, nech strci videa za paywall a potom sa uvidi, kto z koho

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jde o obživu/přivýdělek autorům.

Neplaťte. Česká nátura ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

youtuberi dostavaju 55percent zo zisku. youtube je nenazrane
..jo, je to moje rozhodnutie, ze blokujem reklamy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tojo, protože servery, elektrika a přípojky k internetu a to po celém světě jsou zadarmo :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

chudaci, maju podnikatelsky zamer s obratom 30 miliard rocne aj so vsetkymi tymi adblokermi,s 50percentnym vypalnym pre content creatorov...normalne mi slza vysla a hned im zacnem platit premium.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To je syndrom Robina Hooda. Bohatým brát a sobě dávat.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

co im beriem?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

příjem

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

nie, ja nemam s nikym podpisany ziadny obchodny vztah.
jediny obchodny vztah tam je medzi zadavatelom reklamy a prevadzkovatelom portalu
ty beries prijem firmam ked chodis po ulici a nepozries sa na billboard?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ta paralela je zavádějící. Ani nechtějte vědět, jak by se dalo to co píšete interpretovat, pokud byste šel do kauflandu a vzal si bez placení konzervu tuňáka. Já tedy s výrobcem tuňáka žádnou smlouvu nemám. Ani s tím kauflandem, nikde jsem nic nepodepisoval. To je právní vztah mezi nima. /konec trolení a absurdní nadsázky

Nicméně tím hlavním je, že nemáte pravdu. Tím že navštívíte youtube přistupujete na term of service které tvoří google a používáním aplikace tyto smluvní podmínky akceptujete. Dále je tam právní rámec EU předpisů a ČR zákonů.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

nesuhlasim, tym ze niekde zadam url adresu, nesuhlasim s term of service, pretoze v prvom rade ak su po anglicky, tak su nezavazne, a v druhom rade ziadne term of service maximalne podpisujem pri vytvarani konta, ale tyka sa len spravania sa pod kontom.
a to s tuniakom v kauflande vobec nesedi, skor by to bolo ze som v kauflande a tym ze si prezeram plechovky tuniaka, mal by som sa zaregistrovat a vyrobca tuniaka byt od kauflandu dostal 1c lebo som si pozrel jeho plechovku(mozno presnejsie by bolo, keby som zobral plechovku do ruky a precital si zlozenie tovaru). Ak by to bolo ako pises ty, tak je, ako som pisal zo zaciatku youtube za paywallom

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zaměňujete to co je produkt a to co je vizuální vjem. Produktem YT je video. Produktem firmy na tuňáky je konzerva. Oboje se používá jinak, oboje je produkt.

Tady je máte česky, bohužel to není jeden dokument ale mají to rozbitý do kapitol. Kreténi.
https://www.youtube.com/intl/ALL_cz/howyoutubeworks/our-commitments/prot...
https://support.google.com/youtube/topic/2803176?hl=cs&ref_topic=6151248...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

videa na youtube su reklama na produkt.
ci uz ide o to, aby si siel na hudobny koncert, pozrel si si trailer na film a pod.
je zvlastne, ze youtube vie spoplatnovat filmy, tj prenajat si ich, alebo kupit. takze nie, produktom youtube je video, ale to spoplatnene. kupene youtube a predavane.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?

minimalne pri druhom odkaze som nasiel toto(kludne si pozri ci to je aj pod prvym odkazom):

Pokud chcete kanál podpořit, můžete se stát členem a dostanete přístup k různým výhodám:
/ @jirkavysvetlujeveci

teda to youtube video je reklama na produkt ktory si vies kupit pod tym linkom :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je patreon příspěvek na tvorbu. Stejně jako prodej merche. Tzn. produktem je to video, není to reklamou na něco jiného. Merch sám o sobě nebo patreon není produkt, ale způsob příspěvku autorovi nad rámec příjmu z reklamy.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

uBlock, Privacy Badger, DuckDuckGo Search & Tracker Protection, Ghostery – Privacy Ad Blocker, Decentraleyes

Ty addony se funkčně překrývají, takže nejsou potřeba všechny. Teď jsem v práci, takže ti neřeknu přesně, ale myslim, že ve Vivaldi mám uBlock, Privacy Badger a DuckDuckGo Search ....

