Canon ohlásil EOS-1D X, končí megapixelová válka?
Nový koncept
Nejde ale o jediný rozdíl v ideologii celého konceptu. Vezměme to postupně. Až dosud měl Canon tři modelové řady přístrojů vybavené velkými (většími než APS-C) snímači. Jednak řadu EOS-1D se snímačem APS-H (crop 1,3×) určenou hlavně pro reportážní účely, sport a podobně. Těžištěm proto byla vysoká rychlost a citlivost ISO. Cíl druhé řady - EOS-1Ds vybavené plnoformátovým snímačem 36 × 24 mm - spočíval spíš v ateliérovém použití, krajinářství a portrétní fotografii. Tomu odpovídalo vysoké rozlišení a větší formát, který umožňuje výraznější volnost při práci s hloubkou ostrosti. Třetí řada - EOS 5D - s plnoformátovým snímačem (ale obvykle menším množstvím funkcí a levnější konstrukcí) byla cenově dostupnější alternativou k EOS-1Ds.
Nyní toto rozdělení Canon přehodnotil a přichází se změnou. Pro 5D se nic nemění, ale obě stávající řady (či modely) EOS-1Ds Mk III a EOS-1D Mk IV nahrazuje jeden nový produkt, kterým je EOS-1D X.
Snímač: méně megapixelů, ale i šumu
Zatímco 1Ds-III a 5D-II disponují rozlišením 21 MPix, zařadil po letech Canon zpátečku a 1D X vybavil 18 MPix (36 × 24mm) snímačem. Skutečně se nám nechce věřit, že by toto Canon skutečně mohl prohlásit, ale je to tak - 21 MPix je prý pro většinu uživatelů zbytečných a nevyužitelných a daleko víc ocení nižší šum a vyšší dynamický rozsah, kterými má 1D X překonat své předchůdce.
Principielně se s tímto přístupem nedá než souhlasit, zvlášť dynamický rozsah není nikdy dost široký na to, aby nenašel využití. Přeci jen nám ale vrtá hlavou, jak přistoupí Canon k majitelům 21MPix 1Ds-III a 5D-II, kteří své přístroje využívají především v krajinářské fotografii, kde zrovna šum na ISO 50 000 nehraje tu nejpodstatnější roli. Bude se výrobce této skupině snažit vysvětlit, že 21 megapixelů, o jejichž důležitosti přesvědčoval před pár lety, vlastně nejsou podstatné a downgrade v tomto směru je přesto upgradem? Jsme velice zvědaví, jak to přijmou samotní profi fotografové, kteří jsou přece jen trochu jinou skupinou, než majitelé řady PowerShot G, kde s modelem G11 (12 MPix → 10 MPix) spáchal Canon podobnou změnu před necelými dvěma lety.
Podobné změny lze v posledních dvou letech pozorovat i u jiných výrobců (jde však spíš o výjimky než pravidla), například Nikon D3s šel oproti D3x s rozlišením až na polovinu (12 MPix oproti 24,5), případně do jisté míry i u Panasonicu, jehož Lumix GF2 (12.1 MPix) a G2 (15.8 MPix) rovněž nepřekračují rozlišení starší GH2 (16.1 MPix).
AutoFocus
AF body EOS-1D X
21 křížových bodů uprostřed (do f/5.6)
5 diagonální (v rámci těch 21, do f/2.8)
20 křížových (vyznačené u krajů, do f/4)
Počet AF bodů vzrostl ze 45 na 61, ale hlavní rozdíl spočívá v přepracovaných režimech. Těch je nově šest a Canon se při jejich přípravě snažil reflektovat požadavky ze strany uživatelů. Následuje jejich určení (v překladu):
- univerzální víceúčelový
- nepřerušovat snímání, ignorovat komplikace
- při komplikacích okamžitě přeostřit
- zrychlující a zpomalující objekty
- chaoticky se pohybující objekty
- objekty, které se pohybují chaoticky a mění přitom rychlost
Poslední režim jistě ocení především milovníci čmeláků. Měření expozice je 252-zónové, při horším světle využívá 35 zón.
Procesory
Zajímavá změna nastala u zpracování dat. Zatímco bylo doposud zvykem používat 1 procesor u základních a 2 procesory u vyspělejších těl (vyšší rychlost), přináší EOS-1D X hned tři. Dvojice procesorů Digic 5+ (17× rychlejších než původní Digic 4) se stará o zpracování obrazových dat a samostatný Digic 4 obsluhuje měření expozice a autofocus. Tento systém umožňuje aplikaci komplexnějších zásahů, jako je například korekce chromatické aberace a podobně.
Srovnání
Canon EOS 1D X | Canon EOS 1Ds III | Canon EOS 1D IV | Canon EOS 5D II | |
---|---|---|---|---|
snímač |
full-frame 36 × 24 mm |
full-frame 36 × 24 mm |
APS-H (crop 1,3×) 28 × 18,6 mm |
full-frame 36 × 24 mm |
rozlišení |
18 MPix 5 184 × 3 456 |
21 MPix 5 616 × 3 744 |
16 MPix 4 896 × 3 264 |
21 MPix 5 616 × 3 744 |
procesor |
dual Digic 5+ Digic 4 |
? | Digic 4 | Digic 4 |
citlivost ISO (rozšířená) |
100 - 51 200 (50 - 204 800) |
100 - 1 600 (50 - 3 200) |
100 - 51 200 (50 - 102 400) |
100 - 6 400 (50 - 25 600) |
stabilizace | ||||
AF bodů | 61 | 45 | 45 | 9 |
LCD |
fixní 3,2” 1 040k bodů |
fixní 3” 230k bodů |
fixní 3” 920k bodů |
fixní 3” 920k bodů |
hledáček |
100% 0,76× |
100% 0,76× |
100% 0,76× |
98% 0,71× |
časy závěrky | 30 - 1/8000 s | 30 - 1/8000 s | 30 - 1/8000 s | 30 - 1/8000 s |
video |
1080 30p 720 60p h.264 |
1080 30p 720 60p h.264 |
1080 30p h.264 |
|
HDMI | ||||
připojení |
USB 2.0 LAN volitelně bezdrát |
USB 2.0 |
USB 2.0 EyeFi |
USB 2.0 |
rozměry | 158 × 164 × 83 mm | 150 × 160 × 80 mm | 156 × 157 × 80 mm | 152 × 114 × 75 mm |
hmotnost (s baterií) |
nepotvrzeno | 1385 g | 1230 g | 850 g |
Zajímavou novinkou (pomocí níž se zřejmě chtěl Canon vyhnout použití USB 3.0, které je podporované na velmi omezeném množství počítačů) je integrovaná síťová karta. Gigabitový ethernet podporující standard 1000BASE-T navíc podporuje funkci, která v případě pádu připojení zadetekuje znovupřipojení a pokračuje s odesíláním dat tam, kde při pádu skončila.
Změny doznalo i rozložení ovládacích prvků (těžko soudit na základě obrázků, uživatelé si stejně udělají vlastní názor), za zmínku však stojí programovatelná tlačítka v přední části (poblíž bajonetu), která jsou rozložena tak, aby je bylo možné využívat při vertikálním i horizontálním snímání.
Datum vydání zatím ohlášeno nebylo, předpokládá se, že se tak stane v průběhu března 2012.
Tisková zpráva (e-mail)