Koupili byste si spořič obrazovky za dvě stovky? [ČTENÁŘSKÝ BLOG]
Připomeňme: Spořiče obrazovky už ze svého názvu snižovaly spotřebu obrazovky tím, že naprostá většina zobrazovací plochy byla černá a tedy nedocházelo ke zbytečnému vykreslování. Navíc měly spořiče spořit životnost obrazovky kvůli dnes již nepoužívané technologii zobrazování. Doby, kdy jsme civěli na monitor a projížděli jsme virtuálním bludištěm nebo jsme obdivovali rotující 3D text, který jsme si mohli upravit, či průlet hvězdokupou, jsou pryč.
Spořiče obrazovky z dnešního pohledu nemají smysl a obrazovky se po dobu nečinnosti samy vypnou, po ještě delší době se počítač uspí. Dnes již nepotřebná věc se v těchto časech ovšem stala hitem. A nejen to. Tvůrci softwarového příslušenství zašli ještě dál. Například stín pod myš za dva dolary. Stíny pod myší se jako nastavení objevil už ve Windows 2000 a tento detail se vpravdě zalíbil mnoha uživatelům. Co na tom, že stín pod myší si mohl každý dokreslit v Malování a uložit v souboru *.ico. Stejně tak to byly různé druhy ikon až po motivy, které naprosto změnily vzhled Windows.
Nezůstávejme u detailů a vzpomeňme i na různé mini hry, ve kterých jste museli na obrazovce zabíjet červy, mouchy, počítačové viry, která vám požíraly ikony, tapetu (samozřejmě jen na oko). Někteří si jistě vzpomenou i na spoře oděné ženy, které se rozvalovaly na hlavním panelu a jejich hustota oděvu spočívala buď na denní době, kdy se aplikace řídila podle času ve Windows a nebo šlo dotyčnou jednoduše svléci potažení myší. Dodnes přemýšlím, jestli by za takovou aplikaci dnes byl někdo vyhozen, či pokárán a hlavně jestli by někdo nenapadl nabídku Start z antifeminismu a založil kampaň na desexualizaci aplikací.
Za geniální pak považuji vývoj aplikace, která jako widget na ploše měřila stav volné paměti RAM, přičemž tyto aplikace samy o sobě "žraly" RAM nejvíce. Přesto se tyto miniaturní aplikace prodávaly ve velkém. Bylo to něco nového, neokoukaného, ale naprosto zbytečného.
Dnes sice takové aplikace také můžeme instalovat na náš stroj, ale už to nikoho neohromí. Tenkrát totiž šlo o jakési demo toho, co lze vše naprogramovat a stvořit při tak malých hardwarových možnostech. Dnešní chytré pračky, hodinky a možná i žárovky mají více výpočetního výkonu než tehdejší počítače a vlastně i dnes se najdou nadšenci, kteří spouští legendární hru Doom na svojí chytré lednici. Už to ale ohromí jen hrstku lidí. Doby technologických skoků, jakých jsme byli svědky, jsou pryč.
Dnes už nikoho nepřekvapí, že postavy ve hře umějí plavat, auta zanechávají po sobě v blátě stopy, sklo lze ve hře rozbít a nebo že vám Sponka klepe zevnitř na obrazovku, jestli chcete dokument ve Wordu opravdu uložit.