uBlock je sice defaultně na blokování reklam, ale pokud člověk povolí zkušeného uživatele, tak dostane další možnosti jako je omezení rámců nebo javascriptových prvků. Pak to může sloužit i jako bezpečnostní řešení.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ok budiž ti přáno :-) Nic z toho necítím potřebu mít.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Který prohlížeč neumí sychronizaci? 😀

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No ještě před pár lety když jsem to na FF zkoušel, tak jsem si mezi zařízeními rozečtený článek poslat nemohl. Jestli to už konečně umí (bez extra pluginů), tak gratulki. Taky býval problém s chromecast, který je v chrome na jedno kliknutí. To dnes už předpokládám umí i ten FF. Ale to vše uměl chrome nativně, takže proč bych to měnil?

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

ještě před pár lety Chrome neblokoval pluginy s APIv2. 😀 FF Sync je tu myslím taky "pár let."
Osobně teda kladu důraz u prohlížečů jinam než na tyhle dvě věci, ale to je nepodstatné.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jo ale ten FF sync si pamatoval jen hesla, ale nedovolil mi protlačit právě čtenou webovku z PC na mobil.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Firefox umi uz dlouhpo syncovat i otevrene stranky.
Take je tam moznost manualne poslat jen jeden otevreny web na jine zarizeni (kdyz mate treba to syncovani stranek vypnute, me tohle trena nevyhovuje, tak to mam vyple). Coz je asi ta funkce, kterou chcete?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jo jenže jak říkám, toto je funkce kterou umí chrome už .. no uměl to dycky. Ve FF mi to nešlo a asi na to byl nějaký plugin, ale proč bych to řešil, když to chrome uměl. Teď to umí i FF. Super, ale proč bych teď z něčeho co mi funguje přecházel na něco jiného, co neumí (pro mě) nic navíc?

Rozumějte, já tím nehaním Vivaldi nebo FF. Ale v době kdy já přecházel z opery byl Chrome nejlepší prohlížeč. A protože umí víceméně totéž co ostatní, proč bych měnil?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Sync napříč platformami má dnes kde co. Na rozdíl od Chromu a Safari Firefox nepadá pod korporát kterému těží data uživatelů. A také má Fx vlastní vykreslovací jádro nepodléhající korporátním manýrům. To je něco co stojí za podporu. Pokud mi něco v Fx nefunguje, reportuji to jako bug (ne Mozille, ale tomu, komu to nefuguje na webu). :)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Já Vaši snahu oceňuji ale "Pokud mi něco v Fx nefunguje, reportuji to jako bug (ne Mozille, ale tomu, komu to nefuguje na webu). :)"
Hodně štěstí. Na to nemám čas ani nervy reportovat nějakému webu, že jim něco nefunguje v prohlížeči s jádrem, které má < 1% lidí.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

My si tu z těch pomatenců děláme srandu, ale na druhou stranu pořád mám ten Zen 3 (5800X a 5900X) a už tu ani nepíšu, že vynechám Zen 6 a půjdou až rovnou do Zen 7, protože prostě nevim, zatim to vypadá, že mi snad Zen 3 vystačí do konce života. :-)

Za mě teda je tohle něco, na co může AMD narazit, že nebude poptávka dostatečná. To by potom nové procesory prodražovalo ostatním a zájem by tak byl o mnoho menší.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Hele souhlasím. AMD může být obětí svého úspěchu v posledních letech. Kdo má zen 5 a nebude chtít honit jednotky procent ve hrách ve fullHD, tak nebude mít důvod k upgradu. Ono je to už vidět na zen4 vs zen5. Nahánění množství jader je super pro ty, co to využijí. A já neříkám, že je těch lidí málo. Ale je jich prostě razantně méně oproti hráčům a kancelářským krysám.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Je to o využití toho PC, kdo kompiluje tisíce řádků kódu, upgrade využije. Jenže já v poslední době nemám na PC vůbec čas a víc než k webovému prohlížeči, kanceláři a hrám se nedostanu. Prohlížeč a kancelář běží v pohodě i našim a to mají stále 4 jádro Haswell se 16GB RAM. U her jsem pak na svém Zen 3 na limit také nenarazil, a asi je to tím, co hraju, ale nemám potřebu hrát něco jiného (single RPG).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ze zvědavosti, na které hře jsi narazil se zen3 ?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Píšu, že jsem nenarazil na limit se Zen 3. :-) Právěže je ten procesor stále na pohodu, ale nejsem úplně reprezentativní vzorek, nehrál jsem třeba KCD2, tak uvidím až se k tomu dostanu, jenže mám v knihovně tolik starších her, že nestíhám a dřív jak za dva roky to nebude. To už bude možná ten Zen 7 venku, až to budu hrát. :-)
Momentálně hraju ELEX 1.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

