Výroba iPhone SE vyjde na 160 dolarů, prodává se za 400
Nasvědčuje tomu rozborka IHS, která přišla s kompletním přehledem hodnoty jednotlivých komponent a dospěla k závěru, že vyrobit iPhone SE vyjde Apple na 160 dolarů, přičemž jej firma prodává za 400 dolarů. Zisk na každém prodaném kusu je tak z hlediska porovnání s hodnotou hardwarových komponent smartphonu doslova obrovský
Do této rovnice samozřejmě ale musíme doplnit podíl na nákladech na vývoj softwaru a provoz bezplatných služeb, které Apple poskytuje. K tomu již konkrétní čísla celkem pochopitelně nejsou k dispozici, takže výše uvedené údaje neznamenají, že na každém prodaném iPhonu SE má Apple čistý zisk 240 dolarů. Ale jelikož je vývoj iOS a věcí souvisejících součástí celku, týká se všech těch miliónů a miliónů prodaných iPhonů či iPadů, podíl softwaru/služeb na celkových nákladech na jednotkový kus iPhone SE bude spíše velmi malým zlomkem z těch zbývajících 240 dolarů.
Zajímavostí číslo 1 je to, že náklady na 16GB iPhone SE jsou tedy 160 dolarů. 64GB model vyjde na 170 dolarů, tedy +10 USD, ale na cenovce Apple chce +100 USD. To je přesně ukázka ošklivé marketingové praktiky známé snad ze všech oborů, kdy je základní model předražený, aby vás to i přesto ve výsledné ceně spíše přimělo koupit vyšší model, na kterém ale výrobce vydělá ještě víc. Jestli mi na Applu něco za poslední léta vadí, tak je to ta záměrná absence 32GB modelů, která prostě většinu lidí stejně donutí k (alespoň) 64GB modelu.
Jinak další zajímavostí je kupříkladu to, že displej, který v roce 2013 pro iPhone 5S stál Apple 41 dolarů u LG, dnes firma nakupuje tamtéž za 20 dolarů. A to do budoucna ještě vstoupí do hry výrobci jako Sharp (Foxconn), Japan Display, případně Samsung.
Když to celé sečteme, tak Apple by klidně mohl prodávat iPhone SE za nikoli 12 tisíc, ale třeba 8 tisíc Kč. Stále by dost vydělal. A kdyby došlo na nějakou plastikovější variantu po vzoru iPhonu 5C, pak by Apple mohl prodávat svůj určitý základní smartphone poslední generace za cenu řekněme 5999 Kč. Jenže jak dobře víme, značně by to kazilo jeho marketingovou strategii „něčeho výjimečného“, což je vlna, na které Apple jede už řadu let.