CES 2014: Trend je jasný, čeká se až 150 4k / UHD produktů
Hlavní ekonom pro CES, Shawn DuBravac si v souvislosti s nadcházející výstavou (7. - 10. ledna) trochu zavěštil a prohlásil, že ho nijak nepřekvapí, bude-li v průběhu akce ohlášeno 75 nových UHD televizí. Podle redakce serveru Softpedia může být situace ještě optimističtější a celkový počet UHD / 4k zařízení dosáhnout dvojnásobku.
To by nás nepřekvapilo za předpokladu, že by nešlo pouze o ohlášení nových UHD televizorů, jak zmiňoval DuBravac, ale celkový počet všech 4k zařízení, která budou během čtyřdenní akce ohlášena, předvedena, vystavena - čímž samozřejmě myslíme nejen klasické televize, ale i další displeje, tablety a podobně.
UHD produkty si dokázaly utrhnout svůj díl pozornosti již na loňském CESu. Tehdy ale zdaleka jejich množství nepřevažovalo nad ostatními produkty; šlo „pouze“ o úplnou novinku, která zastínila kvantitativně mnohem rozšířenější 3D displeje a televize. Ty ale retrospektivně vnímá většina výrobců jako šlápnutí vedle - krok, který stál nemálo času, úsilí a financí, jehož výsledky ale nedokázaly oslovit širší spektrum uživatelů a rozumně si na sebe vydělat.
V případě 4k televizorů pozorovali výrobci již na podzim trend, který je velmi oslovil. Přes vysoké ceny a omezenou nabídku, se UHDTV prodávaly výrazně lépe, než zaběhlé (a často i levnější) televizory s podporou 3D zobrazení. Není tak divu, že se vrhli na nový standard se vší pompou. Poslední roky nebyly pro televizní průmysl nijak příznivé (řada značek omezila výrobu, některé skončily a například Panasonic utlumil a nakonec zcela ukončil vývoj plazmových obrazovek) a pokud existuje šance se finančně zahojit, využijí ji přeživší firmy jistě naplno.
- Levnější monitory s 3840×2160 přijdou v roce 2014
- I EIZO umí 4k, již dva roky. Nově rozšiřuje nabídku o 8Mpix 31,1” radiologickou lahůdku
- 8k rozlišení na řadě, krom něj zvládne DisplayPort 1.3 i 4k 3D
I když stále nepůjde o technologii pro průměrného (českého ;-) zákazníka, nese s sebou tento směr několik pozitiv, mezi něž patří snižování cen a rychlé rozšíření výběru.