Adobe Premiere Pro CS5 využije Nvidia CUDA
Je zcela pochopitelné, že Adobe šlape na GPGPU plyn jako jeden z prvních. Není to tak dávno, co jsme tu měli akcelerovaný nejen Photoshop CS4 (který je zjevně stále dobrý nejen pro grafiky, ale i pro "piráty", kteří se bojí GIMPu :-), ale také pro širé masy uvedený Flash 10 s akcelerací přes GPU a chystají se i změny pro verzi 10.1. Dnes jsou na řadě informace o chystané Premiéře.
Známý expert na Adobe video technologie Dennis Radeke na svém blogu informoval o tom, že pro GPGPU bude v Premiere Pro z balíku CS5 využita pro nový Mercury Playback Engine technologie Nvidia CUDA. Důvod je prostý, v době, kdy v Adobe toto rozhodnutí činili, nebylo OpenCL ještě ve finální verzi a navíc jeho současné praktické implementace (ATI má pouze ne moc stabilní beta verzi) znemožňují jeho využití k akceleraci funkcí Premiere Pro. Logickou volbou s ohledem na potřebu běhat i na systémech, kde DirectCompute není k dispozici, je programování těchto funkcí v Nvidia CUDA.
Nvidia jako přední dodavatel GPGPU technologií těží z letité zkušenosti s implementacemi CUDA po celém světě, má na trhu výpočetní karty Tesla i profi grafiky Quadro a na příští rok slibuje s Fermi další výkonnostní skok a novou verzi CUDA 3.x. Jistě již každý chápe, co její šéf Jen-Hsun Huang myslel tím, že je Nvidia softwarovou společností. Právě Adobe Premiere Pro CS5 dá šanci prodat opět o něco více drahých Quadro/Tesla karet, když konkurenční ATI má sice dobré železo, ale "bídnější" ovladače a Intel zatím se svým softwarem v rámci Larrabee zjevně hned tak na trh nepřijde.
Premiere Pro nebude v CS5 jediná s GPGPU novinkami. Třeba takový Flash CS5 přinese akcelerovanou fyziku a uvidíme, jestli Adobe pustí informace i o dalších aplikacích.