Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Co přinesou ATI Catalysty 10.3?

ATI Catalyst logo / ATI Catalyst Software logo
Když jsme si začátkem roku povídali o tom, co přinesou první letošní ovladače ATI Catalyst, bylo to ve své podstatě takové trochu vaření z vody, i když v té vodě se asi vařila i křišťálová koule. Slibovaná podpora 3D zobrazení v Catalystech 10.1 nepřišla a neobjevila se ani v Catalystech 10.2. Objeví se totiž až v Catalystech 10.3, jejichž preview verzi mají možnost redaktoři již nějakou chvilku testovat (byť ještě ne se všemi slibovanými funkcemi). Catalysty 10.3 toho však přinesou trochu více a tentokráte nejde o vaření z vody, ale o slova lidí přímo z AMD přednesená na konferenci týkající se právě Catalystů 10.3 minulý týden ve středu…

Kapitoly článků

1.  Chystané novinky pro ATI Catalyst 10.3

Asi jste už pochopili, že tento článek volně navazuje na novinky, které se objevily v Catalystech 10.2. Vypadá to, že AMD začíná jít trochu do sebe a pokouší se udělat svým Catalystům dobré jméno. Dnešní ovladače Catalyst 10.2 byly především o změně ve fungování CrossFireX a jen tak mimoděk přibyla podpora pro zvuk přes DisplayPort, příští měsíc se můžeme těšit na další pokrok.

V první řadě to bude již zmíněná podpora stereoskopického 3D zobrazení. Změna se týká samotného Direct3D driveru, který bude upraven tak, aby na něj mohli výrobci koncových řešení aplikovat to své. Tento přístup se liší od způsobu, jakým přinesla na trh stereoskopické 3D společnost Nvidia. Ta má jedno řešení v podobě Nvidia 3D Vision brýlí, zatímco AMD nechce omezovat výrobce a rozhraní pro práci s 3D jim zpřístupní v ovladačích (reálně se jedná o zpřístupnění quad-bufferingu v ovladačích). Teoreticky by na to šlo napasovat i samotné řešení Nvidia 3D Vision, prakticky to neočekáváme (dotyční výrobci si to „ošéfují“).

Prezentace ATI Catalyst 10.3 - 3D Stereoscopic support

Další zajímavostí je „Display Bezel Compensation“, což je něco, k čemu AMD nutně směřuje z důvodu propagování svého vícemonitorového řešení ATI Eyefinity. Tato funkce umožňuje do celkového obrazu zobrazovaného přes více monitorů vložit jakési „slepé pixely“ vyhrazené pro „zobrazování“ v místě, kde mají sousedící monitory své rámy. Technicky je to řešené vytvořením nového nestandardního rozlišení navýšeného právě o tyto „slepé pixely“, přičemž toto rozlišení si uživatel nadefinuje k tomu určeným průvodcem sám tak, aby obraz na více monitorech skutečně vypadal, jako když se koukáte z okna, v němž jsou rámy, tzn. obraz působí přirozeněji, není na jednom místě ustřižen, aby pokračoval na dalším. Zkrátka něco z něj neuvidíte, protože vám „překáží rám“. Ale o tom to je. Dlužno však dodat, že pokud hra nebude takováto atypická rozlišení podporovat (včetně nestandardních poměrů stran), tak to stejně fungovat nebude.

Prezentace ATI Catalyst 10.3 - Display Bezel Compensation, Per-Display Color Adjust

Když už hovoříme o více monitorech, sluší se připomenout možnost nastavit barvy každého z nich zvlášť. On totiž každý monitor může zobrazovat s trochu jiným odstínem, i když se jedná o dva kusy stejného modelu. Tímto způsobem si je můžete přímo v nastavení ovladače vyladit, aby zobrazovaly stejně.

Prezentace ATI Catalyst 10.3 - ATI Eyefinity Groups

S více monitory a obecně technologií Eyefinity souvisí další novinka: možnost sdružovat jednotlivé monitory do skupin. Můžete tedy na dva nastavit jednu plochu a na další dva jinou plochu, nebo klonovat první dva na jiné dva a podobně. Zkrátka děláte z více monitorů jeden virtuální.

Zdroje: 

AMD Conference Call, e-mail

Kapitoly článků
1.  Chystané novinky pro ATI Catalyst 10.3

WIFT "WIFT" WIFT

Bývalý dlouholetý redaktor internetového magazínu CDR-Server / Deep in IT, který se věnoval psaní článků o IT a souvisejících věcech téměř od založení CD-R serveru. Od roku 2014 už psaní článků fakticky pověsil na hřebík.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Co přinesou ATI Catalysty 10.3?

Středa, 17 Únor 2010 - 20:40 | Alexandra Stanovska | Výborne, ak Fujitsu-Siemens (alebo to čo z toho...

Zobrazit diskusi