KCD2 snad používá stejný engine jako jednička, případně nějakou novější verzi CryEnginu. Tohle opravdu není náročná hra. A má to dobrou optimalizaci. Potíž je s UE5, když vývojář použil ty nové super fíčury, které dost žerou výkon, a navíc neřešil optimalizaci.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Děkuji za info, takže ani na KCD2 nový PC potřeba nebude. :-)

Za mě špica hra jak herně tak graficky Hellblade: Senua's Sacrifice, nevím jak u dvojky, ale u jedničky mě omezovala grafika, procesor vůbec.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Aha 4 hry vedle sebe...
Dobre no.
Už to ale nekuř. :)))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jaký smysl by mělo paralelizovat, kdyby koncový přístroj neuměl multitasking? :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Klidně ať hulí dál, ale mohl by se rozdělit s kamarádama... :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kdo hledá, najde si svého... distributora ve svém městě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nejak nerozumim tvemu hori. Pokud vyjde Zen6 stale pro AM5 socket, tak prvni tvuj "16 chiplet" tady bude tak 2028. Za 3 roky. Pokud se AMD bude drzet stejne strategie, jako s AM4, tak si budes moct koupit 8C Zen6, Zen5 minalne do roku 2032 a mozna i dal.
Ja treba cekam, az spadne 7950X pod 10k a pak asi udelam upgrade na AM5.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To jsou spekulace. Pochybuji, že si někdo bude kupovat v roce 2032 Zen5. Spíš to směřuje k silnému zpomalení cyklu výměny HW a další přechod lidí od desktopu k laptopu.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Samozrejme jsoubto spekulace, ale proc ne? Proc mtslis, ze se da stale koupit zen3 v obchodech?
Pokid si nekdo stale kupuje 2025 AM4 a pro nej Zen3, tak proc by to stejne nemelo platit o AM5 a Zen5/Zen6 v roce 2030+?
Pokud budes chtit posledni novinky, budes priplacet, stejne jako dnes.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Protože zen 3 je 5 let starý, zen 5 v roce 2032 bude 8 let starý. K tomu sedí spíše příměr, kdo by dnes kupoval Zen2.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nebud preci takovy negativni slovickar...
2025 je 3 roky od vydani Zen4. Koupis posledni generaci Zen3 stale na pohodu v obchode. Pokud vyjde Zen7 2028, 3 roky po bude 2031 a posledni pred-zen bude Zen6. Zen6 bude mit stale 8 jadrovou verzi. Takze si tam dej Zen6 misto Zen5. Tady jde o princip, ne o slovickaren.
Ty tady delas, jako ze bude katastrofa, protoze budou drahe 16C chiplety, ktere k nicemu pro ne-power usery nebudou. Ale jednak to nemusi byt pravda a jednak, AMD neni pitome (aspon zatim neni), pokud Zen7 bude drahy, bude stejne jako dnes stale podporovat predchozi platforma, uz jen k vuli cene.
Stejne hypoteticke je ale i to tve panikareni, protoze nevis, jestli treba AMD neprejde na jiny prodejni model a nebude treba nejakymi slabsimi APU s 8C pokryvat i teoreticky desktop.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nechám bokem ty řeči o panikaření a slovíčkaření :) A půjdu k té zajímavé myšlence na ta APU.
Ano já to psal i výše, že očekávám větší propagaci APU ve smyslu strix point (a následníci) do DT. Ale třeba hráči PC her asi strix point chtít nebudou. My nevíme, jak bude vypadat jeho následník v době Zen7. Nicméně současný strix point je 4 + 8 jader. Hráči ale chtějí 8 + cokoliv. A to mě tu přesvědčujete o tom, že 8 jader je málo na hraní.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja docela vidim v APU a NPU budoucnost.

