Boeing začíná předělávat některé starší F-16 na stíhací drony
Zkušební let stíhacího drona, o kterém bude dále řeč, se uskutečnil v nadmořské výšce 12 200 metrů při nadzvukové rychlosti Mach 1.47. Stíhací dron byl předělán z F-16, která již byla vyřazena z aktivní služby a byla v Arizoně uskladněna něco málo přes 15 let. Testovací zkušební let vykonali dva profesionální piloti US Air Force, kteří na dálku ovládali takto předělanou F-16 z pohodlí pozemní základny.
Piloti pak provedli se stíhacím dronem při test letu sérii manévrů jako například “Split-S“, který je obranným manévrem, kdy dojde ke změně směru a změně výšky o 180 stupňů nebo manévr “barrel roll“, který je agresivním obranným manévrem, kdy letadlo vlastně opisuje pomyslnou šroubovici.
Stíhací dron vzlétl ze základny na Floridě a letěl směrem k Mexickému zálivu. Jako eskortu měl za sebou vždy dvě letadla, která monitorovala jeho kurz a dohlížela na to, že vše probíhá podle plánu. Pro jistotu, že by se něco šíleně pokazilo, byl stíhací dron ještě vybaven i auto destrukčním mechanismem.
US Air Force si hlavně pochvaluje, že při ztrátě stroje nepřijde o pilota nebo nebude muset spustit akci na záchranu pilota z nepřátelského území. Výcvik kvalitního pilota taky něco stojí a při ztrátě stroje prostě jen pilot z pozemní základny začne dálkově ovládat nový čerstvý stroj.
Mohlo by vás zajímat:
- Čeká drony v 21.století zářná budoucnost? Očekává se masivní nasazení v civilní sféře
- DARPA vyvíjí plně digitální systém pro řízení letecké podpory a pro raketové údery
Během letu byly simulovány u stíhacího dronu manévry, kdy docházelo k přetížení 7G, v blízké budoucnosti by mohly být testovány i manévry, při kterých by za normálních okolností na pilota v kokpitu působilo delší dobu až 9G. US Air Force se v dalších testech zaměří se stíhacími drony na útočné manévry a na cvičnou palbu na cíl.
Zatím existuje celkem šest takto předělaných F-16. Testy předčily očekávání a proto byl odsouhlasen počáteční “low-rate“ výrobní program na Q4/2013, větší množství těchto strojů tak bude doručeno někdy v roce 2015.