Apple prodal půl miliardy foťáků, tedy smartphonů
První iPhone odhalil Steve Jobs na samém počátku roku 2007, do prodeje šel zhruba o šest měsíců později. Tehdy se na internetu nepsalo prakticky o ničem jiném, snad poprvé si události všimly (nebo spíš „byly všimnuty“? ;-) i televizní stanice a fronty zákazníků nocujících před obchody prezentovaly jako epitom úspěchu a kvality. Tedy hlavně v zahraničí. V našich končinách mají fronty před obchody přecijen trochu jinou symboliku a s úspěchem si je spojuje spíše mladší část populace.
Retrospektivně a z hlediska objemů prodejů první iPhone žádným trhákem nebyl; než morálně zastaral uvedením svého nástupce, prodalo se ho kolem 5 milionů kusů. S vydáním druhé a třetí generace se situace lepšila, ale jen mírně a nejistě. Teprve iPhone 4 jako první dokázal nastavit rostoucí trend; jeho prodeje kvartál od kvartálu stoupaly a nikdy (míněno až do uvedení nástupce) neklesly.
Skutečný úspěch přinesla pátá generace, která překonala hranici 50 milionů kusů za kvartál, což je množství 10× vyšší, než kolik se prodalo původních iPhonů za celou jejich éru.
Zřejmě vám neunikla nadsázka v nadpisu, kterou bych chtěl krátce navázat na Davidův článek o podobném jubileu u společnosti Canon. Té se za zhruba 20 let podařilo prodat 250 milionů digitálních fotoaparátů. Každý iPhone je vybavený fotoaparátem a nebudeme-li počítat sekundární kamerku o <2MPix rozlišení, která přibyla na čtvrté generaci, lze říct, že Apple za 7 let prodal digitálních foťáků půl miliardy.
Aby nedošlo k nedorozumění, nechci tím říct (ba ani naznačit), že by Apple byl lepším výrobcem fototechniky, to ani omylem. Spíš těmito čísly (která se v obou případech týkají výrobců považovaných za jedny z nej- ve své branži) chci ilustrovat, kolik lidí již považuje fotoaparát integrovaný v mobilu za dostatečně kvalitní na to, aby neměli potřebu jej doplnit či nahradit samostatným přístrojem.