Skyrim Special Edition - úplně první dojmy
Je jedno, jestli jde o hudbu - kde fenomén loudness war jistě netřeba představovat. Je jedno, jestli jde o film, kde remaky typu Total Recall dělají spíš ostudu (nemluvě o pozlátkových rebootech á la Star Trek). A je jedno, jestli jde o hry. Jsem osobně toho názoru, že remake Bioshocku mi nestojí za to. Původní hře nic moc nepřidává. Ale co Skyrim?
Připusťme, že Bethesda nemá moc dobrou pověst co se týče technických schopností. Obvykle uvádějí hry na trh ve stádiu beta verze, někdy přímo nehratelné alfa verze (Daggerfall) a když nějaké jejich engine získá špatnou pověst (viz. hra Oblivion), tak jej poupraví, přejmenují a jede se dál (Skyrim - Creation Engine). Ale nic to nezmění na skutečnosti, že na trh opět zamíří technicky nedotažená hra, kde úder obrem vás pošle ke hvězdám a mamuti padají z oblohy (což obojí přežilo až do současné verze 1.9.něco). Tak trochu v tom pokračuje i Skyrim Special Edition, kde se aktuálně řeší horší kvalita zvuku než u původní hry (ale to během pár dnů bude minulostí)
Nicméně dobrá, Skyrim v roce 2011 byl jedna věc, Skyrim v roce 2016 je jiná. Dostal 64bitový engine (prostě to celé konečně zkompilovali 64bitově), dostal vylepšené chování věcí typu střelby z luku na opravdu hodně velké vzdálenosti a další věci.
Můj první dojem je tento: tvůrci poladili některé aspekty renderingu. Vypadá to na hezčí textury (plochy, ale třeba i takové věci jako bodláky), na lepší efekty (oheň se povedl, mlha vlastně také, prostě částicové záležitosti) a celkové poštelování sytosti a kontrastu směrem doprava. Takže se ze Skyrimu staly o trošku větší omalovánky než jakými byl a navíc je zde snaha být o trochu víc HDR než původní hra. To první je asi o zvyku, to druhé myslím přeci jen škodí hratelnosti.
Dále mám dojem, že byl nasazen jakýsi prazvláštní algoritmus pro „automatický bokeh“. Kdy například stojíte a ono se vám mírně rozostří vzdálenější pozadí, ale jakmile se pohnete směrem dozadu, ostrost je zpět. Záleží, kam je upíchnut váš "zaměřovač". Divné, minimálně na mě to divně působí a dost to namáhá oči ve snaze zaostřit.
Dále musím zkritizovat změnu chování klávesy Alt pro běh. V původním Skyrimu jste s W prostě drželi i Alt a běželi. Kdo chtěl běžet trvale, mohl stisknout C a k tomu držet Alt. Kdo chtěl do běhu skočit, tak k drženému W+Alt stiskl Space. Nyní se Alt chová nikoli jako spínač, ale jako přepínač. Takže už se nedá elegantně dělat to, že vběhnete do prostoru s nepřáteli a tam rychle, než se vzpamatují, zmáčknete Ctrl pro plížení. On ten nový přepínačový Alt totiž nejde pomocí Ctrl vyrušit, musíte jej nejdřív vypnout. Navíc Alt nyní přebíjí i možnost skoku za běhu. Nejde skákat za běhu. Co v Bethesdě ten člověk, co tuhle změnu vymyslel, užívá za drogy, nevím. Každopádně to je opravdu dementní změna pro mě zásadní funkcionality (doufám, že to lze někde přepnout zpět na původní).
S ohledem na detailnější textury a vylepšené efekty působí některé původní „low-res“ modely trochu divně. Navíc je hra výrazně náročnější na výkon GPU, déle načítá lokace apod.
Celkově tak na mě zatím Skyrim Special Edition dělá ten dojem, že toho Bethesda víc zprasila / zk****la než vylepšila. A kdyby raději posbírala ty nejlepší mody od komunity a třeba jen vytvořila doporučený balíček pro instalaci, udělala by lépe. Je hezké, že nové menu je jednodušší, ale celkově je toho fakt málo. Chaotičnost funkcionality dialogů zůstala, desítky dalších drobných nesmyslů taktéž. Takže Special Edition dává smysl hlavně v případě, že už máte "vanilkový" Skyrim okoukaný a chcete se svým oblíbeným světem procházet v trochu jiném, možná i líbivějším kabátku s oficiální podporou, add-ony a mody přímo skrze vlastní menu hry atd.
Já (zatím?) zůstávám u původní hry. Jak to vidíte vy?