Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

GeForce 8800 GT a 8800 GTX poodhaleny?

Jedna paní povídala
Pokud zrovna neodlétají kachny do teplých krajů, máme tu pro vás první, sice neoficiální a nepotvrzený, značně kontroverzní, přesto však poměrně zajímavý náznak parametrů chystaných grafických karet na bázi GPU nVidia G80. A proč zajímavý? Inu, poté co jej zveřejnil server Hardspell a poté převzal Virtual Zone, po nějaké době byl z obou tento popis stažen. A to už obvykle cosi naznačuje. Ale, jak sami moc dobře víte, co se jednou na internetu objeví, to už nezmizí.

Takže tedy, G80 bude (zpočátku) srdcem dvou grafických karet. Plně v duchu značení předchozích generací se bude jednat o GeForce 8800 GT a GeForce 8800 GTX. Protože již z dřívějška se tak nějak ví, že by G80 mělo zpočátku stavět na 90nm výrobním procesu a teprve později přejít na 80nm, tiše si vyčtěme z naší věštecké koule následníky v podobě GeForce 8900 řady. Ale to už hodně předbíháme, zpět ke GeForce 8800...

Parametry, o kterých mluvíme, vypadají následovně:

  • Unified Shader Architecture
  • Podpora FP16 HDR+MSAA
  • Podpora GDDR4 pamětí
  • Zhruba 700 miliónů tranzistorů
  • Frekvence GPU škálovatelná až k 1,5 GHz
  • Nárůst výkonu shaderů: 2× Pixel, 12× Vertex oproti G71 (GeForce 7900)
  • 8 TCP & 128 stream procesorů
  • 384bitová paměťová sběrnice (256bit + 128bit)
  • 768 MB paměti (512 MB + 256 MB)
  • nový antialiasing mód: VCAA

Hardspell info o GeForce 8800 GT/GTX

GeForce 8800 GT by měla mít 6 TCP a 320bitové paměti (256+64bit), GeForce 8800 GTX pak 7 TCP a 384bitové paměti (256+128bit). 8 TCP se tak patrně schovává pro nějaký „Ultra“ model. Vyšší model také má nést „hybridní“ vodní/klasické chlazení (že by Blizzard?), popřípadě čistě vodní pro přetaktování. Ceny mají údajně být 449 až 499 USD pro levnější a 649 USD pro dražší model (v přepočtu 10 000 až 11 200 resp. 14 600 Kč).

Zní vám to celé šíleně? Nejste sami, ale rozeberme si to per partes.

Architektura unifikovaných shaderů by se, jak víme z úst šéfa vývoje v nVidii, Davida Kirka, měla v kompletní podobě G80 ještě vyhnout. Těžko říci, co tím chtěl básník říci, víme, že unifikované shadery v G80 mají být jistým způsobem implementovány, ale zase ne natolik, aby se GPU dalo s klidným svědomím označit za „architektonicky spadající“ do této škatulky. Berte to tedy s jistou rezervou.

Podpora FP16 HDR + MSAA nám také není neznámou záležitostí. FP16 označuje „přesnost“, se kterou se setkáte třeba v 3D Marku 06, HDR + MSAA pak současně provozovatelnou kombinaci High Dynamic Range renderingu a Multi-Sampling antialiasingu, což byl doposud problém. Jisté vám netřeba představovat Oblivion, tam se tato kombinace technologií uplatňuje asi nejvíce viditelně. Případně můžete sáhnout po Half-Life 2 Lost Coast.

Podpora GDDR4 pamětí asi nikoho nepřekvapí, těm zkrátka patří budoucnost. Jsou rychlejší a pracují s nižším napájecím napětím než GDDR3. Samsung s jejich výrobou také nemá žádné potíže a next-gen akcelerátory je budou potřebovat jako sůl.

Tak a teď se dostáváme k položce, ze které vám jistě před chvílí spadla brada. 700 miliónů tranzistorů, to je nejen obrovské číslo, které dosahuje 250 % v GeForce 7800 GTX či 230 % v GeForce 7900 GTX a dokonce 180 % v Radeonu X1900 XT(X), ale také o desítky procent přesahuje předpoklad počtu tranzistorů v GPU ATI R600, které má mít plně implementovanou architekturu unifikovaných shaderů! Navíc se, alespoň zpočátku, hovoří o 90nm výrobě GPU G80, což si dost dobře nedokážeme představit. Plocha GPU bude při tomto počtu tranzistorů obrovská. Už právě R580 se svými více než 380 milióny tranzitorů je snad až příliš velké a to je zhruba na polovině cesty ke G80. K tomu si přidejme informaci o frekvenci GPU (nevíme, zdali celku, nebo jen nějaké dílčí části) až 1 500 MHz a začínáme silně pochybovat, že něco takového lze vůbec rozumně uchladit, ať již vodou nebo kombinací se vzduchovým chlazením. Zkrátka, z počtu tranzistorů a pracovní frekvence GPU máme zatím jediný dojem. A to ten, že si pochutnáváme na křupavé kachně.

