Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

CeBIT 2005: Letošní plány XGI

CeBIT logo
Upřímně řečeno, na CeBITu jsme málem stánek firmy XGI přehlédli. Oproti takovým gigantům jako nVidia a ATI byl opravdu lehce přehlédnutelný. Kdybychom ho však minuli, udělali bychom velikou chybu, protože jsme se dozvěděli velké množství zajímavých informací a můžeme vám například nabídnout obrázky prototypů grafických karet s chipem XG47!

Firma XGI je sice výrazně mladší než ATI, nebo nVidia, ale za to se snaží, seč může prorazit na trhu s grafickými procesory. Není to rozhodně nic jednoduchého a současná strategie firmy je zaútočit na pozice levných a středních karet u konkurence. XGI sice měla i ambice vůči výkonným řešením od konkurentů a to pomocí řady Volari Duo, ale jak nám bylo na CeBITu prozrazeno, tato koncepce se neujala a tak se od ní XGI odklání. Zaměřuje se tedy pouze na grafické karty s jedním GPU.

Pokud nás sledujete pravidelně, tak první pořádné informace o XG45, XG47 a XP10 jsme nabídli koncem července minulého roku. Zdá se, že XGI chce tehdy naplánované termíny dodržet a tak není překvapením, že nám k nim poskytla podrobné informace o konfiguracích a dokonce se můžete podívat i na vzorky karet s XG47, která má 4 pixel pipeline a je vyrobena 0,13mikronovou technologií:

XGI XG47 XGI XG47

Jak můžete vidět, jde o vzorky s pořadovým číslem 6 a 15 od grafické karty postavené na GPU XG47. Oficiálně se však velice pravděpodobně bude tato karta jmenovat Volari 8300 (kdybyste si mohli sundat nálepku z chipu, tak je to na něm napsané). XG47 je míněna jako ta nejlevnější karta, tedy konkurence vůči ATI Radeonu X300 (včetně HyperMemory) a nVidia GeForce 6200 (včetně TurboCache). Mezi základní parametry XG47 patří podpora shaderů ve verzi 2.0 (tj. DirectX 9.0), nativní PCI Express rozhraní a 64bitové paměťové rozhraní s podporou DDR a architekturou „Ruma“.

Právě Ruma, jejíž oficiální označení je „eXtreme Cache“, stojí za pozornost, protože je to vlastně obdoba TurboCache a HyperMemory. Karty s XG47 na sobě mohou mít nějakou paměť, ale další si mohou alokovat ze systémové paměti. Pokud se rozhodnou eXtreme Cache využít, pak na grafické kartě může být 0 MB paměti (ano, grafika může být zcela bez paměti), nebo 32MB paměti připojené 32bitovou sběrnicí, nebo 64 MB paměti připojené 32, nebo 64bitovou sběrnicí. Kterou variantu firmy vyrábějící grafické karty zvolí, to je čistě na jejich uvážení.

Z paměti počítače se následně alokuje paměť pro grafickou kartu tak, že maximum paměti vyhrazené pro grafickou kartu je 64 MB u počítačů s 256 MB operační paměti a 128 MB u počítačů s 1 GB operační paměti. U systémů s 512 MB operační paměti může být jako maximum buď 64, nebo 128 MB, to záleží na nastavení.

XGI však počítá s typickými konfiguracemi, kde vždy grafické jádro běží na 350 MHz, ale u rychlejší běží 128, nebo 64 MB paměti na 300 MHz (efektivně tedy 600 MHz), případně u pomalejší s 32MB pamětí na 250 MHz. V plánu je i MXM modul (ano, ten MXM, se kterým přišla nVidia) a to typu I, kde poběží grafické jádro i paměti na 250 MHz. Jenže to už jsme u XP10, která je ale z technologického hlediska naprosto stejná jako XG47, jen je určena do mobilní sféry.

Nyní se přesuneme o řád výše, k XG45. Ta bohužel k vidění na CeBITu ještě nebyla, ale již víme, že též půjde o nativní PCI Express chip, ale tentokráte s podporou shaderů ve verzi 3.0 (a tedy DirectX 9.0c) a má osm pipeline vyrobených 0,13mikronovou technologií. U tohoto chipu se samozřejmě nepočítá s využíváním paměti počítače jako náhrady za paměť grafické karty, ale i zde má XGI nachystanou jednu specialitku: flexibilní paměťovou konfiguraci, protože paměťové rozhraní může být 192, 128, nebo 96bitové.