GPU v APU nemusi slouzit jako primarni zobrazovadlo, da se pouzit na vypocetni ulohy, at uz je to lepsi a dynamicky pathfinding ve hrach, prevod textu na rec atd. NPU to same, tam si dovedu predstavit i vyuziti v indie kecacich hrach, kde je dneska vsude hromada textu, tak pak "mluvici" AI muze delat super dabing, vcetne emoci, dychani, kaslani a podobne. To by pak strasne hodne posunulo kvality indie her, pac zivi daberi jsou hrozne drazi.

Pripadne by se na to mluveni mohl vymyslet specialozovany chip s analogovou neuronovou siti, ktera ma 10x vyssi energetickou ucinnost vuci digitalnimu GPU/NPU - jako se kdysi stalo standardem mit zvukovku ve forme chipu na kazdem motherboardu, tak bych videl podobny vyvoj v tom mluvicim NPU chipu (at uz bude soucasti CPU, nebo jako dalsi chip na motherboardu).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

APU mají budoucnost. Zcela souhlasím. Strix Halo je toho příkladem. Jen se musí vhodně nacenit.
Ohledně NPU si nedovolím soudit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Podle predbeznych zprav budouci "Strix point" (nevim ted oznaceni) na bazi Zen6 se ma vratit zpatky k modelu s plnymi jadry. Takze zadne hybridy, ale 12+0. AMD melo pry i pro Zen6 desktop pripraveny hybrid jednoho chipletu 8+8 s celkovymi 16 jadry (za mne super duper), ale bohuzel nesla tou cestou a sla do 12+0 konfigurace.
Takze to vypada, ze "C" jadra zbydou bud jen pro Servery a nebo nejaky ultra levny kremik.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Máme ještě rok času, za tu dobu se toho může změnit :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale jsou, neboj. Celá logika hraní, AI, fyzika, apod., to vše je masivně paralelizovatelné.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jojo, to se v diskuzích říká. Ale furt ty hry jedou základní cyklus v jednom vlákně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Které hry máš přesně na mysli?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Téměř všechny mají základní smyčku. Tedy bývalo to tak ještě nedávno. Jestli už to někdo vylepšil, good luck. Ostatní vlákna dělají to co píšete, NPC AI, fyzika... Pak je tam multithread rendering. Ale to neznamená, že by si to sežralo neomezený počet vláken, tak snadné to není. UE6 se o to má snažit, viz někdo to postoval dole. Když přišel s multithread renderingem WoW, tak to zvedlo fps asi o 10, což je fajn, ale běžel jsem na 70fps cca.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"základní smyčku" má každá aplikace. 😀 To skutečně není žádný argument.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jo přesně, a proto se to honí přez gpu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Problém GPU je ten, že dostat ta (herní) data zpět do procesoru je poměrně neefektivní, navíc ti u her tu GPU vytěžuje právě ta hra... takže masivní paralelismus, který se běžně využívá u GPGPU je v případě her na úkor jiných výpočtů.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak si to spočítáme:
4C pro Windows
8-12C pro hru (už dnes např. několik posledních verzí BF umí využít 8C)
2C pro další aplikace běžící na pozadí (kecálek, apod.)

Celkem 18C ti slupne taková konfigurace jak nic, a to jsme se nijak nerozšoupli. Doporučuju ti zkusit si pohrát s afinitou procesů, budeš se asi dost divit.. A přesně to, že můžeš jádro vyhradit a nemusíš se o něj dělit, dělá pak ty značné rozdíly ve výkonu, proto taky jsou dnes i vysoko taktované 2C/4T procesory jako G3258 naprosto nepoužitelné a 4C/8T na hranici použitelnosti.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nemůžu přijít na to, proč by si měl Windows brát 4C na full. Postoval jsem, kolik žere teď když pracuji a stačí mu atomy a i ty se flákají. Při hraní nekoukám na kecálky. Asi jsem už stará garda, která u hraní hraje. Ale jestli někdo u hraní potřebuje tlachat na discordu, budiž mu přáno. Ale celá 2 jádra disc fakt nežere. BF tedy konečně umí obsadit 8 vláken. Ale vsadím se, že většina z nich na max 30-50%, že?

