Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nový trend ve světě konzolí: Čím pomalejší, tím úspěšnější

V posledních týdnech se čím dál zřetelněji projevuje jeden zajímavý trend: Uživatelé konzolí netouží po výkonu, 4k rozlišení nebo lepší grafice. Trh ukazuje pravý opak…

Když se blížilo vydání Xbox One a Playstation 4, čím dál víc se v diskusích objevovaly názory, že tato generace konzolí nemá vůči desktopu výkon na takové úrovni, jako měla generace předchozí. Objevovaly se prognózy o jejím neúspěchu i o tom, že je s konzolemi konec a hráči se vrátí k osobním počítačům.

Xbox 360 Playstation 3

V první řadě je třeba říct, že srovnání se starší generací konzolí bylo zkreslující. Řada uživatelů si generaci Xbox 360 a Playstation 3 silně idealizovala a opomíjela několik zásadních faktů. Technické specifikace Xbox 360 a Playstation 3 byly zveřejněny dlouho před tím, než se konzole dostaly na trh. Dobové články je proto nesrovnávaly s hardwarem, oproti kterému skutečně stály, když byly dostupné, ale s hardwarem, který byl dostupný v době zveřejnění těchto specifikací. Zatímco kupříkladu 48 aritmetických jednotek grafického jádra Xbox 360 působilo oproti specifikacím soudobých grafických karet jako vysoké číslo, zapomínalo se už na to, že jde o unifikovanou architekturu, takže tyto jednotky nebudou mít na starost jen to, co 16-24 pixel shader procesorů tehdejších grafik (složených ze 32-48 aritmetických jednotek), ale také to, co v desktopu tkvělo na bedrech samostatných osmi vertex shader procesorů. Plus další úlohy, které byly z původních fixních jednotek přesunuty na unifikované jádro.

Zapomínalo se i na to, že ony desktopové grafické karty běžely na taktech až o třetinu vyšších. Počáteční wow efekt zapůsobil natolik, že si málokdo uvědomil, že v době dostupnosti obou konzolí byla jejich grafická jádra na úrovni desktopového mainstreamu. Možná vyššího, ale mainstreamu. To samozřejmě platilo i o grafickém jádru Playstation 3, které disponovalo 128bit sběrnicí, zatímco pro high-end už byla už řadu let běžná 256bit, která se pomalu tlačila i do mainstreamu.

Xbox One Playstation 4 ilustrace

Objektivně by se dalo říct, že pokud byl výkon Playstation 4 a Xbox 360 v době po vydání na úrovni vyššího mainstreamu, výkon Playstation 3 a Xbox One byl na úrovni mainstreamu. V případě Xbox One možná zprvu zabržděný slabší softwarovou podporou, ale tu Microsoft postupem času zlepšil, takže ta sama o sobě nemohla mít na pozdější vývoj popularity a prodejů přílišný vliv.

Zajímavé je to, prodeje PlayStation 4 a Xbox One byly vyšší než prodeje Playstation 3 a Xbox 360 a to i přes mírně nižší relativní výkon. Pokud se posuneme do současné půlgenerace, máme tu zmenšené verze konzolí jako PlayStation 4 Slim a Xbox One S. Ty doplňuje PlayStation 4 Pro postavená na rychlejším hardwaru. Jenže - ačkoli Sony tvrdí, že se Pro prodává dobře, nezveřejnila dosud žádná konkrétní čísla. S ohledem na pravidelné informování o výši prodejů původní PlayStation 4 se proto můžeme oprávněně domnívat, že zájem o výkonnější konzoli nebude nijak enormní. Sony ostatně přiznává, že zmenšená PlayStation 4 Slim se prodává ve výrazně vyšších objemech.

Bez ohledu na to ale současnému trhu vévodí Nintendo Switch, nejpomalejší z konzolí. V Americe a v Evropě překonala prodeje původního Wii. V Japonsku se Switchi až takové nadšení vyvolat nepodařilo, Wii zatím zůstala nepřekonaná, byť neztrácí mnoho. Někteří analytici předpokládají, že úspěch Switch poroste, jiní jsou opatrnější a ukazují, že i Xbox One byl v počátcích prodeje v některých zemích úspěšnější než Playstation 4, ale časem se situace změnila v globálně jej Playstation 4 překonala dvojnásobkem.

Prognózám se ale věnovat nebudeme. Za pozornost stojí spíš trend závislosti prodejů a relativního výkonu konzole. Totiž, že čím je výkon konzole nižší, tím jsou prodeje vyšší. Byť by se dala předpokládat souvislost s cenou (výkonnější konzole asi bude dražší), tak ani to příliš nesedí, kupříkladu Playstation 4 Slim a Xbox One S jsou levnější než pomalejší Nintendo Switch, který se přesto prodává lépe. Zkrátka, nejzjevnější závislost je v současné situaci nepřímá úměra mezi výkonem konzole a objemem prodejů. Pokud se s tímto trendem něco nestane, bude mít Microsoft s Xbox Scorpio velký problém.

A co tedy stížnosti na nedostatečný výkon konzolí, které se opakovaně v diskusích objevují? Buďto pocházejí od osob, které konzole nekupují (a nekoupily by bez ohledu na výkon), nebo jde sice o hlasitou, ale ve skutečnosti velmi malou skupinu uživatelů, která má na výši poptávky zanedbatelný vliv.

Tagy: 
Zdroje: 

aktuální údaje o výši prodejů Nintendo Switch: Arstechnica

Diskuse ke článku Nový trend ve světě konzolí: Čím pomalejší, tím úspěšnější

Neděle, 21 Květen 2017 - 11:54 | Stepan Prokop | mam Switch a mam ho proto, ze me zajimaj jen...
Sobota, 20 Květen 2017 - 11:30 | jožin | To nevím, zkuste to někde najít. Jen tím říkám,...
Sobota, 20 Květen 2017 - 01:12 | mike | Já konzole neobhajuji, není potřeba, konzole se...
Sobota, 20 Květen 2017 - 00:52 | mike | A v těch digitálních prodejích je poměr mezi PC a...
Pátek, 19 Květen 2017 - 11:17 | jenda42 | Ne o tom to neni. switch neznam, ale sveho casu...
Pátek, 19 Květen 2017 - 06:28 | Jirka1 | Což neznamená, že musí být dlouhodobě úspěšná,...
Čtvrtek, 18 Květen 2017 - 22:11 | HKMaly | Zdrave to neni ale je to dnes popularni strategie...
Čtvrtek, 18 Květen 2017 - 21:06 | jožin | Nevím no, tohle je hodně vtipné téma. :) Já nemám...
Čtvrtek, 18 Květen 2017 - 20:52 | VashCZ | Docela dobrý. Ale dnes nejde až tolik o grafiku....
Čtvrtek, 18 Květen 2017 - 20:10 | Waffer47 | Vzdyt Microsoft zjednotil a vysel z toho posahany...

Zobrazit diskusi