Linuxový port Unreal Engine 3 je jen marketingový podvod
Původně jsem se tímto tématem ani nechtěl zabývat, ale přimělo mě k tomu matení čtenářů, které internetem šíří již více než jeden český IT portál. Takže k věci a pěkně popořadě.
Pokud lze některý engine označit jako vůči Linuxu vysloveně nevstřícný, pak je to právě Unreal Engine. Léta letoucí jsme sledovali zprávy o tom, že Unreal Tournament 3 pod Linux bude, pak zase nebude a tak dokola. Nakonec nebyl, Tim Sweeney a spol. se jednoduše asi rozhodli dále touto platformou nezabývat a totéž lze ostatně říci o řadě jiných herních titulů na Unreal Engine stavějících - třeba o sérii Bioshock. Nic proti, chápeme realitu herních studií, kterým se jednoduše nevyplatí upravovat hru tak, aby běžela na desítkách linuxových distribucí, které mají v součtu na desktopech s bídou 1% zastoupení.
Ale nyní, když nám Valve spustil megaakci v podobě portace Steam a Source Engine na Linux, se někdo má potřebu svézti na této vlně. A tak tu máme informaci o tom, že Unreal Engine 3 je portován pro Linux. Jenže portace je to taková nemastná, neslaná, nejistá a divná.
Engine zde totiž neběží ani nativně, ani nedostal oficiální podporou v některých implementacích Windowsích API (Crossover, Wine), on je jen zprovozněn skrze Stage 3D API v Adobe Flashi - a ten momentálně v Linuxu nativně funguje. Jenže jak dobře víme, Adobe pomalu, ale jistě, dává některých platformám pápá (Androidu, resp. Linuxu obecně) a tak samotná portace na Stage 3D API by byla víceméně jen dočasnou záležitostí, kdyby se toho nechytil Google.
Tento softwarový gigant totiž bude tím, kdo v rámci svého prohlížeče Chrome bude Flash nadále podporovat/vyvíjet. Celá tato zpráva tak není nijakou novinkou, Epic Games již Unreal Engine pod flash Player 11 a jeho Stage 3D API dávno naportovali (v minulém roce), díky čemuž je možné tento engine provozovat na všech platformách Stage 3D/Flash/AIR nabízejících - tedy i iOS a Android (odkud je do Linuxu s Chrome co by kamenem dohodil).
Na scénu ale vstupuje Google s Chrome a vlastní podporou pro Flash, která přidává Stage 3D - a toto je ta skutečná novinka. Implementace zatím ještě obsahuje nějaké chyby, ostatně podpora Stage 3D je v Chrome implicitně vypnuta, ale jde to již zprovoznit.
No a to je vše. Máme zde tedy prozatím několik měsíců staré technologické demo běžící pod Flashem/Stage 3D, které nyní díky úsilí vývojářů Chrome může jakž-takž běžet i v linuxovém Chrome. Ale to má hodně daleko k nativní implementaci hry/enginu na Linuxu a není tak nejmenší důvod k jakýmkoli oslavám.
Ostatně Unreal Tournament 3 ve Steamové verzi má pod Wine GOLD certifikaci a při troše štěstí si připíše časem i nejvyšší Platinum. K tomu se hodí právě onen vzkaz českým kolegům: narozdíl od obezliček přes Stage 3D a Chrome totiž Wine není emulátor. Wine je totiž akronymem z „Wine Is Not an Emulator“ a samo o sobě implementuje Windowsí API do *nixového světa. Nejedná se o emulátor typu DOSBOX a podobných, takže z pohledu toho, jakou informaci se v současnosti snaží mnozí šířit, je provozování na Unreal Engine 3 postavených her čistší, než běh jakéhosi technologického dema skrze Flash/Chrome.
Dále k tématu:
- Valve chystá linuxovou revoluci. Podaří se?
- Valve ukazuje jak pokračují optimalizace Left 4 Dead 2 pro Linux. Budoucnost vypadá skvěle!
- Valve a Intel pracují na open-source ovladačích a Source Engine pro Linux společně
- Adobe odstřihne Flash pro Android
- 64bitový Adobe Flash 11 konečně i pro Linux, jaké jsou novinky verze 11.0.1.60 Beta 1?
- Adobe Flash 11.2 dostal tiché aktualizace
- Chorvati válí: Serious Sam 3 zamíří do Linuxu