AMD zdražuje AI akcelerátory o 70 %, aneb kterak se GCN po 14 letech vyplatila
AMD v červnu zahájila distribuci akcelerátorů Instinct MI350X / MI355X vybavených novou architekturou CDNA 4. Již tehdy se objevovaly zprávy o slušném zájmu. Nová generace přinesla výrazný posun výkonu, AMD v posledních letech výrazně posunula softwarovou podporu a zákazníci zřejmě začínají řadu Instinct vnímat víc než jen jako levnější alternativu k produktům Nvidie. Faktem totiž je, že je o (po stránce výkonu) přinejmenším konkurenceschopné řešení a v tomto výkonnostním segmentu ani žádná jiná alternativa, než akcelerátory AMD a Nvidie, není. Intel své snahy vzdal (na jaké úrovni, těžko říct - buďto chystané generace zrušil, nebo je vydá, ale nečeká, že budou úspěšné - každopádně se plánuje zaměřit na jiný segment).
Podle analýzy bankovní společnosti HSBC zdražila AMD nejnovější řadu akcelerátorů z $15 000 za kus na $25 000 za kus, tedy o téměř 70 %. Je pravdou, že šly o něco nahoru i výrobní náklady (křemík vyrobený v USA je o desítky procent dražší než křemík vyrobený na Tchaj-wanu a na druhé straně některé komponenty nevyrobené v USA zase prodražují cla). To však náklady mohlo zvýšit tak o 20, možná 25 %. Zbylých 45-50 % je pravděpodobně důsledek situace na trhu, který lze popsat tak, že Nvidia má aktuálně řadu B200, které MI350 zvládá více než dobře konkurovat a dostupnost vylepšené Nvidia B300 je daleko.
AMD Instinct MI350Series (AMD)
AMD si po letech úsilí může dovolit zvýšit cenu o desítky procent a nezdá se, že by se obávala poklesu prodejů. Pokud se na situaci podíváme retrospektivně, je to snad historicky poprvé, co management AMD začal slušně vydělávat na architektuře GCN, z níž akcelerátory Instinct vzešly.
Architekt Eric Demers, pod jehož vedením původní GCN v AMD vznikla, tehdy v rozhovoru prozradil, že sám touto cestou jít nechtěl. Tehdejší vedení společnosti po něm ale chtělo architekturu, která by byla použitelná nejen pro 3D grafiku, ale i pro výpočetní nasazení. On sám byl zastáncem VLIW architektur, které považoval z hlediska efektivity pro 3D grafiku za nepřekonatelné, takže změnu nevnímal jako dobrý nápad. Nechal se ale inspirovat architekturou počítačů Cray ze 70.-80. let 20. století a na jejích myšlenkách postavil SIMD architekturu GCN.
Když Demers splnil zadání a začátkem roku 2012 poslal na trh kompletní rodinu produktů postavenou na nové architektuře, jakou si vedení společnosti žádalo, odvděčilo se mu omezením financování grafické divize, v důsledku čehož se Demers rozhodl AMD opustit (přešel do Qualcommu). Management společnost tehdy nedokázal architekturu ve výpočetním segmentu prakticky vůbec využít a byť byla v tomto směru podstatně pokročilejší než Kepler od Nvidie, nepodařilo se společnosti ve výpočetním segmentu významně prosadit a získat větší část trhu, než s předchozí VLIW.
Základní stavební blok architektury GCN (AMD)
Architektura GCN si z důvodu finančních úspor prošla lety podfinancovaného vývoje, kdy zvlášť třetí generace dorazila pozdě, v minimální produktové nabídce a bez inovací, které by odrážely vývoj požadavků trhu. Počátky změn bylo cítit až s pátou generací, Vega, která odstranila nejpalčivější problémy. Dál už se vývoj rozštěpil na grafickou RDNA, která ještě výrazněji změnila směr a výpočetní CDNA, která pokračovala původní cestou a doplňovala prvky žádané ve výpočetním segmentu.
Začátkem léta vydaná CDNA 4 by se stejně tak mohla jmenovat GCN 9 a nebylo by to zavádějící. Nit vývoje totiž během celé bezmála čtrnáctileté éry nebyla přerušena a v základu architektura funguje stále na původních principech. Má nicméně před důchodem, AMD pro zajištění lepší kompatibility a usnadnění softwarového vývoje plánuje budoucí výpočetní čipy stavět na architektuře, která vzejde z RDNA. Jak to bude v praxi vypadat, zatím nelze předjímat. Lze však konstatovat, že s „devátou generací GCN“ se AMD konečně dostala do stavu, kdy si může dovolit nastavit slušné marže a konečně na GCN něco vydělat.
HSBC dokonce očekává, že AMD v příštím roce na akcelerátorech vydělá podstatně více než se doposud odhadovalo a dosavadní odhad $9,6 miliardy navyšuje na $15,1 miliardy, tj. o 57 %.
Kdo ví. Třeba se i RDNA v herním segmentu dočká podobné paralely a o 13,5 roce od vydání, což by vycházelo na začátek roku 2033, se rovněž dočká úspěchu, v jehož důsledku si AMD bude moci dovolit ze dne na den zavést 70% zdražení.
Prozatím je však jisté jen to, že levným grafickým kartám je v důsledku extrémních cen nových výrobních procesů konec. Vyšší mainstream pod $500 se v dohledné době stane podobnou vzpomínkou, jakou je dnes vyšší mainstream pod $300.