Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

ARM prý rozběhla vývoj herního GPU, pracuje na něm 100 inženýrů

Zdroj: Shutterstock

Společnost ARM v současné době disponuje grafickou architekturou, ta však vznikla a je nabízena spíš jako řadové integrované řešení než jako vysloveně herní produkt. To by se mělo změnit…

Pokud patříte mezi slony skalní (jste naším skalním čtenářem se sloní pamětí), pak se vám možná vybaví bezmála dvě dekády starý článek z roku:

Šlo o dobu, kdy se pomalu rozjížděl svět mobilních ARM zařízení a leckteré subjekty v tom spatřily příležitost rodícího se trhu, kterému by mohly nabídnout technologie a produkty. V odvětví mobilní grafiky tehdy druhý dech chytila Imagination / PowerVR a začalo se mluvit také o do té doby neznámé společnosti Falanx.

Mali200 FSAA

Z prezentace Falanx Microsystems z roku 2005

Její historie je ale ještě starší a sahá do roku 1998, kdy Norská univerzita vědy a technologie rozjela výzkumný projekt, z něhož se v roce 2001 zrodila samostatná společnost Falanx Microsystems. Co to má společného s ARM a herními GPU? Falanx se totiž v roce 2005 pochlubil vlastní grafickou architekturou, která natolik zaujala společnost ARM, že v červnu 2006 přistoupila k akvizici. Ze společnosti Falanx Microsystems se stala ARM Norway, grafická divize ARMu vyvíjející GPU Mali.

Zákazníci ARM si tak mohou licencovat nejen procesorovou, ale i grafickou architekturu, případně nějaký komplexnější návrh. Zdá se však, že ARM po téměř dvaceti letech doznala, že je čas na změnu a rozhodla se k ambicióznějšímu kroku:

Britský gigant ARM vyvíjí v Izraeli grafický procesor (GPU), který bude konkurovat společnostem Nvidia a Intel, uvedly zdroje obeznámené s touto záležitostí pro časopis Globes. Odhaduje se, že ARM zaměstnává ve svém globálním vývojovém centru v Ra'ananě asi 100 inženýrů zabývajících se vývojem čipů a softwaru. V této fázi se ARM údajně zabývá zpracováním grafiky pro trh s videohrami a zároveň - stejně jako tomu bylo v případě Nvidie - by tato technologie mohla být využita i pro zpracování umělé inteligence, pokud a kdy se ARM rozhodne do této oblasti plně vstoupit.

--- Globes

Vývoj v Izraeli znamená, že jde o nový tým, nezávislý na původním norském, který ARM získala koupí Falanxu. Spuštění vývoje právě v Izraeli nemusí být náhodné. Tamní vývojová střediska v posledních letech opustilo větší množství pracovníků Intelu a lze předpokládat, že s krátce ohlášeným propouštěním tedy nebude o pracovní síly nouze.

Prozatím není jasné, kdy a v jaké podobě nabídne ARM hotové řešení. Tedy ani zda půjde o licencovatelnou architekturu, licencovatelný návrh, nebo chce nabídnout spíš hotové čipy, případně všechny kombinace. I v závislosti na tom (a na dalších faktorech, jako třeba velikosti GPU) může vývoj trvat 3 roky, ale třeba i 5-6 let. Pokud tým nyní začal pracovat, můžeme první výsledky očekávat někdy v rozmezí 2027-2030.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku ARM prý rozběhla vývoj herního GPU, pracuje na něm 100 inženýrů

Úterý, 20 Srpen 2024 - 19:40 | Kutil | Kdyby nebyla v PC konkurence, to by teprve lidi...
Úterý, 20 Srpen 2024 - 19:17 | Mirda Červíček | Adreno je určitě efektivnější než Radeon, tak se...
Úterý, 20 Srpen 2024 - 18:22 | Ladis | Tak i Qualcomm zvládl GPU pro Windows. Jeho...
Úterý, 20 Srpen 2024 - 17:58 | peca | Na druhou stranu, nemusí to být nutně a...
Úterý, 20 Srpen 2024 - 17:10 | Ladis | Proto Itanium skončilo jako slepá cesta.
Úterý, 20 Srpen 2024 - 17:10 | Kutil | Ale GPU vykonává jen vysoce optimalizovaný kód. U...
Úterý, 20 Srpen 2024 - 17:06 | Ladis | Pro GPU fungovalo VLIW dlouho.
Úterý, 20 Srpen 2024 - 17:05 | Kutil | Ta idea vznikla už dřív, ostatně 80860 byl taky...
Úterý, 20 Srpen 2024 - 17:02 | Ladis | Právě že tehdejší idea byla přesunout práci...
Úterý, 20 Srpen 2024 - 17:01 | Kutil | Nepíšu o dekodéru, ale o out of order vykonávání...

Zobrazit diskusi