TrueAudio: AMD výrobcem zvukových karet aneb malá herní audiorevoluce
Kapitoly článků
Zajímavou ukázku možností TrueAudio předvedl Jerry Mahabub z GenAudio prostřednictvím firemní technologie AstoundSurround. Ta umožňuje na základě poznatků o lidském vnímání zvuku mixovat desítky zvukových kanálů do standardních konfigurací reproduktorů (např. 7.1 nebo stereo) takovým způsobem, že člověk vnímá dokonalou iluzi původního počtu kanálů i směru, přičemž je možné rozlišit i výšku, ze které zvuk přichází.
Jerry Mahabub to ilustroval přímo v sále za použití 7.1 reproduktorů, do kterých bylo namixováno 24 audiokanálů - podle ušitých svědků byl výsledný dojem výborný. Pro uživatele sledující živý stream byla připravena verze namixovaná pro stereo (to je prý optimalizováno především pro sluchátka), ale původně plánovaný přenos prostřednictvím YouTube se nekonal a alternativní stream nabízel jen monofonní zvuk, takže uživatelé u obrazovek museli tento zážitek oželet.
Přesto si můžete alespoň jednu starší ukázku GenAudio AstoundSurround ve stereo down-mixu vyzkoušet (po spuštění doporučujeme zavřít oči :-):
Technologie AMD TrueAudio má poměrně výraznou šanci na úspěch. Uživatel totiž krom kompatibilní grafické karty nepotřebuje žádnou další speciální výbavu, jako je tomu třeba u Eyefinity (2-5 LCD panelů navíc) nebo 3D Vision (3D LCD panel plus brýle). Reproduktory jsou běžnou součástí výbavy každého herního počítače, takže výsledný přínos nebude doménou několika jedinců, nad kterými by vývojáři ani nemávli rukou.
AMD Hawaii event - Yves Breton, lead sound designer (Eidos) ohlásil, že Thief přinese podporu TrueAudio
Právě spoluprácí s osmi společnostmi (jak herními vývojáři, tak firmami zaměřenými na zvuk jako takový) má AMD dost vysokou šanci zajistit využití pro integrovaný DSP procesor a přinést v následující generaci her zase o něco lepší a reálnější audiovizuální zážitek. V tuto chvíli už byla přislíbena podpora v titulech jako Thief nebo Lichdom.
Myšlence hardwarové akcelerace prostorového zvuku nelze nic vytknout. Pro zákazníka neznamená výdaje navíc, které by ho stála samostatná kvalitní zvuková karta, navíc k tomu nepotřebuje ani žádnou speciální výbavu. Pro AMD je zvýšení výrobních nákladů nula nula nic (odhadujeme, že nepůjde o více než 1-3 mm² křemíku navíc) a vývojáři se k novince také staví poměrně pozitivně. Jediná škoda je, že z portfolia ohlášených novinek podporují TrueAudio (zatím) jen tři modely.
Poznámka na závěr: 21. října 1998 zahájila ATi akvizici společnosti Chromatic, výrobce grafických čipů Mpact! Tyto stavěly na architektuře programovatelných DSP procesorů, takže výčet podporovaných 3D technologií odpovídal tomu, co uměly ovladače - když přišel nový standard, stačila aktualizace driveru a karta ho uměla. Krom 3D akcelerace ale Mpact! zvládal hardwarovou akceleraci videa, fungoval jako zvukový procesor a zároveň mohl být využitý i jako modem (resp. digitální část, linkové rozhraní integrované neměl). Ptáme se tedy: Proč to trvalo 15 let? ;-)
AMD Hawaii live-stream