Full-frame Foveon bude 1:1:1 a dorazí 2020, adaptér na bajonet-L je levný
Na podzim 2018 oznámila Sigma, že má v plánu připravit nové bezzrcadlové tělo s bajonetem-L, které bude vybaveno vlastním full-frame (36×24 mm) snímačem Sigmy. V první zprávě společnost výslovně nezdůraznila, že půjde o Foveon, což zmínil až Kazuto Yamaki, CEO společnosti, na vlastním vystoupení. Než k potvrzení došlo, objevily se spekulace, zda Sigma neopouští Foveon. Přestože byly obratem rozptýlené a Foveon potvrzen, najdou se i redakce, které to ani po půl roce nepostřehly, a tak třeba na webu Digital Camera World můžeme číst čerstvou zmatenou zprávu, podle které Sigma opouští Foveon. Není to tak.
Snad aby bylo ještě jasnější, jak se věci mají, potvrdil znovu Kazuto Yamaki použití Foveonu a prozradil i nějaké technické detaily. Snímač bude mít tradiční strukturu „1:1:1“, tedy s rozlišením identickým pro všechny tři „vrstvy“. Struktura Quattro (RGB „1:1:4“) použita (tentokrát?) nebude. Jedním z důvodů její existence byla problematická výroba struktur pro hlubší vrstvy (odpovídající cca zelené a červené), rozteč „pixelů“ byla velmi nízká, z každého „pixelu“ hlubších vrstev bylo třeba vyvést signál a nejmenší struktury snímače ve výsledky dosahovaly tam drobných rozměrů, že byly na hranicích možností výrobního procesu. S větším snímačem o „větších pixelech“ tento problém není, takže si Sigma může dovolit použití klasického Foveonu se stejným rozlišením pro všechny tři vrstvy.
Rozlišení každé vrstvy pak bude 5520 × 3680, tzn. 20,3 megapixelu pro každou vrstvu. Lze odhadovat, že celkové množství detailů bude odpovídat zhruba 40MPix snímači s bayerovou maskou co do jasu. Pokud bude ve scéně výraznější barevná kresba, může se vyrovnat i 60MPix bayerovskému snímači, případně jej i překonat. To už záleží na charakteru scény.
Asi není třeba připomínat, že Foveon zůstane snímačem, jehož těžištěm je barevné rozlišení a detail na nízké ISO. Kazuto Yamaki připomněl, že v důsledku výrazných spektrálních překryvů jednotlivých vrstev není silnou stránkou Foveonu citlivost, ale naopak exceluje v barevných přechodech, což ilustroval srovnáním RGB přechodů Foveonu (první) a jiných snímačů:
Přechody mezi modrou, zelenou a červenou - různé snímače, první Foveon
Protože je podoba srovnání dost ovlivněna tím, čím kdo prezentační obrazovku fotil a z jakého úhlu jí zabíral, přikládám snímky zachycené různými fotografy z různých úhlů, aby slabiny techniky použité při prezentaci neovlivnily informaci, kterou má toto srovnání předat.
Po prezentaci základních parametrů se Kazuto Yamaki omluvil za to, že s vývojem prvního full-frame Foveonu nejde vše tak rychle, jak společnost očekávala a vydání aparátu se tudíž odkládá na rok 2020. Existují nicméně funkční vzorky. Následně měl prostor šéf Foveonu, který se rovněž za zpoždění omluvil a poté dostal slovo zástupce TSI, k níž Sigma s výrobou Foveonu přechází. Zde evidentně došlo k souběhu tří okolností - nového snímače, prvního full-frame snímače a nového výrobce, takže odklad nelze považovat za zrovna šokující událost.
Dále došlo na avizovanou redukci MC-21 z L-bajonetu na SA/EF-objektiv. Ta (stejně jako L-objektivy) půjde na trh podle plánu, tedy letos a navíc bude levnější než předchozí redukce MC-11. Yamaki zmínil cenu MC-21 zhruba 10 tisíc jenů (3,75× méně než oficiální cena MC-11), což by mohlo odpovídat baťovským $99.
Nakonec Yamaki představil časový rozvrh, podle kterého společnost bude dodávat objektivy s L-bajonetem. Koncem léta půjdou na trh jako první 35mm, 50mm a 85mm. S přelomem října a listopadu pak 14mm, 20mm, 24mm a 135mm. K Vánocům (si) Sigma nadělí 28mm, 40mm, 105mm - vše z řady Art - a 70mm Macro. Novinkou jsou informace o APS-C modelech. Ty budou následovat na začátku roku 2020 v provedení 16mm f/1.4, 30mm f/1.4 a 56mm f/1.4. V době vydání nového full-frame Foveon fotoaparátu tedy bude na trhu přinejmenším 14 kompatibilních objektivů od Sigmy.