Takže s těmito Vašemi výpočty jsme se dostali na 18 vláken, což je hodně nadsazené, při 8c jich poskytuje CPU 16. Hm. Já myslím, že to tak horký nebude.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zjevně si nerozumíme. Tady nejde o "full" využití, ale o to, že musíš udělat context-switch. A to je extrémně neefektivní a náročná věc zahrnující dump registrů a často i cache, bez ohledu na to, co a jak ti bude onen proces nahrazující "tvůj" proces dělat či počítač vytěžovat.
Multithreading využívá stejné registry procesoru a není to totéž co běh na samostatném core. U některých serverů se mi například osvědčilo MT na CPU zcela vypnout, protože jednak server měl relativní dostatek jader a druhak došlo k navýšení reálného výkonu na core.
Cílem výkonové optimalizace není mít všechna jádra na 100% (to bys mohl zůstat u 2 nebo 4 jader, ale získat co nejvyšší dostupný výkon, z čehož zase plyne to, že takto optimalizovaný systém bude mít spoustu "flákajících se" jader, jejichž vytížení nebude skoro nikdy 100% (to by naopak indikovalo neoptimalitu). V praxi u hraní (když to vrátím zpět) se to pak projevuje tak, že ta hra jede bez záškubů a lagů.

Horký to skutečně není. Ale míň než 8 jader bych na hraní už určitě nebral. Ten směr k 8+ jádrům je jednoznačně určený...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No myslím že začínáme konvergovat ke shodě, takže jen drobné poznámky
1, z uživatelského hlediska je jedno, zda se switchuje kontext na úrovni CPU. Pokud nemají vytížení na 100% a nejsou omezeni TDP, tak ke škubání nedojde. On má windows game mode i z toho důvodu.
2, Na steamu mají největší zastoupení 6 jádra https://store.steampowered.com/hwsurvey/cpus/ a dokud budou konzole mít 8 podtaktovaných jader, můžou být majitelé 6/8C úplně v klidu.
3, Jednou přijde den, kdy 8 jader bude málo. Ten den tu není a nemyslím si, že tu bude za 3 roky. Ale je to pouze subjektivní názor z křišťálové koule, stejně tak jako u všech ostatních, co předvídají budoucnost.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Z uživatelského hlediska to skutečně jedno je, pokud rezignuješ na dostupný výkon. My se totiž vracíme zpět na začátek a pohled na Win11, ve kterých je těch běžicích procesů defaultně o hodně víc než bylo ve Win10 a v těch zase více, než bylo ve Win7. A čím více procesů, tím častější context switch, a s tím, sorry, nemá WGM moc společného, ten ti AFAIK jen omezuje interakce OS vůči užovce před monitorem.

Zastoupení na Steamu je taková věc - jsou tam třeba i neherní notesy, na kterých se hrají casual hříčky, smysl hledání optimální "AAA gamerské" konfigurace tam žádný nevidím. Ty dnešní hry pojedou i na 4C CPU... jenže kruciální otázka je "JAK."

ad 3. Ten den se blíží, a poměrně rychle. Saturace 8C procesorů (jak na straně uživatelů, tak na straně vývojářských předpokladů) tu je už dnes, tudíž ten zvrat, kdy se z 8C stal de facto standard už proběhl, teď se čeká na další posun, a ten přijde s novými CPU od AMD. První krok nastane už příští rok.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

1, WGM opravdu potlačuje služby na pozadí, mimo jiné antivir, windows update, notifikační služby, údržbu systému, indexaci souborů a další
2, Pointa nebyla tak ani to, že na steamu vedou 6C, ale jaké 6C. Konzole mají zen 2 a to ještě podtaktované. V podstatě dtto aplikujme i na bod 3. Dokud nevyjde 12C konzole, můžeme být v klidu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Souhlas, otazka prave zni, kolik CPU bude mit dalsi Playstation? Bude mit treba i NPU?

