AMD zvažuje rozšíření licenční politiky
V letošním roce se AMD podařilo dosáhnout výraznějšího podílu na nových trzích, ze kterých již pochází kolem 40 % příjmů společnosti. Jde především o tzv. semi-custom business (výroba čipů na míru) a embedded segment. Společnost již zmínila, že získala další smlouvy na dva semi-custom čipy, které zákazník, jenž si je vyžádal, oficiálně uvede do prodeje v roce 2016.
Finanční ředitel AMD, Devinder Kumar, na konferenci v rámci Raymond James' Systems, Semiconductors, Software & Supply Chain Conference upřesnil, že jde o produkty pro dva zákazníky, jeden z čipů bude postavený na ARM architektuře, druhý na x86 a nespecifikovaný z nich bude mít herní využití.
Podle Kumara také společnost zanalyzovala možnosti licenční politiky a plánuje hledat nové příležitosti v tomto směru. Historie licencování firemního IP sahá do roku 2000, kdy ATi spáchala akvizici společnosti ArtX, která vyvinula a licencovala grafický čip Flipper pro Nintendo (GameCube). ATi tuto politiku převzala a pro Nintendo připravila další GPU. Krom toho dala vzniknout grafickému systému Xboxu 360 licencovaného Microsoftu. Tyto smlouvy akvizicí ATi získala AMD a i když v současnosti preferuje semi-custom segment, bude i licenční politika existovat dál.
AMD Opteron A1100 (ARM)
Důvody preferencí prodejů hotových čipů (semi-custom) namísto licencování IP mohou být dva. Poučení ze situace IBM, která licencovala a vyráběla procesory pro minulou generaci konzolí - záhy však výrobci konzolí přesunuli výrobu čipů do Asie (Chartered, později GlobalFoundries) a IBM o podstatnou část výdělku přišla. Druhý problém může spočívat ve formální nepřenositelnosti licence x86, což znamená, že by čistě teoreticky mohla mít AMD problémy, pokud chtěla licencovat produkt obsahující jádra na x86 architektuře. Na druhou stranu Intelu nevadí stávající praxe a toleruje výrobu x86 čipů AMD u GlobalFoundries a TSMC (v minulosti toleroval výrobu v Chartered). Protože je z jeho pohledu nepodstatné, zda AMD vyrobí x86 čip v externí továrně a ten předá zákazníkovi, nebo AMD nechá zákazníka, aby si vyrobil čip v externí továrně a odebral jej rovnou odtud, lze připustit i možnost, že by toleroval i licenční politiku x86 SoC AMD. I kdyby se tak nestalo, může společnost bez problémů licencovat grafické čipy (jako pro Nintendo - na snímku v úvodu) a APU / SoC postavené na ARM architektuře (ať už současné, nebo K12, kterou uvede v roce 2016 v rámci 28nm a 14nm FinFET produktů).
CC transcript