Apple vyvíjí vlastní AR headset. Očekává revoluci na úrovni prvních smartphonů
Ve snaze přiblížit se někdejší slávě a úspěchu z dob vydání prvního iPhonu, společnost Apple se rozhodla naplno vydat směrem augmentované reality (AR). Vyplývá to ze slov generálního ředitele Tima Cooka, který považuje AR za méně izolovanou od okolního světa (oproti VR) a potenciálně stejně revoluční, jako byly první smartphony.
Rovněž se nechal slyšet, že AR zcela změní způsob jakým se učíme, připojujeme k sítím, hrajeme hry a pracujeme. Zkrátka proklamace, které už tak nějak od Applu očekáváme. Svoji vizi doplňuje slovy: “Jednoduše řečeno věříme, že AR změní jednou provždy způsob, jakým používáme technologie.”
Slova T. Cooka nejsou nijak překvapivá, jelikož Apple sestavil tým věnující se výhradně AR projektům již před několika lety. Jejich prvním produktem byla sada softwarových nástrojů ARKit, která umožňovala vývoj AR aplikací pro nejnovější iPhony a iPady, čímž posloužila jako pomyslný první krok k poznávání zatím neprobádaných možností AR technologie na již existujících produktech.
Nová verze ARKit je plánovaná už pro příští rok a má mimo jiné zajistit dostatek času pro vývojáře na seznámení se s novým prostředím a implementací AR funkcí či her, a to pro iPhone a posléze pro AR headset.
Prozrazeno insidery
Na základě několika zpráv od insiderů se tvoří možný obraz připravovaného produktu:
Narozdíl od současných mobilních VR headsetů využívající telefon jako displej a výpočetní jednotku, má připravovaný AR headset mít vlastní displej a běžet na novém chipu s na míru stavěným operačním systémem, interně nazývaný rOS (reality operating system).
Není už překvapením, že bude založený na již zavedeném a osvědčeném iOS pohánějící iPhony, tedy v podobném duchu jako tvOS (Apple TV), macOS (Mac) či watchOS (Apple Watch).
Nový operační systém bude mít pravděpodobně i svoji vlastní verzi App Storu, kde si uživatelé budou moci stáhnout obsah šitý na míru danému zařízení, stejně jako to je u zmiňovaných produktů.
Jelikož Apple zatím nemá plně funkční headset vlastní výroby k dispozici, využívá dočasně k testovacím účelům high-end VR headset HTC Vive. Při této přiležitosti rovněž testují zařízení podobné právě současné generaci VR headsetů, která používá jednotlivé části již existujících iPhonů (displej, čočky foťáku, chipset), avšak výhradně pro účely interního testování připravovaných AR aplikací.
Otazník se vznáší nad způsobem ovládání headsetu. Ve hře je dotekový panel, hlasová aktivace (Siri) či pohyby hlavou. Samozřejmostí jsou pak plánované virtuální mítingové místnosti či obligátní přehrávání 360° videí.
Headset by měl být připraven do roku 2019 pro interní účely. Do rukou zákazníků by se pak dostal o rok později.
Relativně vzdálené vydání je v jedné linii se slovy T. Cooka: "Cokoliv s čím se setkáte na AR trhu v dohledné době by nebylo něčím, s čím bychom se my spokojili." Apple tak čeká na zásadnější posun celého průmyslu, zejména pak na zmenšení současné technologie a snížení celkové spotřeby, vzhledem k co možná nejmenším rozměrům Apple AR.
Diskuse ke článku Apple vyvíjí vlastní AR headset. Očekává revoluci na úrovni prvních smartphonů