Vývoj Google Nexus 7 byla tortura, tvrdí inženýři Asusu
Nexus 7 byl pro Google s Asusem velkou výzvou, která před obě firmy postavila několik nesnadných úkolů: Pouze čtyři měsíce času na vývoj hardwaru, limit koncové ceny $200 a přípravu konceptu, který zaručí úspěch.
- čtěte na CDR.cz: Google Nexus 7 představen, jaká má specifika?
Pro Asus, který měl na starost především hardwarovou stránku, to bylo o to těžší, že se Google jako zadavatel ukázal být extrémně náročný. Prezident Asusu Jonney Shih přesunul své inženýry blíže Googlu (m.j. do Silicon Valley), aby mohla spolupráce probíhat efektivněji, ale to samo o sobě na dodržení termínu nestačilo. Musel proto nastavit čtyřiadvacetihodinový vývojový cyklus. Pak se ukázalo, že ani nonstop režim nestačí na dodržení termínů, takže Shih rozšířil vývojářskou základu o dvacetičlenný tým, který později následoval ještě další dvacetičlenný tým.
Jonney Shih z Asus a Andy Rubin z Googlu představují Nexus 7
Inženýři Asusu se Shihovi svěřili, že je pro ně takový způsob vývoje mučením - mělo to ale i své světlé stránky, protože díky úzké spolupráci s Googlem získali řadu cenných zkušeností, které mohou uplatnit v dalších projektech.
Druhým úkolem bylo zajištění kladného přijetí ze strany uživatelů. Google si byl vědom, že na rozdíl od telefonů, kde zákazníci hledí více na schopnosti a hardwarovou výbavu, je pro uživatele tabletu důležitější ekosystém služeb. Právě ten v době vydání prvních placek s Androidem zaostával a v důsledku toho nebyly prodeje nijak oslnivé. I když se situace v souvislosti s rozmachem placaté platformy zlepšila, věnoval Google této stránce pozornost, aby se neopakovala histori, kdy Androidí tablety nemohly nabídnou totéž, co konkurence - tehdy televizní pořady, přístup k filmům, elektronickým časopisům a podobně.
Mezi poslední z velkých výzev patřila cena. Google chtěl za $200 - částku blízkou nejlevnějším značkovým tabletům jako Kindle Fire - nabídnout high-endově vybavený kus hardwaru. Nakonec se ukázalo, že jedinou cestou k dosažení tohoto cíle bude přímý prodej prostřednictvím Google Play Store bez marží. Andy Rubin to komentoval slovy: „Zkrátka tudy [Nexus 7] pouze projde.“ Tento obchodní model se velmi blíží přístupu výrobců minulé generace konzolí, kteří v prvních měsících po vydání prodávali bez marží (či pod výrobními náklady) a vydělávali jen na prodeji softwaru (podobné je to po dlouhá léta i u výrobců inkoustových tiskáren, kteří vydělávají na cartridgích).
I když se při středečním vydání mluvilo pouze o prodejích přes Play Store, je pravděpodobné, že se Nexus 7 dříve či později dostane i na běžný trh. Pro ostatní výrobce Androidích tabletů může být cenotvorba Googlu oříškem, přesto se Rubin domnívá, že konkurenti dokážou zákazníka zaujmout jinak a potenciál k inovaci této platformy zdaleka nebyl vyčerpán.