Fuji si patentuje ultracitlivé organické „pixely“
Ještě než se podíváme, v čem má spočívat přínos nových sloučenin, bychom vás chtěli ujistit, že organickou chemií vás zatěžovat nebudeme. Pokud by vás ale níže uvedené příklady panáčků a ufonů zaujaly, vězte, že v dokumentaci patentu jich včetně popisu Fuji rozebírá přes sto (zájemci si tak mohou přijít na své v odkazech na konci článku :-)
Fuji neexperimentovala pouze s různými chemickými sloučeninami, ale popisuje i řadu možných implementací, co se plnobarevných i klasických snímačů týká. Princip je ale v základu obdobný. Cílem výzkumu bylo dosažení vyšší citlivosti u stále se zmenšujících pixelů obrazových snímačů.
V současnosti máme na trhu dva základní přístupy k problematice: Klasický jasový (černobílý) snímač překrytý bayerovou maskou, která pro jednotlivé pixely propouští pouze vlnové délky odpovídající červené, zelené a modré - nebo plnobarevný křemíkový snímač (Foveon), který pro každý pixel zachycuje celé barevné spektrum. V případě klasického snímače vidí Fuji problém v tom, že barevný filtr odstíní v průměru 2/3 fotonů (pro "modrý" pixel je odfiltrováno zelené a červené spektrum a tím ztraceny všechny jeho fotony).
v popisu patentu se opět objevila i varianta plnobarevného senzoru postavená na organickém základu
V případě plnobarevného křemíkového Foveonu jsou sice zachyceny téměř všechny fotony, reálné chování křemíkových vrstev ale neodpovídá idealizované teorii o zachycení konkrétní vlnové délky v konkrétní hloubce či vrstvě. Nezávisle na vlnových délkách totiž působí kvantové jevy, jejichž důsledkem dochází k absorbci velké části fotonů ve svrchních vrstvách snímače. Tento fotonový „odpad“ je třeba vyčistit během softwarového zpracování barevné separace - ačkoli jsou fotony snímačem zachyceny, jsou ve výsledku (byť již po digitalizaci) projednoceny a efektivně využita je opět jen část.
Fuji tvrdí, že je schopna se svým organickým materiálem eliminovat obě mouchy jednou ranou. Zatím nemá smysl rozebírat všechny možné cesty vývoje, které Fuji v patentu naznačila (hovoří o plnobarevném snímači i o klasickém konceptu s barevnými filtry). S hodnocením bude lepší počkat, až společnost vydá konkrétní řešení a jeho výhody i nedostatky se projeví v praxi.
prototyp organického snímače Fuji
Na závěr je třeba zdůraznit, že nejde jen o teoretický patent, jako tomu bylo například u dichroických zrcadel plnobarevného snímače od Nikonu, ale že Fuji skutečně disponuje funkčními vzorky toho, co si nechala patentovat. Nezbývá než doufat, že krok z laboratoří na výrobní pás nezabere stejně dlouhých pět let, které utekly mezi vývojem prvního organického materiálu a dokončením plně funkčních prototypů.