Navic, i kdyz vyjdou 12-16 core konzole, tak bude jeste dalsi roky trvat, ze se vyvojari tomu prizpusobi (navic si nechteji zablokovat moznost bacportovat hru na predchozi verze konzole, co maji jeste 8c).

IMHO pak bude bude trvat minimalne dalsi 3-4 roky, nez skoro vsechno bude vyzadovat 12c pro plynuly beh i na PC.

Jinymi slovy, pokud dneska mate nejake 8 jadro idealne s 3d cache, tak vam to vydrzi az do konce zivotnosti motherboardu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Dávám +1

Ale jak říká Yoda „Vždy v pohybu budoucnost je.“

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale ne, takto to nikdy nefungovalo. Konzole nebyly nikdy blokátorem vývoje, právě naopak, opakovaně doháněly vývoj na PC a hry se pro ně vizuálně downgradovaly.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>> kolik Win žere teď když pracuji a stačí mu atomy a i ty se flákají.

Jak který atom.
Steam klient sám o sobě je schopen sežrat výkon jednoho atoma kompletně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>> ... fůra BFU si bude muset koupit křemík se 16 jádry (některé třeba nefunkční) + mega IOD, byť chtějí dělat jen office věci. To se prodraží ...

Trochu divný názor od někoho, kdo provozuje ve svém ntb 14 jader.
Není pán tak trochu pokrytec?

Pán taky rád zdůrazňuje, že 75% nově prodaných PC jsou ntb, ale musí si rýpnout o CPU určeného pro desktop a pracovní stanice.

Ale co už. Máme na výběr. Komu přijde 16 jader mnoho, může si pořídit ntb s "moderním 10 jádrovým procesorem Intel" (v konfuguraci 2P + 8e).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No tvl. Stěžovat si na příliš výkonný hw na "domácí žvýkání"... Není to chucpe?
A když Intel za cenu tří procent výkonového nárůstu v benchi vyjel (pro ten pocit) se spotřebou třeba o 20% - to bylo ok?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Myslím si, že s příchodem Unreal 6, který chystá velké optimalizace pro paralelní zpracování, se osmijádro stane pomalu ale jistě již také brzda i na hry.

Zpracování foto/video, rendering a obecně většina tvůrců obsahu vícejádra využije. Zároveň můj nový AMD notebook je schopný dát na malou zátěž 12h na baterii, zatímco Intel 13 gen v práci dává ani ne 2.

Obecně se mi nabídka AMD velmi líbí a udělala hezký vítr do zatuchlých vod 4-core intelu s pojistkou nekompatiblity základní desky a nicotným mezigeneračním nárůstem IPC.

Držím AMD palce.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

UE5 přinesl spoustu fičur, které žerou hodně výkonu. Teď se to snaží těmi desetinkovými verzemi optimalizovat, ale ten posun ve výkonu přinesou až v 6. vydání, jak píšeš.

Jestli ti prac. laptop vydrži jen 2 hodiny, tak tam chybí (nebo je neaktuální) ovladač pro battery & power management. To je problém výrobce laptopu. Tohle jsme tu měli taky na Zen+ strojích s přechodem na W11. Co vydrželo 4 h ve W10, spadlo na 2 h ve W11. Po ruční aktualizaci výdrž opět 4 h. Ale to musí někdo dokopat IT odd., aby se tím zabývali.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Aktuálně jedu na X3D 8 jádru, které jsem koupil prakticky za polovinu ceny, za kterou kdysi Intel prodával 4 jádra. A nemám důvod si stěžovat. Za mě může tenhle trend klidně pokračovat dál.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Zeptam se hypoteticky, kdyz maji DDR5 v sobe jiz interni 2x32bit rozhrani plus zakladni korekci dat ECC, nesla by u nastupnich DDR6 udelat kombinace 3x32bit + plna ECC korekce a registered?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Což o to, šlo by všechno, ale stojí to peníze. Takže asi ne. Registered pro consumer moduly asi určitě ne protože to je třeba jenom pro extra velké kapacity, prodražuje to moduly a snižuje maximální rychlost. Plné ECC se technicky nedá udělat jenom na paměťovém modulu, tam musí být podpora na desce i v procesoru (protože se musí dělat ECC i na paměťové sběrnici) takže situace zůstane nejspíš taková jaká je u DDR5.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

skôr je zaujímavé,čo sa stane ak sa AMD podarí:

AMD Manages to Shift The Dynamics of Data Center Markets Into its Favour, Server CPU Market Share Now Poised To Match Intel By 2026
Jun 11, 2025
https://wccftech.com/amd-manages-to-shift-the-dynamics-of-data-center-ma...

