Arrow Lake přinese AI akcelerátor o výkonu 13 TOPS, tj. 3-4× nižší než AMD Strix
Procesory Intel Meteor Lake přinesly AI akcelerátor o výkonu 10 TOPS. Podle informací, které získal YouTube kanál MLID, přinese jeho nástupce, generace Arrow Lake, akcelerátor s výkonem 13 TOPS. Podle všeho to vypadá, že Intel již nebude schopný reagovat na situaci, která na trhu v nadcházejícím roce nastane. Jmenovitě tedy APU od AMD jako Hawk Point, které se na trhu objeví v nadcházejících týdnech (16 TOPS), APU Strix Point očekávané zhruba s druhou polovinou léta a APU Sarlak chystané na zimu 2024 / 2025 (pravděpodobně bude uvedené na CES 2025).
Oficiální (již ne zcela aktuální) roadmapa Intelu
APU Strix Point mělo podle původních plánů disponovat dvojnásobným AI procesorem než Phoenix a dosahovat výkonu ~20 TOPS, ale AMD se během vývoje rozhodla použít stejnou konfiguraci jako pro Sarlak, tedy čtyřnásobek oproti Phoenix. Lisa Su již oficiálně potvrdila výkon více než 3× vyšší oproti Phoenixu (tj. více než 30 TOPS), ale z uniklých materiálů vyplývá, že AMD plánuje spíše cosi kolem 40-50 TOPS. Což bude platit jak pro Strix Point, tak pro Sarlak. Nehledě na to, zda Intel vydá mobilní řadu Arrow Lake na přelomu léta a podzimu, na samém konci roku 2024 nebo na CES 2025, bude toto řešení postaveno proti konkurenčnímu produktu s 3-4× výkonnějším AI akcelerátorem.
Jak vyplynulo z prvních čísel a testů, které jsou pro Meteor Lake k dispozici, AI akcelerátor (NPU) s výkonem ~10 TOPS má skutečně smysl pouze jako řešení pro mobilní segment, kde jeho účelem není nabídnout výkon vyšší než v případě procesorových jader nebo grafiky, ale nižší spotřebu (pro zvýšení výdrže baterie). Ačkoli je spotřeba NPU nižší, je v nezanedbatelném počtu zátěží nižší i výkon (zpracování úlohy trvá delší čas než na CPU nebo GPU), takže výkonnostní náskok v případě NPU s ~10 TOPS v průměru neexistuje.
Pokud se podíváme na situaci mobilních x86 procesorů a AI akcelerace, vypadá to zhruba následovně:
Intel | AMD | |
---|---|---|
1. pol. 2023 | - | 10 TOPS (Phoenix) |
2. pol. 2023 | - | 10 TOPS (Phoenix) |
1. pol. 2024 | 10 TOPS (Meteor Lake) | 16 TOPS (Hawk Point) |
2. pol. 2024 | 10 TOPS (Meteor Lake) | ~40-50 TOPS (Strix Point) |
„konec“ 2024 | 13 TOPS (Arrow Lake) | ~40-50 TOPS (Strix Point) |
1. pol. 2025 | 13 TOPS (Arrow Lake) 33 TOPS (Lunar Lake) | ~40-50 TOPS (Strix Point) ≥45-50 TOPS (Sarlak) |
Notebooky postavené na Arrow Lake proto budou mít v tomto ohledu dost značnou nevýhodu. Je vcelku jisté, že pokud Intel bude i nadále razit heslo „AI Everywhere“, výsledky Arrow Lake k prezentování této myšlenky nejspíš nepoužije. Lze předpokládat, že zároveň s Arrow Lake uvede také ultramobilní řešení Lunar Lake (s pamětmi integrovanými na pouzdru), i kdyby mělo jít jen o papírové vydání, aby mohl operovat lepšími výsledky, které lze od tohoto menšího procesoru očekávat.
Pokud jde o samotný Arrow Lake, vypadá to na poměrně smolnou generaci. Intel měl na velkých jádrech poprvé experimentovat s implementací tzv. rentable units (RU), schopností při jednovláknovém výkonu spojit prostředky dvou jader ke zvýšení IPC až o 40 % (v této jednovláknové zátěži). Plán byl takový, že po úspěšné implementaci rentable units dojde k vypuštění podpory pro HT (Hyper-Threading, tj. dvě vlákna na jednom jádře) a o vícejádrový výkon se budou starat Atomy (v navýšeném množství). Problém s Arrow Lake je podle dostupných zdrojů takový, že rentable units nefungují a změny v architektuře nějakým způsobem narušily podporu pro Hyper-Threading. Aktuální vzorky Arrow Lake mají HT vypnuté a množí se zvěsti o tom, že se na tom do zahájení sériové výroby už nic nezmění (připomeňme, že Intel přijal filozofii, že raději vydá produkt nedosahující cílených parametrů než aby nadále odkládal vydání).
Krom absence RU, HT a přítomnosti NPU s výkonem 13 TOPS mají dále Arrow Lake sužovat takty, které dosáhnout hodnot citelně nižších než u stávající generace (ta dosahuje až 6,2 GHz), takže významný nárůst IPC, který se od velkých jader Arrow Lake očekává, se z hlediska celkového výkonu neprojeví očekávanou měrou, neboť jej budou tlumit snížené takty. Pozitivem však bude mezigenerační pokles spotřeby.