AMD slaví 10 let novodobé open-source éry
Na podzim roku 2007 přišla AMD s novou strategií. Rozhodla se (postupem měsíců a let) sdílet více a více částí specifikací GPU s komunitou, která tak měla snadný přístup k potřebným věcem, aby vyvinula open-source ovladače. Komunitu navíc z nemalé části tvořila malá skupinka open-source vývojářů přímo v AMD, kde jsme pravidelně vídali jméno Alex Deucher, k němuž (a jiným) se později připojil také Marek Olšák (zdravíme :-).
Od dob, kdy Richard Stallman nemohl ATI přijít na jméno, se hodně změnilo. Tedy ne že by se RMS naučil AMD milovat, na to dělá stále příliš mnoho věcí, které RMS nemusí (AMD obdoba Intel ME, případně vše další, co u CPU či GPU musí býti z různých důvodů uzavřené). Ale už před několika lety jsem byl osobně nadšen z toho, jak dobře běží low-endový Radeon HD 5450 s open-source ovladačem a jak hezky plynule díky tomu šlape 2D desktop. Postupně se zlepšovala i podpora akcelerace videa a 3D, až AMD přišla s next-gen ovladačem AMDGPU, který nahradil do té doby používaný ovladače radeonhd.
Problémy samozřejmě přetrvávají dodnes. Nelze říci, že by AMDGPU poskytoval dokonalou 2D, video, 3D akceleraci ve veš, co nabízí ovladače pro Windows. Chybí toho poměrně dost, což z nemalé části plyne z toho, co se v posledních letech vyrojilo (360/VR video, H.265, Vulkan, kryptoměny, Freesync, Wayland, …). Ale jsem toho názoru, že AMD udělala dobře. I s ohledem na její chornický nedostatek financí a tedy nemožnost zaplatit dostatek vývojářů, ani neměla jinou možnost a před 10 lety učinila správné rozhodnutí. Jen tak dál.