Díky tomu je možné na grafické karty s XG45 umístit jak typické množství paměti 128 a 256 MB, ale také netypických 96, nebo 192 MB. A každou kapacitu je možné vytvořit pomocí několika variant, takže pokud by se výrobci například stalo, že bude mít nedostatek jedněch paměťových chipů, mohl by začít používat jiné. Tak to tedy vidí XGI, ale já osobně jsem trošku skeptičtější, protože minimálně se změnou šířky sběrnice, případně konfigurace paměťových chipů je nutné zároveň změnit i tištěný spoj. Málem bych zapomněl zdůraznit, že podporované jsou pouze paměti typu DDR.

I nyní je počítáno se třemi variantami. Nejrychlejší poběží grafické jádro i paměti na 450 MHz. Pomalejší bude mít 400MHz jádro a 275MHz paměti (efektivně 550 MHz) a nakonec mobilní varianta 350 MHz u jádra a 300 MHz u pamětí. Ta bude pasovat do největšího MXM slotu typu III.

Zcela jistě vás zajímá i výkon, jak si povede XG45 vůči konkurenci. XGI tuto kartu směřuje vůči GeForce 6600 a Radeonu X700. Rychlejší verzi vůči rychlejším, pomalejší vůči pomalejším. Abychom si udělali nějakou představu, tak prý na konfiguraci, kde má GeForce 6600 v 3DMarku 05 lehce přes 2200 bodů a Radeon X700 Pro téměř 2400 bodů zvládně XG45 minimálně 2500 bodů. U 3DMarku 03 je to potom cca 6500 u XG45, cca 7000 u Radeonu X700 Pro a cca 5000 u GeForce 6600.

Dostáváme se konečně k nějakému tomu výhledu do budoucna. Koncem letošního roku chce mít XGI hotovy vzorky GPU XG50, což bude nástupce XG45 avšak vyrobený už 90nm technologií. Také bude podporovat DirectX 9.0c, tedy počítejme se shadery 3.0, taktéž nás čeká maximálně 128bitové paměťové rozhraní, ale už s podporou DDR, DDR2 a GDDR3. Pixel pipelines by mělo zůstat stále 8, což ve mne vzbuzuje pochybnosti, zda-li XG50 bude na konkurenci v oblasti mainstreamu stačit, protože první vzorky jsou plánovány na čtvrté čtvrtletí letošního roku a výroba ve velkém až na první čtvrtletí roku 2006.

Ve levné třídě se chystá taktéž 90nm XG51 jako nástupce za XG47, který by měl být dokončen ve stejnou dobu jako XG50, ale ve výrobě se s ním počítá až na druhé čtvrtletí příštího roku. Oproti XG47 má vylepšeny shadery na verzi 3.0 a tedy podporu DirectX 9.0c. Podobně jako XG50 nabídne podporu pro DDR, DDR2 a GDDR3, ale stále zůstane možnost eXtreme Cache. Nadále u tohoto modelu, stejně jako u XG47, zůstávají 4 pipeline. XP15 je zas z hlediska parametrů identická s XG51.

A ve velmi velké budoucnosti jsou XG60, XG61 a XP20, které by měly podporovat WGF 2.0. Kdy se ty objeví na trhu, to není jisté, ale stále by měly být vyrobeny 90nm procesem.

Jenomže, aby se vůbec XGI mohla do takové budoucnosti dostat, tak potřebuje prodávat. Zatím to s prodeji nebylo nikterak růžové a může za to i fakt, že nebylo moc firem, které by XGI nabízeli. Z těch známějších snad jen Club3D. To se však má změnit, protože u XGI mají objednávky takové firmy jako Dell a Toshiba, z taiwanských výrobců FIC, Chaintech a údajně i ECS. S takovou podporou už XGI má šanci stát se vedle nVidie a ATI třetím významným hráčem na poli prodeje grafických procesorů.

Na závěr tu mám pro vás ještě několik obrázků přímo z CeBITu, kde XGI vystavovala karty se svými GPU:

Club3D Volari V8 FIC XGV8128X Chaintech SLV3 XGI Volari V3XT XTI Volari V5 XGI Volari V8

Diskuse ke článku CeBIT 2005: Letošní plány XGI

Středa, 30 Březen 2005 - 15:53 | Anonym | chtel sem si koupit Club3D V8 Duo Volari Ultra...
Sobota, 26 Březen 2005 - 18:25 | Anonym | no bylo by hezké, kdyby se na trhu objevila...
Čtvrtek, 24 Březen 2005 - 20:15 | Jakub Ševčík | Rozhoudnou ovladace, pokud nebudou stát za nic,...

Zobrazit diskusi