Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

DirectStorage 1.1 pro Windows s GPU dekompresí zrychlí načítání her až 3×

Nová verze API DirectStorage přináší podporu zásadní technologie - GPU dekomprese. Namísto procesoru je k dekompresi dat využit paralelní výpočetní potenciál grafického jádra…

Výchozí myšlenkou API DirectStorage byla modernizace klasického přístupu k načítání dat, který byl navržen s ohledem na mechanické pevné disky. Ty zpracovaly požadavky (a data načítaly) převážně sériově, čemuž odpovídala i softwarová implementace. API dostalo požadavek na načtení konkrétního datového bloku, ten zpracovalo, odeslalo požadavek disku, ten jej načetl a teprve poté se zpracovával další požadavek. Při pomalých magnetických discích to nepředstavovalo problém (brzdu). SSD však dokázala podstatně víc a právě využití jejich potenciálu bylo cílem API DirectStorage. Na jedné straně bylo cílem zrychlení práce s daty, na straně druhém snížení režie, kterou při použití rychlých SSD generovala stará API navržená pro pomalé mechanické disky.

Microsoft původně vyvinul DirectStorage pro herní konzole Xbox, ale později přišel i s verzí pro PC, která - pod označením DirectStorage 1.0 - přinášela výše popsané výhody i osobním počítačům. Samotná náhrada modernějším API vedla k až 40% zkrácení doby potřebné k načtení dat.

DirectStorage 1.1 využívá GPU

Před polovinou října oznámil Microsoft, že do konce letošního roku připraví DirectStorage 1.1, který bude krom již popsaného nabízet i akceleraci datové dekomprese prostřednictvím výpočetních jader (stream-procesorů) grafických čipů. V říjnu Microsoft předložil ukázku na jednoduchém demu „Avocados“:

Bez GPU dekomprese (Zlib, vpravo) trvá načtení 5,65 GB dat 2,36 sekundy při až 100% zátěži procesoru. S GPU dekompresí (GDeflatem vlevo) je stejný objem dat načten za 0,8 sekundy při nanejvýš 15% zátěži procesoru. Jde tedy o téměř 3× kratší čas (v porovnání s DirectStorage 1.0).

DirectStorage 1.1 je podporováno na všech DirectX12 GPU s podporou Shader Model 6.0. Výrobce GPU může dále optimalizovat využití DirectStorage 1.1 s využitím tzv. metacommands. Z uživatelského hlediska je pro využití potenciálu samozřejmě zapotřebí jak kompatibilní hardware (grafická karta) a software (operační systém, ovladače), tak samotná aplikace, která je pro DirectStorage 1.1 navržena.

Zdroje: 

Microsoft (1, 2)

Diskuse ke článku DirectStorage 1.1 pro Windows s GPU dekompresí zrychlí načítání her až 3×

Čtvrtek, 10 Listopad 2022 - 23:32 | Tomcat2 | Mě na tom vadí snad úplně celý GUI...
Čtvrtek, 10 Listopad 2022 - 19:36 | mimi1vx | clovece nevim na jake DF se divas( ale ve vsech...
Čtvrtek, 10 Listopad 2022 - 12:51 | x31 | Když je konkr. major verze Windows (nakonec)...
Čtvrtek, 10 Listopad 2022 - 00:26 | Tomcat2 | No já jsem hlavně rád, že to pojede i na Win10 a...
Středa, 9 Listopad 2022 - 21:56 | JirkaK | Gaming průmysl samožrejmě zatraceně trápí kolik...
Středa, 9 Listopad 2022 - 21:36 | schali | To sem zvědav, sem velký skeptik, ten test je...
Středa, 9 Listopad 2022 - 19:30 | Kubrak | No, dekomprimuje se. Na disku to bude...
Středa, 9 Listopad 2022 - 18:00 | XY | Neřekl bych, například UE5 dema se nahrávají...
Středa, 9 Listopad 2022 - 16:38 | x31 | Možnosti SSD disků (NVMe) a velkých RAM &...
Středa, 9 Listopad 2022 - 16:31 | XY | Je to tak. PS5 má nejhorší nahrávací časy her vs...

Zobrazit diskusi