Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

ATI uvádí CrossFire

ATI CrossFire logo
Konečně jsme se dočkali a ATI oficiálně světu představuje svou verzi SLI systému pod názvem CrossFire. Jak sama uvádí, je její řešení mnohem lepší než to, co nám může nabídnout nVidia. Chcete vědět více, zajímá vás, jak CrossFire vypadá, jak funguje? Pak jste na správném místě, protože jsme dokonce CrossFire viděli v akci i na vlastní oči, můžeme vám nabídnout skutečně podrobné informace z první ruky.

Kapitoly článků

ATI pomocí CrossFire dohání náskok nVidie co se týče vícegrafického řešení. S CrossFire bude také možné pořídit další grafickou kartu do počítače a to vám nabídne buď více snímků za sekundu, případně kvalitnější obraz. Pro to, abyste CrossFire rozeběhli, tak potřebujete jednu obyčejnou jakoukoliv grafickou kartu Radeon X800, či X850, k ní potom druhou takovou avšak „CrossFire Edition“ a nakonec i základní desku s podporou CrossFire. A tady je třeba se zastavit a pořádně si osvětlit, co můžete zkombinovat a co už nikoliv.

Pokud jde o grafické karty, tak vám stačí opravdu jakákoliv (i starší) s grafickým procesorem Radeon X850, nebo X800. K ní si musíte pořídit jednu z následujících „CrossFire Edition“ karet:

  • Radeon X800 CrossFire Edition 128 MB
  • Radeon X800 CrossFire Edition 256 MB
  • Radeon X850 CrossFire Edition 256 MB

Platí přitom pravidlo, že čip i velikost paměti se musí shodovat na CrossFire kartě i na normální. Přitom však neexistují různé CrossFire karty pro různě rychlé normální, takže máte-li X850 XT Platinum Edition, X850 XT, či X850 PRO, vždy si musíte pořídit jednu a tu samou Radeon X850 CrossFire Edition. To samé platí i pro X800, kde je jedno jestli máte XT Platinum Edition, XT, XL, PRO, či bez jakéhokoliv dodatečného označení. Jen si v tomto případě musíte dát pozor a pořídit si kartu se stejným množstvím paměti. Dokonce je možné pro CrossFire použít i All-In-Wonder verze karet. Také naprosto nezáleží na tom, od jakého výrobce budou obě karty, můžete je mixovat jakkoliv. Ve srovnání se SLI od nVidie je to výrazně flexibilnější.

Crosfire bližší pohled na karty

Na druhou stranu, u nVidie je naprosto jasné, jak to bude s rychlostí, jelikož obě karty musí být stejné a tudíž běží obě stejně rychle. To však pro CrossFire neplatí a tak je zajímavé se podívat, jak rychle karty poběží. Samotné CrossFire karty poběží na stejných frekvencích jako XT verze příslušné série karet. Jenže obyčejný Radeon X800 navíc ani nemá plných 16 pipeline, ale pouze 12. V takovém případě CrossFire karta také poběží pouze s dvanácti pipeline, ale každá z těchto karet poběží na jiné frekvenci. A jak je možné, že mohou dvě grafické karty v CrossFire běžet každá na jiné frekvenci? To se musíme nejprve podívat, jak samotné CrossFire funguje.

ATI CrossFire systém

Jak vás asi napadlo, nebudou CrossFire karty využívat žádného můstku podobně jako SLI u nVidie, jelikož prostě žádný takový konektor na současných X8x0 kartách nenajdeme. Celé magické propojení karet je uskutečněno externí propojkou, jak můžete vidět na obrázku výše. Tato externí propojka nedělá nic jiného, než že přenáší obraz, resp. část obrazu mezi jednou kartou a druhou a to dle aktuální obnovovací frekvence monitoru.

Crossfire kabely

Crossfire kabely podruhé

Podobný systém používaly kdysi karty s Voodoo2 ve SLI režimu, avšak ten se od současného výrazně lišil. Předně, zatímco v době Voodoo se signál posílal analogově a tedy docházelo k jeho zhoršování, zde se vše posílá digitální cestou, takže k žádné degradaci kvality nedochází. Druhou změnou je přítomnost „Composing Engine“ na CrossFire kartě.

Jak ATI CrossFire funguje

Jde o nový čip a jeho přítomnost odlišuje CrossFire grafickou kartu od těch, které znáte doposud. Tento nový čip skládá dohromady obraz vytvořený normální grafickou kartou s obrazem produkovaným CrossFire kartou a výsledkem je to, co můžete vidět na svém monitoru. Composing čip je poměrně flexibilní a umí toho poměrně hodně, protože musí zvládat spojovat obrazy v celkem čtyřech různých režimech, které CrossFire systém podporuje. Jde o SuperTiling, Scissor, Alternate Frame Rendering a Super AA. Protože jsou tyto režimy důležité, zastavíme se u nich podrobněji.

Kapitoly článků

Diskuse ke článku ATI uvádí CrossFire

Pátek, 16 Září 2005 - 22:47 | Anonym | (Hustej clanek. a diskuze taky..:o))
Pátek, 3 Červen 2005 - 12:53 | Anonym | Jirka: No ten horni je z CrossFire,...
Čtvrtek, 2 Červen 2005 - 06:19 | Anonym | Voodoo2 v rezimu sli nebyly spojene videokabelem...
Středa, 1 Červen 2005 - 12:59 | Anonym | Jsou dost komprimovaný a jpeg komprese rozdíly na...
Středa, 1 Červen 2005 - 10:04 | Anonym | BTW, ty screenshoty s HL2, kterej je kterej jako...
Úterý, 31 Květen 2005 - 22:22 | Anonym | Eso Rimmer: na tvoji úvahu je asi stejná...
Úterý, 31 Květen 2005 - 21:21 | Anonym | Nechápu že když nvidia udělá takovou chujovinu...
Úterý, 31 Květen 2005 - 20:36 | Slavomir | Petr: Neurobis na zaklade novych informacii...
Úterý, 31 Květen 2005 - 19:28 | Anonym | Zalubil som sa do DMS konektora. Lebo ak nahodou...
Úterý, 31 Květen 2005 - 17:26 | Anonym | Shaquille> kedze su v clanku pouzite grafy...

Zobrazit diskusi