Ak si uvedomíme, že Intel vyhodil/donútil rezignovať CEO preto, lebo "mal neadekvátne pesimistický príspevok, ktorý sa nikdy nemôže naplniť" podľa predstavenstva Intelu v tom čase

CEO Intelu: Musíme zabránit, aby AMD obsadila 15-20 % trhu serverů
18. 6. 2018
https://diit.cz/clanek/intel-musi-zabranit-aby-amd-obsadila-15-20-procen...

CEO Intelu, Brian Krzanich, rezignoval
22. 6. 2018
https://diit.cz/clanek/ceo-intelu-brian-krzanich-rezignoval

v čase keď:

AMD: Zen zpětinásobil podíl v serverech, od Zen 2 čekáme ještě víc
18. 6. 2018
Procesorová architektura Bulldozer prakticky vymazala AMD ze statistik v serverových procesorech. Při nástupu Zenu dosahovala AMD 0,2% podílu

Zajímavější je ale tržní podíl, který se za tento první rok (jde o rok od uvedení prvního Epycu; většina modelů i platforem je na trhu mnohem kratší dobu, některé jen po několik měsíců) zvýšila z 0,2 % na 1 %
https://diit.cz/clanek/amd-zpetinasobila-podil-v-serverech

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

8 CPU jadier v PS5, logicky 8 jadier pri PC .. ak bude PS6 na 12 jadrovej Zen5+ .. tak aj herne PC prejde minimalne na 12 jadrovy novy standard atd. atd. atd.

UE6.x ma byt masivne multithread .. takze definitivne daju herne 8 jadra pomaly zbohom.

Ale .. ale .. ale ..

Udajny, chystany Sony handheld bude skor zodpovedat "pomalsiemu" 8 jadru, takze sa tu URCITE najde profil pre "stare" PC 8 jadra.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Máš to špatně. 8jádro bylo už v PS4 a lidi v té době hráli na PC v pohodě i na 4jádrech a vlastně i dvoujádrech. S PS6 to bude podobné.

"UE6.x ma byt masivne multithread"
To už slýchám od UE0.0. Nemůžou ignorovat ty desítky procent hráčů s max. 8jádry - to si nikdo nedovolí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mohli by ale udělat variantu, která by na té konzoli poznala model CPU a podle toho třeba přidala nějaké efekty navíc, fyziku, inteligenci postav... A tím by vlastně hráče motivovali ke koupi lepšího modelu a současně byla hra spustitelná na nižším modelu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

PS4 ma 8x jaguar jadro na 1.6Ghz, ide o extremne pomale jadra .. 4c i6700 na 4.2Ghz si s nimi komfortne poradi.

PS5/PRO ma 8 zen 2 jadro na cca 3.6-.9Ghz a pri PC potrebujes aspon 8c na 4.5Ghz,a by si sa tomu vyrovnal. PS5 ma HW dekompresor pre data na SSD, kt. PC nema.

PS6 dostane pravdepodobne 12 zen5+ jadro niekde okolo 4.5Ghz .. PC bude tiez potrebovat 12 jadro. PC vzdy potrebuje lepsi HW ako ten v konzolach, aby konzoly dorovnalo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ten přínos 12jader proti odepisovanému 8jádru mě posadil na zadek, až mám modřinu:))). Nejlepší na tom ale je, že i rozdíl mezi 4jádrem a 12jádrem je skoro o ničem a to se jedná o jednu vyjímečně multithread přátelskou hru. To že to testují na lowendovém fullhd na drahé grafice je už taková zoufalá klasika.