Dalším bodem je udávaný nárůst výkonu pixel a vertex shader operací. Čísla sice zajímavá, ale nakolik reálná v kontextu údajných unifikovaných shaderů, težko říci. Navíc nevíme, zdali se nevztahují na předpoklad uváděné pracovní frekvence GPU, takže to vezměme opět s rezervou a počkejme si raději na nějaké potvrzení či vyvrácení v dohledné budoucnosti.

8 TCP je však proz měnu zajímavá položka a to tím, že nikdo pořádně netuší, co to je :-). Spekuluje se například o „texture command processor“, ale zatím nikdo neví. Stejný problém se týká VCAA. Toho, co písmenka VC znamenají, můžete navymýšlet spoustu, ale opět si počkejme na nějaké bližší informace, jestli vůbec bude na co čekat.

Další zajímavostí je členění a celková šířka paměťové sběrnice. Pokud opět odfiltrujeme zcela spekulativní dohady, nemáme opět v rukách nic. Nakombinovat takto paměťovou sběrnici samozřejmě lze, otázka je, k čemu by to bylo dobré, zejména s ohledem na architekturu GPU G80, o které toho zatím víme o něco méně, než koza o náklaďáku.

Ruku v ruce s paměťovou sběrnici pak jde velikost osazené paměti, která se poněkud vymyká zavedenému schématu Přeci jen, 768 MB RAM je poměrně neobvyklé číslo a pokud by přístup k ní byl navíc rozdělen na 256 a 128 bitů, pak to naznačuje, že pro některé části GPU by vždy jedna část paměti mohla být „zapovězena“. Ještě zvláštněji však vypadá 320bitová paměť u GeForce 8800 GT. V profesionální oblasti sice existují grafiky s takto „zvláštním“ dělením paměti, ale i tak...

No, ruku na srdce, celé to spíš vypadá jako problém „tiché pošty“. Jediné, co by reálně mohlo hovořit pro (ať již jakkoli velkou) hodnověrnost těchto informací je fakt, že články byly po krátké době staženy. Staženy však mohly být i kvůli jejich chybnosti. Pokud se vyhneme debatě nad jednotlivými drobnými nuancemi, můžeme s takřka nehynoucí jistotou říci toto: Vyrábět s lukrativní výtěžnosti 90nm čip se 700 milióny tranzistorů schopnými šlapat až na 1,5 GHz se zdá spíše jako pohádka z říše snů. A šance toto nějak rozumně uchladit jakbysmet. Stejně tak můžeme s jistotou tvrdit, že takovéto monstrum se nemůže reálně vejít se spotřebou do 175 W. Takže, ať již toto povídání vezmete jako „informační“ s jistou rezervou, nebo přímo jako pohádku, buďte v následujících dnech a týdnech opatrní při čtení článků, které budou vycházet z těchto informací. Sice se říká „na každém šprochu ...“, ale tento vypadá dosti utopicky.

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku GeForce 8800 GT a 8800 GTX poodhaleny?

Čtvrtek, 21 Září 2006 - 18:14 | Harvester | 2 fvSDfasdasdf lol:)
Čtvrtek, 21 Září 2006 - 13:02 | Anonym | Tučná karta, majú to už v Ageme na sklade?
Čtvrtek, 21 Září 2006 - 08:13 | Anonym | 76558 MB RAM - pokud to má skutečně tolik paměti...
Středa, 20 Září 2006 - 21:25 | Anonym | To Shaquille: Myslel jsem pochopitelne realnou...
Středa, 20 Září 2006 - 20:42 | Harvester | jojo, hezka pohadka na dobrou noc;) btw o G80 se...
Středa, 20 Září 2006 - 20:04 | Anonym | xR: to je dobrá teorie, ale několik dobře...
Středa, 20 Září 2006 - 19:28 | Anonym | cele to je kravina, maximalne by to mohlo nejak...
Středa, 20 Září 2006 - 19:13 | Anonym | To xR tim by se podle me nechlubili, kdyz DDR4 na...
Středa, 20 Září 2006 - 19:08 | Anonym | A neni to treba 700 M(Hz) GPU a az 1.5 GHz GDDR4...
Středa, 20 Září 2006 - 17:57 | Anonym | Je pravda, že je možné všechny zmíněné informace...

Zobrazit diskusi