Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

ARM uvádí vlastní AI upscaling NSS. Vyžaduje hardwarovou podporu

Zdroj: ARM

ARM se rozhodla připravil vlastní upscaling pro integrované grafiky mobilních SoC. Využívá AI, nicméně je potřeba po stránce kvality přimhouřit oko…

ARM již nějakou dobu nabízí upscaling ARM Accuracy Super Resolution (ASR) postavený na bázi AMD Fidelity FX Super Resolution (FSR) 2.0. Jeho výhodou je absence specifických požadavků na hardware (takže ho lze rozběhat na prakticky libovolném moderním GPU) a nízké požadavky na výkon (takže může být provozováno i na slabších GPU). Od vydání FSR 2.0 nicméně uběhly více než tři roky, takže je jasné, že možnosti moderních algoritmů šly dál a kdyby jim šel naproti i hardware od ARM, mohlo by se celé řešení citelně posunout.

AMR se zjevně rozhodla jít naproti řešení na bázi AI, neboť na příští rok chystá novou generaci integrovaných GPU vybavenou tranzistory pro AI akceleraci. Ty by měly dosahovat energetické efektivity kolem 10 TOPS na watt. Právě pro ně je určen aktuálně ohlášený algoritmus Neural Super Sampling (NSS).

NSS v akci (ARM)

ARM zveřejnila prezentační video, ve kterém srovnává nativní 1920×1080 (vlevo) s 960×540 zvětšenými pomocí NSS na 1920×1080 (vpravo). Většina záběrů ve videu je pořízena zešikma tak, aby povrch s NSS byl pozorovateli blíže, takže jsou jednotlivé prvky „větší“ a subjektivně působí, jako by měly více detailů, než skutečně mají. Pokud se podíváme na screenshot výše, který je záměrně zachycen tak, aby byly vzdálenosti bez NSS / s NSS stejné, je navzdory videokompresi patrné, o kolik je nativní rozlišení detailnější a NSS rozmazanější.

Asi nejsilnější stránkou NSS oproti ASR jsou situace s nelineárním pohybem, který nedělá derivátu FSR 2.0 dobře. Například pohyb při pohledu přes mříž nebo plot (kdy se obraz za plotem pohybuje jinak než samotný plot) nebo rotující objekty. Tam může na AI postavené NSS oproti ASR excelovat. Při statických scénách a mírném lineárním pohybu se ale nezdá, že by NSS bylo schopné nabídnout podstatě lepší detaily než ASR.

S ohledem na fakt, že jde o řešení pro čipy s TDP v řádu jednotek wattů, je ale potřeba přimhouřit oko, neboť NSS jednak umožní v 1080p rozhýbat hry, které by bez něj v 1080p rozhýbat nešly. U her, které by nativní rozlišení 1080p zvládly, umožní NSS snížit energetické nároky grafického jádra na polovinu. Což prodlouží výdrž baterie, která za určitých okolností může být v mobilním segmentu důležitější než absolutní obrazová kvalita.

Tagy: 

Diskuse ke článku ARM uvádí vlastní AI upscaling NSS. Vyžaduje hardwarovou podporu

Pátek, 15 Srpen 2025 - 00:24 | Amater | Rovnák na ohýbák. P2P je cesta, magnet link na...
Čtvrtek, 14 Srpen 2025 - 17:13 | Lazar | Hlavně jestli něco potřebuje "vymýšlecí...
Čtvrtek, 14 Srpen 2025 - 15:39 | Sinuhet | Obavam se, ze grafiky od ARMu v beznych laptopech...
Čtvrtek, 14 Srpen 2025 - 14:22 | Mirda Červíček | Ty jsou na tom ohledně dpi taky líp. Je ostudou,...
Čtvrtek, 14 Srpen 2025 - 14:10 | peca007 | Ony jsou ARMy jenom v malých mobilech? Co tablety...
Čtvrtek, 14 Srpen 2025 - 13:21 | Mirda Červíček | Vzhledem k velikosti pixelů na průměrném mobilu,...
Čtvrtek, 14 Srpen 2025 - 13:01 | Ondar | Stejně to je jen o pocitu a ne o detailech 😁
Čtvrtek, 14 Srpen 2025 - 11:12 | Lazar | Nebo měli nahrát upsamplované video na YT ve 4K (...
Čtvrtek, 14 Srpen 2025 - 10:40 | melkor | Tohle je jedna z věcí, které by se neměly...

Zobrazit diskusi