Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Grafická část

Fusion APU 1
Termín Fusion se na nás valí ze všech stran, ale není divu. Dá se na něj pohlížet jako na procesor, grafickou kartu, mobilní záležitost a do budoucna má potenciál uplatnit se i v některých konzolích a výpočetní sféře. Denně se mu proto věnuje řada různě zaměřených serverů i výrobců. S tím se ale vyskytla i řada různých termínů, kódových jmen, zkratek a plánů do budoucna… a tak nebude na škodu si to všechno shrnout, utřídit a vysvětlit.

Kapitoly článků

1.  Historie
3.  Grafická část

Všechna APU AMD nesou minimálně DirectX 11 kompatibilní grafické jádro, což znamená, že není použito nic staršího než architektura rodiny Evergreen. V praxi to znamená použití následujících 3 architektur:

  • Evergreen (VLIW-5) - odpovídá Radeonům generace HD 5000
  • Northern Islands (VLIW-4) - Radeony HD 6900
  • GCN (vec-16) - chystaná architektura

Několik termínů:

  • UVD - Universal Video Decoder, jednotka v grafickém čipu určená pro dekompresi videa (ulehčuje procesoru, snižuje spotřebu a plynule přehrává i na slabém CPU)
  • VLIW - Very Long Instruction Word, koncept architektury (v podání AMD) podobný superskalárnímu s tím rozdílem, že vychází ze statického softwarového kompilátoru - ten je velice efektivní pro grafiku, ale v případě výpočetního nasazení je efektivita velmi závislá na konkrétní úloze

Evergreen / VLIW-5

Architektura Evergreen je na trhu od září 2009, ale do APU byla integrována verze vylepšená o podporu UVD 3 (odpovídá desktopovému čipu Barts / Radeon HD 6800). Samotné výpočetní jednotky typu VLIW-5 jsou efektivní pro grafické použití, ale variabilně efektivní pro výpočetní nasazení (velmi závisí, k jakému účelu mají být použity, takže je efektivita značně proměnlivá).

AMD VLIW-5 ALU
AMD WLIV-5 ALU (4 stream procesory)

Výpočetní jádro generace Evergreen najdeme ve všech současných APU. V kombinaci s procesorem Bobcat je použito grafické jádro Wrestler o 80 stream procesorech (to je 16 VLIW-5 jednotek), v kombinaci s procesorem K10 (řada Llano) pak Sumo se 160-400 stream procesory (32 - 80 VLIW-5 jednotek). Jen pro zajímavost můžeme zmínit, že teoretický výpočetní výkon je v maximální konfiguraci (400 stream procesorů) vyšší než u čipu ATI R600, který jako první VLIW-5 konfiguraci používal.

Northern Islands / VLIW-4

Cílem VLIW-4 architektury čipu Cayman (Radeon HD 6900) bylo zlepšit výpočetní schopnosti čipu bez zhoršené efektivity v grafických operacích. Původně měla AMD v plánu vydat celou generaci grafických čipů vycházejících z této architektury, ale jelikož došlo ke zrušení 32nm bulk procesu u TSMC, musely se změnit plány, čip upravit pro 40nm výrobu a zbytek rodiny zrušit.

AMD VLIW-4 ALU
AMD WLIV-4 ALU (5 stream procesorů)

Protože není 32nm bulk proces dostupný ani pro výrobu APU (a 40nm by byl energeticky příliš náročný), musí AMD původně 32nm bulk rodinu, kterou částečně upravila pro 40nm bulk proces, ještě znovu přepracovat pro 32nm SOI GGF a 28nm bulk TSMC. Což je jeden z důvodů, proč se s VLIW-4 architekturou v rámci APU setkáme až příští rok. Konkrétně to bude v kombinaci s nástupcem procesoru Bobcat a procesorem Bulldozer.

GCN / vec-16

GCN, neboli Graphics Core Next, je vektorově-skalární architektura, kterou AMD plánuje (pro desktop) vydat koncem letošního roku. Základní cíl je podobný jako u architektury VLIW-4: Vylepšit výpočetní výkon bez výraznějšího zhoršení efektivity ve 3D grafice. Rozdíl je jen v tom, že VLIW-4 byla spíše evoluce, kdežto GCN mění koncept „úplně z gruntu“.

FDS 2011, Eric Demers, strana 16

V tuto chvíli je pouze jisté, že se GCN do APU dostane. Kdy a v jaké podobě to bude, zatím AMD neohlásila, ale můžeme opět vyvozovat. GCN bude kombinované s Bulldozerem (nic jiného ani nepadá v úvahu), přičemž výrobní proces bude buďto 32nm SOI, nebo ještě méně, pokud toto APU bude hotové později. Spojení těchto dvou architektur vypadá minimálně na papíře velmi dobře a mohli bychom spekulovat i o tom, zda tuto generaci APU nezačne AMD nabízet i pro HPC segment jako konkurenta pro Intel Larrabee / Knights Ferry / Knights Corner (či jak se ten produkt bude jmenovat, až se dostane na trh).

Tagy: 
Zdroje: 

tiskové zprávy a prezentace AMD, RealWorldTech, X-bit labs

Kapitoly článků
1.  Historie
3.  Grafická část

Diskuse ke článku AMD Fusion: shrnutí, modely a výhled do budoucna

Pátek, 1 Červenec 2011 - 08:06 | xvasek | Do desktopu Fusion nic moc nepřináší (kromě...
Čtvrtek, 30 Červen 2011 - 12:56 | no-X | Ona je hlavně použitelnost TC u Sabine dost...
Čtvrtek, 30 Červen 2011 - 12:44 | Y | Jeste jedna cerstvejsi 'oficialni'...
Čtvrtek, 30 Červen 2011 - 12:40 | no-X | Jelikož je tahle informace rok a půl stará (únor...
Čtvrtek, 30 Červen 2011 - 12:34 | Y | Vim, ze D. Kanter operoval s myslenkou pridani...
Čtvrtek, 30 Červen 2011 - 10:37 | mixal 11 | preco by nemalo zmysel ak budu zabavne ? :)
Čtvrtek, 30 Červen 2011 - 09:23 | Hkr ptr | AMD má velmi dobře nakročeno, jen doufám, že...
Čtvrtek, 30 Červen 2011 - 09:22 | NRX | Už sa teším na testy. Zaujíma ma grafický výkon...
Čtvrtek, 30 Červen 2011 - 08:14 | tslany | Vynikající shrnutí, autorovi článku děkuji, jen...

Zobrazit diskusi