GeForce 8800 GTS 320 MB v testech na internetu
Kapitoly článků
Far Cry, Splinter Cell: Chaos Theory HDR
|
Kolegové z Hexus.net prozměnu ukazují, že postarší hra jako Far Cry nemá s „očesáním“ paměti grafiky na polovinu žádný výkonový problém, přeci jen už jde o starší hru, problémy nečekejme ani v extrémních rozlišeních.
Obě přetaktované karty, které prošly testem pak i ve Splinter Cell ukazují, že současné hry těží spíše z vyšších frekvencí než množství osazené paměti. Koneckonců Splinter Cell je hra z doby, kdy 256 MB paměti na grafice bylo optimum a o 512 MB si běžní lidé jen povídali.
Half-Life 2: Lost Coast HDR
|
Populární záležitost, která nyní očekává druhý (datadiskový) přírůstek do rodiny, nemohla v testech chybět. My vybíráme od kolegů z PC Perspective, kteří jako další proklepli overclockerskou verzi karty v podání společnosti BFG. 320MB karta si vede o něco hůře, zvláštně pak působí výrazný propad minimálního fps. Zde bychom se snad přikláněli i k tomu, že by se mohlo jednat o chybu měření, ale těžko říci. Každopádně HDR při 4×AA a 8×AF v rozlišení 1600×1200 je poměrně extrémní nastavení a přesto si karta vede slušně, takže se plynulosti v Half-Life 2 netřeba obávat.
Prey, Company of Heroes
|
Prey v testech TweakTown si vede ve vyšších rozlišeních na obou verzích GeForce 8800 GTS v podstatě shodně, rozdíl je zcela minimální a fps vysoko nad hranicí plynulosti.
Company of Heroes už je ale jiná káva. Poloviční množství paměti se výrazně negativně podepisuje na výkonu ve hře, nicméně i tak se 320MB model vejde do plynulých hodnot, pročež je na vašem zvážení, zdali investice několika tisíc navíc do vyšší verze stojí za to.
X³: The Reunion
|
Z testů serveru Legit Reviews vybíráme X³: The Reunion. Zde 320MB karta poměrně ztrácí, propadá se ve vysokých rozlišeních s filtracemi až pod GeForce 7900 GTX. Jediný způsob, jak to dohnat, je zcela jasně v navýšení frekvencí, kdy není problém vyšplhat se vysoko nad hodnoty standardně taktované 640MB verze.
Tomb Raider Legend
|
Tomb Raider Legend v podání MadShrimps je pro obě verze shodně náročný, žádný rozdíl (tedy krom toho v peněžence :-) nezaznamenáte.
Serious Sam 2, Ghost Recon: Advanced Warfighter
|
Kolegové z Guru3D ve svých testech vypustili srovnání obou verzí GeForce 8800 GTS, nicméně i tak jsou jejich výsledky, z nichž jako první vybíráme Serious Sam 2, poměrně zajímavé. I 320MB GeForce 8800 GTS zde totiž zcela, snad lze přímo říci „ztrapňuje“ zástupce předchozí generace. Naprostá plynulost se 100 fps v 2560×1600 při HDR a 16×AF pak spíše poukazuje, že na této hře a jejím nenáročném engine snad už ani pomalu nemá cenu nové karty testovat.
Pravým opakem je pak Ghost Recon: Advanced Warfighter, kde se celé testovací pole „plácá“ ve vysokých rozlišeních jen tak tak kolem hranice plynulosti, důstojně si vede pouze šílené kombo dvou GeForce 8800 GTX v SLI, za které by ale oněch zhruba 32 000 Kč dal jen opravdový „blázen“.
Spotřeba, závěr
Na závěr se podívejme na celkovou spotřebu sestavy, k jaké dospěli kolegové ze serveru PC Perspective. Připomeňme si, že testovali s nForce 680i SLI deskou a Core 2 Extreme X6800 procesorem, což je bezesporu jedna z nejrychlejších a také energeticky nejnáročnějších kombinací. Celková spotřeba sestavy ve 3D se drží v současných standardních mezích kolem 300 W. My jsme pak sami zvědavi, jak si povedou jednotlivé modely ATI R600, které budou řadě GeForce 8800 přímou konkurencí. Bohužel na to si ještě nějakou chvíli počkáme.
O něco méně příjemnou je pak vyšší spotřeba sestavy ve 2D, přeci jen by neměl být důvod, proč moderní karta bere o zhruba 30 W více než ATI.
Závěrem si tak shrňme výsledky. Očesání karty o polovinu paměti při zachování šířky sběrnice jí z hlediska dnešních herních titulů v podstatě nijak neublížilo. Sice se tu a tam najdou herní tituly, kde je propad výrazný, ale vždy jej lze dohnat drobným navýšením frekvencí a beztak i 320MB karta dosahuje v extrémních rozlišeních takových hodnot fps, že nikoho tento ojedinělý propad výkonu vlastně ani trápit nemusí. Jinak tomu však může být u her, které přijdou v nadcházejcíích dvou až třech letech (což je řekněme v hrubých rysech morální životnost karty pro plynulé hraní her ve vyšších rozlišeních). Já sám osobně jsem zvědav na BioShock, který používá Unreal Engine 3.0, případně na budoucí tituly používající engine z klávesnice Johna Carmacka. Každopádně, pokud byste dnes chtěli kupovat moderní hi-end grafiku, pak si na 640MB verzi připravte zhruba o 2 500 Kč více. Zdali vám to za to stojí, je pouze na vašem uvážení.