Epic ohlásil Unreal Engine 4 - kompletní zdrojáky za $19 + podpora Linuxu
Unreal Engine 4 přitom nemění jen nabízené technologie, ale také licenční model. Připomeňme, že Unreal Engine 3 bylo možné používat zdarma pro nekomerční a výukové použití s tím, že pro případný komerční produkt bylo potřeba koupit poměrně drahou licenci. Unreal Engine 4 vyjde vývojáře na 19 dolarů měsíčně (tj. v přepočtu zhruba 400 Kč/měsíc) s tím, že z výdělků případného komerčního produktu budete odvádět 5 % Epicu.
A další stěžejní výhoda: po letech existence-neexistence linuxového portu Unreal Enginu 3, můžeme tuhle hořkou záležitost hodit za hlavu. Unreal Engine 4 rovnou od počátku obsahuje podporu Linuxu a nic tak nebrání vyvíjet na něm linuxové hry. Engine je i nadále psán v C++ a právě oněch 19 dolarů měsíčně vám zajistí přístup ke kompletním zdrojovým kódům. Jedinou nevyjasněnou věcí je to, jak by to bylo s poplatky v případě vydání freeware hry na bázi UE4.
Vedle Linuxu pak Unreal Engine 4 podporuje i další technologické novinky jako virtuální headset Oculus Rift, Valve Steamworks a Steam Box (no, to zas tak těžké není, vzhledem k tomu, že jde vlastně o běžné PC, ale i tak je to fajn) či možnost provozovat hry přes HTML5 ve webovém prohlížeči: dema s běžícím Unreal Engine na Firefoxu/Chrome ve WebGL jsme mohli vidět již vícekrát.
Je skvělé vidět takovýto posun vpřed, zejména co se týká nákladů pro nezávislé vývojáře. Prostě platíte čtyři stovky měsíčně (což zvládne myslím prakticky kdokoli i v Česku) a když hru vydáte, tak po vás nebude Epic chtít několik set tisíc USD za komerční licenci, ale pouze 5% odvody. Pokud vaše hra vydělá 1 tisíc dolarů, Epic dostane 50, pokud vydělá milión, Epic dostane 50 tisíc. Tohle je, spolu s podporou Linuxu, jednoznačně velmi pozitivní posun, který nejenže dá do rukou vývojářů velmi silný a prověřený engine, ale současně na druhou stranu pomůže Epicu vytvořit si takříkajíc bez námahy ještě větší tržní podíl.