Fotonovinky iPhonu 4S - světelnější, ostřejší a celkově lepšejší
Zkrátka a dobře, iPhone 4S nepřišel s ničím, o čem by bylo možné říct: „Tohle je novinka, kterou máme jen my, konkurence o ní ani neslyšela, uživatel se bez ní neobejde, telefon, který ji nepodporuje, je nepoužitelná vykopávka a jeho majitel je tak těžce out.“ To je samo o sobě pro Apple, který až dosud na podobném přístupu stavěl, těžká rána. Až dosud totiž dokázal oslovit masy uživatelů tím, že propagoval marketingový název určité nové technologie a uživatel pak věděl, že právě jen jeho iPhone 27 umí iRulez a jeho přátelé s iPhone 26 jsou totálně out.
iPhone 4S iRulez neumí, uživatelé jsou rozčarovaní, investoři rovněž a akcie Applu padají. Co na tom, že novinka nese o 50% světelnější objektiv, snímač s rozlišením o 60% vyšším, při stisku spouště zareaguje ve 3× kratším čase a pro natáčení videa podporuje vyspělou adaptivně-temporální redukci šumu… To sice (na rozdíl od mnohým marketingových šplechtů) dělá produkt výrazně lepším a uživateli to přinese něco konkrétního, co prakticky využije, jenže se to neslučuje s přístupem společnosti, který jí zajistil úspěch. Naopak se to slučuje s dosavadním přístupem konkurence, kterou až doposud Apple válcoval.
Ať si fanoušci myslí, co chtějí, multimediálních změn, novinek a vylepšení přinesl iPhone 4S více, než leckterá stěžejní generace:
- 8 MPix back-illuminated snímač (+60% vyšší rozlišení, dokáže zachytit více světla)
- vylepšený IR filtr (vyšší barevná uniformita, věrnější barvy)
- světelnější objektiv - f/2.4 (+50% vyšší světelnost, tzn. lepší výsledky v šeru)
- o 30% vyšší ostrost
- FullHD 1080p video
-
dvoujádrový čip A5
- 2× vyšší výpočetní výkon
- 7× vyšší grafický výkon
- přesnější vyvážení bílé (výrobce uvádí o 26% :-)
- 0,5 sekundy mezi snímky (~3× lepší oproti konkurenci)
- 1,1 sekundy do prvního snímku (~2× lepší oproti konkurenci)
- adaptivně-temporální redukce šumu pro video
- až 64GB paměť (až 32 GB u iPhone 4)
- vylepšená anténa (vyřešené problémy, kombinovaná GSM/CDMA + podpora 14.4 Mbit/s HSDPA)
Nejzajímavější změnou asi zůstává samotný objektiv. Pro mobilní telefony je typická světelnost f/2.8. To je dáno historickým vývojem: K dosažení této hodnoty totiž stačí velice jednoduchý objektiv složený ze tří čoček, pro který není třeba žádných specifických optických materiálů ani dalších procesů, jako např. tmelení nebo výroba asferických povrchů. Takovému objektivu se říká triplet a historicky patřil k nejběžnějším low-endovým objektivům fotoaparátů (E. Ludwig Meritar, Meyer-Görlitz Trioplan, Pentacon Domiplan, Zeiss Triotar).
Triplety ale při světelnosti f/2.8 trpěly poměrně výraznou sférickou aberací (otvorová vada), která se sice hodí pro jistý typ fotografie (například soft-focus portréty), ale pro běžné použití je nepraktická - málokdo ocení efekt zářivé mlhy kolem fotografovaných objektů. V mobilech (ale i v historii) proto o příčku výš leží optický design Tessar složený ze 4 prvků (jde de facto o triplet, jehož poslední člen nahradil achromatický dublet (t.j. stmelená negativní a pozitivní čočka vyrobená ze dvou odlišných optických materiálů). Maximální světelnost sice zůstává na f/2.8, výrobně je Tessar o něco dražší, ale dosahuje vyšší ostrosti (nezacloněný postrádá onen soft-efekt, i když samotné rozlišení není nijak extrémní, při zaclonění nabízí mnohem vyšší ostrost). Další výhodou je snadná korekce chromatické vady (v praxi fialovo-zelené lemy kolem kontrastních přechodů), která bývá u Tessarů naprosto zanedbatelná.
Tessary se hojně používaly v mobilech, ale i historicky (Zeiss Tessar, Meyer Primotar, sovětský Industar) a například v makrofotografii jsou oblíbené dodnes. Přesto ale tmelení není mezi výrobci optiky právě oblíbený proces (stojí víc než nanesení antireflexní vrstvy a zvyšuje zmetkovost), a tak řada přešla k jiným designům - k dispozici je například Ernostar (rovněž ~100 let starý koncept), který se v základní formě skládá ze 4 samostatných netmelených čoček (běžně f/2.8, ale umožňuje i světelnost f/2.4), případně kompletně syntetické softwarově navržené designy. Vzhledem k rozmachu optických plastů lze snadno vyrábět i asferické povrchy, čehož rovněž někteří výrobci využívají a snaží se v rámci 3 až 4 optických prvků vytahnout světelnost kam až do jde (mnohdy na úkor optické kvality).
Přístup Applu, který pro světelnost f/2.4 použil pět samostatných čoček (tedy více, než je nezbytně nutně třeba) je v tomto směru značně high-endový. Pokud by výrobci šlo jen o marketingovou hodnotu f/2.4 (tedy o 50% více světla na snímač než s f/2.8 objektivem), stačil by k tomu výrobně levnější koncept. V tomto ohledu si Apple zaslouží uznání, protože udělal víc, než majorita zákazníků dokáže ocenit. Lepší optický návrh má přinést o 30% vyšší ostrost, než předchozí model.
Sice jsme se tentokrát zaměřili trochu více na jeden aspekt - objektiv - ale naším cílem bylo na konkrétní příkladu ukázat právě to, jak krátkozraká některá hodnocení nového iPhonu jsou. Apple se s modelem 4S víc zaměřil na kvalitu a reálné zlepšení (výraznější zlepšení, než by pro dosažení určitých parametrů bylo třeba), které však řada zákazníků neumí docenit. Vzhledem k celkové odezvě předpokládáme, že tuto „chybu“ už víckrát neudělá.
Na závěr několik ukázkových snímků: