Přichází s rokem 2013 první mobilní krize?
Kapitoly článků
Pojďme si rozebrat, o čem vlastně mluvíme. Ještě nedávno se zdálo, že trh s tablety a mobilními telefony bude zlatým dolem a kdo se do něj nezapojí, udělá velkou chybu. Prodeje mobilních telefonů šly nahoru, zájem o tablety rostl a zdálo se, že vznikne i prostor pro celou řadu nových hybridních zařízení, která by mohla vytyčit nové standardy.
Tablety
S nástupem tabletů projevili uživatelé zájem i o menší a levnější kousky, které tehdy dodávali buďto neznačkoví čínští výrobci, nebo firmy jako Amazon a Barnes & Noble, kteří k nim navěšeli celou řadu služeb a fakticky jimi rozšířili nabídku oblíbených elektronických čteček. Vlastně ještě před rokem byly právě tyto dva typy subjektů hlavním tahounem na poli levných tabletů. Nyní se situace zásadně mění.
Barnes and Noble - první NOOK tablet
Do roka a do dne od vlny největšího úspěchu začínají malí čínští výrobci vymírat a koncem letošního roku by měli být minulostí. Ani druhá skupina na tom není o mnoho lépe - Barnes & Noble připravuje své okolí na to, že finanční zpráva chystaná ke zveřejnění na 28. února potvrdí zprávu o ztrátě přesahující čtvrt miliardy dolarů. To je docela překvapivé už s ohledem na to, že aktuální produkty B&N patří k těm (nej)lépe hodnoceným v rámci svého segmentu. Situaci podle prognóz nezmění ani uvedení nových modelů.
Dalším krokem k vylepšení Ultrabooků má být optická mechanika
Ultrabooky
Přejděme do sféry bližší klasickému světu IT. Tady máme dva zásadní produkty: Koncept Ultrabooku od Intelu a řadu Surface od Microsoftu. Oba byly zpočátku prezentovány jako „nový standard“ - vzpomeňme, že třeba Ultrabooky podpořil Intel vůbec nejdražší reklamní kampaní za posledních deset let.
PQI - jeden z výrobců, který spoléhal na růst mobilního trhu, nyní končí s pamětmi
(podobné problémy postihly i Elpidu, Nanyu, Qimondu, Winbond a PowerChip)
Na tento segment se upínala pozornost výrobců SSD disků a především dodavatelů pamětí, kteří měli na kahánku a Ultrabooky brali jako oživení trhu - záchranu, která vyčistí sklady pamětí, o něž i přes zoufale nízké ceny nebyl zájem. Nakonec se zájem nedostavil, prognózy prodejů byly ořezány a ani snížených čísel nebylo dosaženo; prodala se zhruba polovina. Řada výrobců pamětí skončila - buďto krachem, nebo orientací na jiné zboží; zbývající seškrtili výrobu a umělým přidušením nabídky zvyšují ceny.
různé (rekapitulace)