Surface, mobily a smartphony
Kapitoly článků
Surface
Lépe nedopadl ani Microsoft s tabletem Surface - první verze byla dražší, než se zprvu očekávalo - to by snad ani nevadilo, pokud by kvalita odpovídala ceně. Nakonec došlo na slova J. T. Wanga z Aceru, který varoval, že Microsoft s hardwarem nemá zkušenosti a jeho experiment nemusí dopadnout dobře.
První Surface vypadal zajímavě, zkušenosti uživatelů ještě zajímavěji
Pověsti redmondské novinky nepomohly ani hardwarové problémy, které zkrátka nekorespondovaly s cenovou relací, do níž Microsoft tablet umístil. Prodeje tabletu, který měl světu ukázat, jak má vypadat hardware pro Windows 8, nesplnily očekávání. Vyprodanost druhé varianty - Surface Pro - v takové situaci působí natolik průhledně, že ji obratem řada světových serverů označila za švindl, kterým se Microsoft snaží vyrobit umělý dojem exkluzivity.
Microsoft Surface Pro - snad již bez much svého předchůdce
Chytré i hloupé mobilní telefony
Ve sféře telefonů není situace o mnoho lepší a to ať už budeme mluvit o klasických nebo těch „chytrých“. Podle posledních informací (po několika letech setrvalého růstu) prodeje telefonů nevzrostly, dokonce ani nestagnují, ale podle agentury Gartner klesl zájem téměř o 2 %. Zajímavý je však vývoj u jednotlivých výrobců, kdy např. Apple a Samsung zvládají růst, ale většina ostatních (Nokia, HTC, ZTE, Sony, Motorola...) ztrácí. U operačních systému získal za poslední kvartál meziročně iOS 22 % navíc a Android vyskočil rovnou na dvojnásobek.
Apple iPhone 5 - v absolutních číslech se prodává dobře, Apple ale čekal větší zájem
Zdá se však, že přehnaný optimismus se tentokrát nevyhnul ani Applu, který musel dodatečně snižovat objednávky komponent na výrobu iPhone 5 pro tento kvartál - některé až na polovinu. I když zástupce společnosti nepřímo výklad těchto informací bagatelizoval, je jasné, že buďto dojde (resp. došlo) k omezení výroby, nebo na skladech zůstalo příliš mnoho součástek ze čtvrtého kvartálu a přestřelené prognózy se týkaly už předvánočních prodejů. Ty sice byly v absolutních číslech velmi vysoké, ale relativní rozdíl oproti prodejům ve třetím kvartálu nebyl tak velký, jak byl Apple zvyklý z minulých let.
Na to, jak silným a rostoucím trhem měl nový mobilní svět být, vykazuje poslední dobou až příliš mnoho trhlin a omezeného zájmu ze strany uživatelů. Otázka je, kde udělali ekonomové a prognostici chybu. Když se díváme na mnohé exponencielně rostoucí prognostické grafy, napadá nás, jestli si vůbec jejich autoři uvědomují, že lidská populace je plus mínus konstantní a stejně tak i její část, která si příslušné „hračky“ může zakoupit, nijak dramaticky neroste. Jakmile se tento trh nasytí, dochází k obměně pouze v důsledku odchodu produktu do křemíkového nebe, nebo pro jeho morální zastaralost (to je typičtější pro vyšší cenovou sféru - ne že by dražší výrobky neodcházely, ale obvykle fungují spíše jako módní doplněk, jenž musí být pravidelně obměňován). Je tedy vcelku možné, že i svět tabletů potká po saturaci trhu osud netbooků, byť ne v tak drastické míře.
různé (rekapitulace)