FreeSync, nyní DisplayPort Adaptive-Sync, přinese plynulejší hry i video
Podpora adaptivní synchronizace byla součástí standardu eDP (embedded DisplayPort, rozhraní používané v mobilní sféře) od roku 2009. Za tu dobu se jeho podpora rozšířila do elektroniky řady výrobců. Jejím primárním cílem v mobilních počítačích bylo snížení energetických nároků. Obnovovací frekvence mohla být adaptivně přizpůsobena zobrazovanému obsahu, a tak v případě statického obrazu umožnila snížit frekvence překreslování a tím poklesla i spotřeba.
Po ohlášení technologie Nvidia G-Sync se AMD rozhodla adaptivní synchronizaci rozšířit z mobilních produktů i do sféry desktopu. Pod pracovním názvem FreeSync předvedla AMD využití adaptivní synchronizace pro stejný účel, k jakému Nvidia používá G-Sync, tedy plynulejší zobrazení renderovaného 3D obsahu. Koncem letošního ledna společnost požádala od začlenění do standardu VESA. Zhruba před měsícem potvrdil francouzský web Hardware na základě vlastních zdrojů, že se FreeSync stal součástí standardu DisplayPort 1.2a; nyní tuto informaci zveřejnila i samotná VESA, která se podělila i o další detaily.
Oficiálním názvem pro tuto technologii je (DisplayPort) Adaptive-Sync. VESA krom přínosu po stránce plynulosti 3D obrazu a eliminaci artefaktů jako je tearing, zdůrazňuje i lepší plynulost videa a na druhé straně snížení energetických nároků (například při low-FPS videu a podobně).
AMD zatím situaci komentovala jen v obecné rovině formou základních otázek a odpovědí. Za vyzdvižení stojí fakt, že FreeSync budou podporovat i některé ze stávajících modelů grafických karet (patrně většina postavených na architektuře GCN 1.1; v přípravě jsou Catalysty, které adaptivní synchronizaci aktivují) a kompatibilní monitory budou na trhu dostupné v horizontu 6-12 měsíců.
FreeSync / Adaptive-Sync kompatibilní grafické karty:
- Radeon R7 260
- Radeon R7 260X
- Radeon R9 290
- Radeon R9 290X
Z APU jsou kompatibilní následující řady:
- Kabini
- Temash
- Beema
- Mullins
V případě všech jmenovaných produktů jde samozřejmě jen o modely vybavené rozhraním DisplayPort, které je pro realizaci adaptivní synchronizace potřeba. Podle možností konkrétního displeje pak bude nastaven rozsah obnovovacích frekvencí - AMD jako příklady uvádí 36-240Hz, 21-144Hz, 17-120Hz a 9-60Hz.
UPDATE 14:10: Podle informací, které získala redakce webu Anandtech, jsou uvedené modely GPU a APU prvním hardwarem, který bude v době uvedení podporovaný. Neznamená to tedy, že by hardware generace GCN 1.0 byl vyloučen, pouze zatím není na seznamu (pravděpodobně probíhá testování a rozhoduje se o případné podpoře).