Videa: 4kB grafické demo generované real-time compute shadery a příroda v UE4
Pokud nesledujete drobná technologická dema, mohly vám uniknou dvě velmi zajímavé ukázky. Každá je tak trochu z jiného soudku, ale obě rozhodně stojí za pozornost. První, o které byla řeč v úvodu, se jmenuje 2nd stage BOSS a jejím autorem je 0x4015, spoluautorem YET11. Patří do kategorie dem a her, které se snaží ukázat, z jak malého datového objemu lze vygenerovat 3D prostředí, scénu a (v tomto případě) i hudbu. Podobných aplikací vznikla celá řada, mnohé z nich byly inspirované demem .kkrieger z roku 2004, které z 96kB dokázalo vykouzlit FPS hru „se vším všudy“, za což si jeho autoři odnesli 1. místo z Breakpoint 2004.
Letošní 2nd stage BOSS pro změnu získal první místo Tokyo Demo Fest 2016 a to nejen díky tomu, že spadá do kategorie 4k (což v tomto kontextu ovšem neznamená rozlišení, ale hry menší než 4 kB, tedy čtyři kilobajty). Prostředí i hudba je v reálném čase generováno pomocí výpočetního potenciálu grafického čipu (compute shaders). Z celkových 4088 bajtů, z nichž se hra skládá, je 2486 věnováno shaderům pro grafiku (autorem je 0x4015), 841 shaderům pro syntézu zvuku (autorem je YET11) a 761 ostatním účelům.
Protože - na rozdíl od zmíněného .kkrieger - je větší část prostředí generována v reálném čase (a ne předem během nabíhání), jsou hardwarové nároky opravdu vysoké. K dispozici jsou dvě verze - jedna základní, která renderuje v rozlišení 1280×720. Už ta vyžaduje poměrně slušný hardware, autoři hovoří o udržení FPS (nad) 20 jakožto o výsledku, kterého lze dosáhnout s poměrně slušným hardwarem. Pro „budoucí grafické karty“ je pak určena druhá verze, která vykresluje v 1920×1080. Ze současných jednočipových karet dokáže podle testů redakce PCGamesHardware tuto verzi udržet stabilně nad 20 FPS pouze Radeon Fury X.
readme |
Mějte na paměti, že .exe soubor tohoto dema (který je tím jediným, který je třeba pro spuštění), má 4 kilobajty, což je zhruba 5× méně než jeden odstavec textu „Lorem ipsum“ uložený Wordem do souboru typu .doc:
Druhé demo avizované v úvodu patří do jiné kategorie. S pomocí Unreal Engine 4 cílí na fotorealistickou grafiku - rendering přírodních scén. Autorem je (Art by) Rens a delších komentářů nepotřebuje:
Pouet, PCGamesHardware, YouTube