Ono bude záležet na ceně, lidi si klidně koupí 12jádro, i když jim bude k ničemu, ale ne když bude stát hodně. Další věcí bude spotřeba, protože lidé jaksi nebudou moc tolerovat, když jim přiblblé Win12 s nevypnutelným kombem AI+antivirus bude žrát 150 W, aniž by pustili nějaký náročný SW.

Další podnětný prvek co se v diskuzi objevil je chcípání desktopu jako takového. Čím to je?
1) Desky menší než mATX jsou předražené.
2) Výrobci zdrojů jsou zaseklí v době SLI/crossfire, místo aby se soustředili i na kvalitní zdroje pod 300 W. Díky tomu má čím dál víc BFU desktop zafixovaný jako nenažranou krabici s objemem poloviny ledničky, která je určená pár hikikimori magorům, i když skutečná situace až tak extrémní není.
3) Kdyby ten větší objem desktopu aspoň využili pro rozkvět pasivního, či téměř pasivního chlazení, aniž by z toho dělali něco nadstandardního. Třeba box chladiče procesorů dávám do PC jen nahluchlým uživatelům, o kterých vím, že jim to nebude vadit, ale jinak jsou tyhle chladiče jeden velký trapas.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ad 1) to je objemem prodejů - prodává se jich málo a tak cenu navyšuje to že se do ní musí rozpustit náklady na vývoj a přípravu výroby.
ad 2) to je objemem prodejů a tím že rozdíl výrobní ceny 300W zdroje a 550W zdroje je minimální. Naprostá většina PC se sub 500W zdroji se prodává jako hotové sestavy od výrobce (prostě kancl sestavy nikdo neskládá, nevyplatí se to) takže retail prodeje těch nizkovýkonných zdrojů jsou 0 0 nic. Kvalitní zdroje pod 500W vymizly proto že je nikdo nekupoval, není to žádné spiknutí výrobců.
ad 3) box chladiče jsou sociální řešení pro ty co nechtějí platit víc a tomu taky odpovídají jejich vlastnosti. A jinak pasiv se přeceňuje, většina populace po pasivu netouží. A v klasickém PC je to celkem dost problémová záležitost (ne že by to nešlo udělat, ale je třeba si ohlídat každý detail, u pasivu se ti lehce stane že se začnou přehřívat součástky o kterých jsi neměl ani tucha že by se přehřívat mohly protože při aktivním chlazení je zlehla ofukuje větrák co je o půl skříně dál)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Cokoliv menší než μATX je vždy velký kompromis, proto je modelů málo a to je jedna z hlavních příčin vysoké ceny. A platí to jak pro desky tak pro skříně. Ale už samotný dobře udělaný μATX PC může být dostatečně malý. Já osobně velikost skříně vůbec neřeším, protože PC beztak nemám na stole.

Pasivní chladič CPU bez ventilátoru ve skříni steně moc neuchladí, muselo by jít o řešení, kde by samotná skříň sloužila jako ten chladič, což bez spolupráce s výrobcem desky a následně prodávaní jako barbone, je složitě řešitelné.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V době DDR5 je potřeba víc jak 2 slotů na RAM hodně málo zastoupena. Počet konektorů a všeho ostatního je taky pro většinu v pořádku.

Když už použiji levný ventilátor, tak alespoň omezím otáčky. Nemusí to být úplně bez ventilátoru.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nejde jen o RAM, najít rozumnou μATX desku s víc jak dvojicí slotů pro SSD moc nejde. Většině to sice může stačit. Ale tak jako jsou tací, co využijí 4 moduly RAM - třeba pro upgrade, tak s SSD je to podobné.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Klasicke SSD Sata mas u mATX standardne 4 + slot a 1- 2 pro M2 PCIe.
Moc nevim, ale ja jaem se zatim nesekal s rim, ze by mne vyjma pocitove nizsi rychlosti pri kopirovani SATA3 SSD nejak rychlostne omezovala. Ale nerikam, ze nekdo to treba nema jinak.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Teoretický rozdíl z benchmarku je řádový, ale reálný přínos pro načítání dokumentů a aplikací moc velký není, to je fakt. Taky jedu na SATA SSD, jelikož jde ještě o poctivé buňky (Samsung EVO) s delší životností.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.