AMD připravuje funkci FreeSync Panel Replay, vylepšení Panel Self Refresh
Panel Self Refresh (PSR)
O technologii Panel Self Refresh se začalo více mluvit v roce 2012. Tehdy ji prezentovali výrobci chytrých telefonů jako způsob, jak až o ~25 % prodloužit výdrž baterie v klidové situaci při zapnutém displeji zobrazujícím statický obraz. Typicky pokud někdo telefon používal jako čtečku knih.
Oč jde: I když displej zobrazuje statický obraz, musí (podle obnovovací frekvence, např. 60× za sekundu) požádat grafické jádro o obraz a to mu (60× za sekundu) pošle onen statický obraz. Nejen, že je v takové situaci plýtvána energie k přenosu obrazu, ale také části grafického jádra včetně paměti nemohou přejít do úsporného režimu, protože vyžadují 60 požadavků a přenosů každou sekundu. Proto se tehdy objevil nápad (nazvaný Panel Self Refresh), kdy by v případě statického obrazu byl tento obraz přesunut do displeje jen jednou, tam uložen např. v malé (jednotky MB) vlastní energeticky nenáročné paměti a odtud byl načítán pro každé obnovení.
Z precentace Intelu k vydání generace Haswell (červen 2013)
Výrobci telefonů prezentovali PSR jako hotovou věc, která byla dostupná na tehdejších nových modelech. Intel využil tehdejší halo a připojil prezentaci této technologie jako prvku, který bude jednou podporovat, k vydání procesorů Haswell (to bylo akorát před 10 lety). Intel skutečně podporu časem zavedl (těžko říct, u které generace, ale zcela jistě PSR podporovat Kaby Lake), nicméně pouze v rámci rozhraní embedded DisplayPort 1.3. Nutno dodat, že ani tehdy to nefungovalo optimálně, neboť dodnes najdete na stránkách výrobců notebooků (viz např. Lenovo), že blikání obrazovky na noteboocích s procesorem Intelu vyřešíte vypnutím funkce Panel Self Refresh. Na Wiki Archlinux pak najdete podobné vyjádření:
Panel Self Refresh (PSR), a power saving feature used by Intel iGPUs is known to cause flickering in some instances FS#49628 FS#49371 FS#50605. A temporary solution is to disable this feature using the kernel parameter i915.enable_psr=0. |
Později podporu PSR zahrnula i Nvidia (snad v souvislosti s mobilní variantou G-Sync) a před několika lety také AMD s produkty podporujícími DCN (Display Core Nex) 3.1 a vyšší:
- APU Rembrandt - DCN 3.1.0
- APU Phoenix - DCN 3.1.4
- APU Barcelo - DCN 3.1.6
- GPU Navi 31 - DCN 3.2.0
- GPU Navi 32 - DCN 3.2.1
- GPU Navi 33 - DCN 3.2.1
Kuriozitkou pak může být informace, že inženýr Gaurav Sutaria, který měl u Intelu implementaci panel Self Refresh na starost, pracuje od letošního února u Nvidie jako Principal Architect SoC Power Management.
FreeSync Panel Replay (FPR)
AMD nyní připravuje funkci nazvanou FreeSync Panel Replay, která by měla být výhodnější alternativnou k Panel Self Refresh. Podporována by měla být od DCN 3.1.4, což je ze současného hardwaru APU Barcelo, Phoenix, Phoenix 2, Navi 31, 33, i chystaná Navi 32.
Výhodou má být oproti PSR širší spektrum scénářů, ve kterém půjde úsporná technologie použít, dále nižší latence mezi přepínáním z opakovaný snímků na nové („živé“) a dále kontrola nad obnovovací frekvencí při použití opakovaných snímků. Což napovídá, proč je v názvu technologie „FreeSync“. Možnost upravovat obnovovací frekvenci u opakovaných snímků by totiž mohla dále snížit energetické nároky (pokud totiž displej zvládá nižší obnovovací frekvenci, může být při statických snímcích snížena na minimum podporované displejem a tím dále redukovány energetické nároky - a díky nízkým latencím opět rychle zvýšena, pokud v obraze dojde k rychlému pohybu.