Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Linuxový port Unreal Engine 3 je jen marketingový podvod

Unreal Development Kit
Posledních pár dnů se internetem šíří informace o portaci Unreal Enginu 3 na linuxové systémy. V článcích jsou následně pochopitelně zmíněny detaily mechanismu této portace, ale ty ve mě jednoduše budí dojem, že si zas marketing nějakého subjektu zkouší jakousi novou strategii…

Původně jsem se tímto tématem ani nechtěl zabývat, ale přimělo mě k tomu matení čtenářů, které internetem šíří již více než jeden český IT portál. Takže k věci a pěkně popořadě.

Pokud lze některý engine označit jako vůči Linuxu vysloveně nevstřícný, pak je to právě Unreal Engine. Léta letoucí jsme sledovali zprávy o tom, že Unreal Tournament 3 pod Linux bude, pak zase nebude a tak dokola. Nakonec nebyl, Tim Sweeney a spol. se jednoduše asi rozhodli dále touto platformou nezabývat a totéž lze ostatně říci o řadě jiných herních titulů na Unreal Engine stavějících - třeba o sérii Bioshock. Nic proti, chápeme realitu herních studií, kterým se jednoduše nevyplatí upravovat hru tak, aby běžela na desítkách linuxových distribucí, které mají v součtu na desktopech s bídou 1% zastoupení.

Ale nyní, když nám Valve spustil megaakci v podobě portace Steam a Source Engine na Linux, se někdo má potřebu svézti na této vlně. A tak tu máme informaci o tom, že Unreal Engine 3 je portován pro Linux. Jenže portace je to taková nemastná, neslaná, nejistá a divná.

Engine zde totiž neběží ani nativně, ani nedostal oficiální podporou v některých implementacích Windowsích API (Crossover, Wine), on je jen zprovozněn skrze Stage 3D API v Adobe Flashi - a ten momentálně v Linuxu nativně funguje. Jenže jak dobře víme, Adobe pomalu, ale jistě, dává některých platformám pápá (Androidu, resp. Linuxu obecně) a tak samotná portace na Stage 3D API by byla víceméně jen dočasnou záležitostí, kdyby se toho nechytil Google.

Tento softwarový gigant totiž bude tím, kdo v rámci svého prohlížeče Chrome bude Flash nadále podporovat/vyvíjet. Celá tato zpráva tak není nijakou novinkou, Epic Games již Unreal Engine pod flash Player 11 a jeho Stage 3D API dávno naportovali (v minulém roce), díky čemuž je možné tento engine provozovat na všech platformách Stage 3D/Flash/AIR nabízejících - tedy i iOS a Android (odkud je do Linuxu s Chrome co by kamenem dohodil).

Unreal Engine 3 pro Stage3D/Flash a Chrome v Linuxu

Na scénu ale vstupuje Google s Chrome a vlastní podporou pro Flash, která přidává Stage 3D - a toto je ta skutečná novinka. Implementace zatím ještě obsahuje nějaké chyby, ostatně podpora Stage 3D je v Chrome implicitně vypnuta, ale jde to již zprovoznit.

No a to je vše. Máme zde tedy prozatím několik měsíců staré technologické demo běžící pod Flashem/Stage 3D, které nyní díky úsilí vývojářů Chrome může jakž-takž běžet i v linuxovém Chrome. Ale to má hodně daleko k nativní implementaci hry/enginu na Linuxu a není tak nejmenší důvod k jakýmkoli oslavám.

Ostatně Unreal Tournament 3 ve Steamové verzi má pod Wine GOLD certifikaci a při troše štěstí si připíše časem i nejvyšší Platinum. K tomu se hodí právě onen vzkaz českým kolegům: narozdíl od obezliček přes Stage 3D a Chrome totiž Wine není emulátor. Wine je totiž akronymem z „Wine Is Not an Emulator“ a samo o sobě implementuje Windowsí API do *nixového světa. Nejedná se o emulátor typu DOSBOX a podobných, takže z pohledu toho, jakou informaci se v současnosti snaží mnozí šířit, je provozování na Unreal Engine 3 postavených her čistší, než běh jakéhosi technologického dema skrze Flash/Chrome.

Dále k tématu:

Zdroje: 

David Ježek

Dlouholetý zdejší redaktor (2005-2017), příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce sw patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací. Fanoušek Asimova, Kinga, Feynmana, Sudka, 70mm filmu, sf/vf filmu, Fomapanu 400, starých dobrých her, 99% čokolády, indické kuchyně, domácího kváskového chleba a řady dalších věcí.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Linuxový port Unreal Engine 3 je jen marketingový podvod

Úterý, 4 Září 2012 - 12:51 | Rudolf Dvořáček | Není jednodušší a levnější engine neportovat?
Úterý, 28 Srpen 2012 - 19:39 | JVc | "v 99 % nevytvaraju programatori ale grafici...
Pondělí, 27 Srpen 2012 - 22:32 | a a | Povedat ze Flash je narocny je blbost prveho...
Pondělí, 27 Srpen 2012 - 18:56 | ren | Wow! Ukazes mi, v cem jsi priletel na nasi...
Pondělí, 27 Srpen 2012 - 18:37 | WIFT | Re: "Moc se s cdr.cz v pohledu na vec...
Pondělí, 27 Srpen 2012 - 18:17 | JVc | Na mile vpred tak leda co do narocnosti. Par...
Pondělí, 27 Srpen 2012 - 17:42 | Voty | Na druhou stranu ani WinAPI a POSIX nejsou zrovna...
Pondělí, 27 Srpen 2012 - 17:12 | mixal 11 | s tym prekladom to tak jednoduche nebude :)...
Pondělí, 27 Srpen 2012 - 16:16 | a a | Adobe sa flash odstavit nesnazi. Linux odstavil...
Pondělí, 27 Srpen 2012 - 15:41 | ren | Moc se s cdr.cz v pohledu na vec neshodujete...

Zobrazit diskusi