Apple představil M3, M3 Pro a M3 Max. V některých ohledech však jde o krok zpět
Nová generace procesorů M od společnosti Apple vzniká na novém (3nm) procesu TSMC, dostala novou grafickou architekturu a vylepšená procesorová jádra. Začněme u základních parametrů a jejich srovnání oproti předchozí generaci.
tranzistorů | proces | CPU | GPU | paměť | propustnost | |
---|---|---|---|---|---|---|
M3 Max | 92 mld. | 3nm | 12P+4E | 40 | 128 GB | 400 GB/s |
M2 Max | 67 mld. | 5nm | 8P+4E | 38 | 96 GB | 400 GB/s |
M3 Pro | 37 mld. | 3nm | 6P+6E | 18 | 36 GB | 150 GB/s |
M2 Pro | 40 mld. | 5nm | 8P+4E | 19 | 32 GB | 200 GB/s |
M3 | 25 mld. | 3nm | 4P+4E | 10 | 24 GB | 100 GB/s |
M2 | 20 mld. | 5nm | 4P+4E | 10 | 24 GB | 100 GB/s |
Na první pohled zaujme, že u modelů M3 a M3 Max doznaly všechny parametry zlepšení nebo alespoň zůstaly na stejných hodnotách, zatímco v případě M3 Pro jde po papírové stránce buďto stagnaci, nebo rovnou downgrade.
Apple zřejmě seznal, že konfigurace předchozí generace, kdy M2 Pro dostal stejný počet procesorových jader jako dražší M2 Max, byla chybou, a tak ve střední třídě (Pro) v některých ohledech zatáhl ruční brzdu a v jiných dokonce zařadil zpátečku.
M3 Pro
Celkový rozpočet tranzistorů klesl ze 40 na 37 miliard. Počet velkých procesorových jader klesl z 8 na 6, což má být (nevíme do jaké míry) vykompenzováno zvýšením jejich výkonu až o 15 % a zvýšením počtu malých jader ze 4 na 6 se zvýšením jejich výkonu o až 30 %.
Souhrnný výkon velkých jader tedy mezigeneračně klesne min. o 14 %, souhrnný výkon malých jader mezigeneračně stoupne až o 95 %. Jakým poměrem se však velká a malá jádra M3 Pro podílejí na celkovém výkonu, není jasné. Leccos však naznačuje skutečnost, že když Apple mluví o 20% nárůstu procesorového výkonu, nesrovnává ho oproti M2 Pro, ale oproti dvě generace staré M1 Pro.
Počet grafických jader klesl z maximálních 19 na maximálních 18, což je provázeno snížením datové propustnosti z 200 GB/s na 150 GB/s.
GPU
Tato omezení by zase měla být kompenzována novější grafickou architekturou, která mimo jiné přináší tzv. Dynamic Caching. Nejde o novinku v podobě velké cache, tou je již vybavena předchozí generace, ale o funkci, která podle Applu umožňuje „alokovat využití lokální paměti v reálném čase“, což má zajistit přesné množství paměti potřebné pro konkrétní úlohu, takže žádná nepřijde nazmar. Těžko říct, jaký bude reálný dopad, ale zdá se, že jde spíše o řešení kapacity paměti než grafického výkonu.
Dalšími novinkami grafické architektury je hardwarová podpora pro Mesh Shading (efektivnější geometrie) a Raytracing. V tomto ohledu byla generace M2 technologicky za PC architekturami AMD a Nvidie, takže jde spíš (než o konkurenční výhodu) o snížení konkurenční nevýhody.
Shrnutí
Nejzajímavější z uvedené trojice bude bezesporu M3 Max, který jako jediný zvyšuje počet velkých jader a zvyšuje i počet GPU jader. Procesorový výkon může v tomto případě stoupnout až o 50 %, grafický až o 20 % (mezigeneračně). U M3 budou všechna potenciální zvýšení výkonu pramenit z architektonických vylepšení a vyšších taktů (počet jednotek zůstává beze změny), takže máme očekávat maximálně 20% navýšení grafického i procesorového výkonu mezigeneračně. V případě M3 Pro budou muset architektura a takty dokonce kompenzovat seříznutí počtu velkých jader, GPU a omezení datové propustnosti, takže se Apple mezigeneračním nárůstem procesorového výkonu raději ani nepochlubil. M3 Max nešel v žádném ohledu zpět a jako jediný se v počtu funkčních jednotek posunul vpřed.
TZ Apple