ATI Radeon 9800 (PRO 128 MB)
Kapitoly článků
Jak zcela jistě víte, ATI Radeon 9800 (PRO) je postaven na grafickém jádru R350. To oproti R300 nepředstavuje žádnou revoluci, ale spíše menší evoluci. Základem pro vyšší výkon je i vyšší frekvence. Ta je u nejrychlejšího Radeonu 9800 PRO zhruba o 17 % vyšší v případě pamětí a o 10 % v případě pamětí než u Radeonu 9700 PRO. Znamená to tedy rychlost jádra 380 MHz a 340 MHz rychlost pamětí (efektivně 680 MHz). Připomínám jen, že Radeon 9700 PRO má frekvenci grafického procesoru 325 MHz a pamětí 310 MHz.
Pokud bychom nyní zapomněli na nějaké rychlosti a zaměřili bychom se pouze na vlastní chip R350 a srovnávali ho s R300, tak už jen z názvu je patrné, že se bude něčím lišit a rozhodně to nebudou pouze frekvence. Velmi stručně se dá říci, že R350 má vylepšen SmartShader z 2.0 na verzi 2.1, stejný dílek vylepšení dostalo SmoothVision a v případě Hyper Z technologie nám k číslovce III přibylo jedno malé +.
Hyper Z III+
Podíváme se nejprve na to nejjednodušší (alespoň pro popsání), na Hyper Z III+. V jejím případě byla zlepšena Z Cache a navíc i zoptimalizována pro hry příští generace (jde o práci se stencil buffery, které například v hojné míře využívá Doom3). S tím souvisí i vylepšení Z a barevné komprese, což zvyšuje výkonnost v AntiAliasingových režimech, protože tyto algoritmy nejsou používány, pokud není použito vyhlazování scény.
SmartShader 2.1
Asi největší změnou v jádru grafického procesoru představuje nový F-Buffer. Jde o zkratku pro "Fragment-stream FIFO buffer" a je to první hardwarová implementace tohoto bufferu, kterou vyvinuli pánové William Mark a Kekoa Poudfoot na Stranfordské Univerzitě. Umožňuje aplikovat komplexní efekty a to tím způsobem, že zkrz Pixel Shadery projdou vícekrát jen ty pixely, které to opravdu potřebují. Tato technika jednak odlehčuje datovému toku, protože není nutné využívat frame buffer, snižuje čas potřebný pro rendering a navíc umožňuje lépe pracovat s (částečně) transparentními pixely, protože umožňuje uložit separátně barvu na popředí a na pozadí. Použití F-Bufferu ilustruje následující obrázek:
Už SmartShader 2.0 v R300 podporoval Vertex Shadery ve verzi 2.0, jinak by nesplňoval požadavky pro DirectX 9. SmartShader 2.1 jde však ještě dále. Zatímco R300 podporovala maximálně 1 024 provedených instrukcí, R350 podporuje až 65 280. Výše zmíněný F-Buffer umožňuje Pixel Shaderům vykonávat instrukce neomezené délky, kdežto v případě R300 byli vývojáři her omezeni pouze na 160 instrukcí.
SmoothVision 2.1
Tady se přiznám, že jsem nikde nenašel nějaký znatelný rozdí. Jak R300, tak R350 totiž podporují maximálně 6× Full Sceene AntiAliasing a maximálně 16× Anisotropní filtrování. Je ale dost možné, že tu jednu desetinku ATI přidala navíc díky tomu, co jsem zmiňoval u Hyper Z III+, tedy nižšímu postihu na výkon v případě AntiAliasingu a Anisotropního filtrování.
DirectX 9++
Tady si s náma ATI tak trochu hraje ve stylu nVidie. ATI totiž jako první představila DirectX 9 kartu v podobě R300. Když nVidia představovala NV30, tak všude zdůrazňovala, že je lepší než obyčejná DirectX 9 a tak nemálo používala označení DirectX 9+. To si samozřejmě ATI nemůže nechat líbit a tak označuje možnosti R350 jako DirectX 9++. Jsem jen zvědav, jestli s nás bude příchodem NV35 nVidia přesvědčovat, že jde o kartu DirectX 9+++ ;-)
A v následujícím obrázku můžete najít, co navíc ATI oproti DirectX 9 podporuje a díky čemu má tu odvahu přidat ony ++:
Radeon 9800 PRO 128 MB
Samotná karta se od Radeonu 9700 PRO příliš neliší, posuďte sami (v obou případech je nahoře 9800):