Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

GeForce: Antialiasing a anisotropické filtrování

diit.cz logo na CD-R serveru 1. dubna 2009
Malý nebo velký, tlustý nebo hubený, každý pařan touží po větším rozlišení a rychlejší hře. A čím jiným začít upgrade než pořádnou grafikou? Kdo si pohrává s prasátkem a přemýšlí, do čeho své penízky investovat, možná nalezne odpověď v této recenzi... Doufejme, že Vaše prasátko je opravdu velké a hodně plné, protože nebudeme mluvit o ničem jiném než ATI Radeon X800 PRO a Nvidia GeForce 6800 GT, momentálně s cenami 12 013 a 10 752 Kč (bez DPH), které na tuto recenzi zapůjčila firma AGEN computer.

Antialiasing

Ovladače nabízí mnoho možností nastavení antialiasingu od Off po 8×S. Jak se dá očekávat, je to jeden z hlavních faktorů ovlivňujících rychlost.

Nastavení antialiasingu

Na téma principu antialiasingu by se dal napsat obsáhlý článek. Pro všechny, kterým vrtá hlavou, co znamenají písmenka za úrovní AA, poznamenávám, že jde o tzv. anitialising sample patterns („vzory“), pomocí kterých se z původního obrazu vytvoří výsledný antialiasovaný. Rozdíl mezi 2× a 2×Q je tedy ve tvaru, vzoru a ne ve velikosti. Tomu odpovídá i stejná výpočetní náročnost, která vyplývá z testů. Kdo do toho vidí a má zájem dozvědět se něco podrobnějšího o různých patternech, tomu doporučuji tuto stránku.

Test vzhledu v 3DMarku 2003, kdy nalevo vidíte obrázek bez antialiasingu a napravo s ním:

GeForce 6800 GT: AntiAliasing Off   GeForce 6800 GT: AntiAliasing 8xS

Vliv antialiasingu na rychlost:

GeForce 6800 GT: Doom3

GeForce 6800 GT: Aquamark3

GeForce 6800 GT: FarCry

Krom FarCry je vidět, že výsledky jsou přímo úměrné úrovni AA. Testovaná scéna z FarCry je pravděpodobně hodně procesorově náročná a proto se rozdíly příliš neprojevily.

Anisotropické filtrování

Opět je tu široká řada nastavení od Off až po 16. O tom, co to je antialiasing, asi většina slyšela. Anisotropické filtrování možná až tak známé není, i když u nových karet se mu věnuje téměř stejně pozornosti jako antialiasingu. Je to další krok v honbě za dokonalým vzhledem a minimalizací výpočetních nároků.

Jen krátce poznamenám, že jde o techniku, která zlepšuje vzhled hodně vzdálených předmětů od pozorovatele. Cílem je dodat reálnější vzhled a více detailů.

Nastavení anisotropického filtrování

Test vzhledu v 3DMarku 2003, znovu nalevo bez a vpravo s AF 16×:

GeForce 6800 GT: AF Off   GeForce 6800 GT: AF 16x

Vliv filtrování na rychlost:

GeForce 6800 GT: Doom3

GeForce 6800 GT: Aquamark3

GeForce 6800 GT: FarCry

Diskuse ke článku Radeon X800 PRO vs. GeForce 6800 GT (recenze)

Středa, 10 Srpen 2005 - 15:58 | Anonym | Proč není v testu Radeon X800 XL, který je...
Středa, 1 Prosinec 2004 - 15:18 | Anonym | Recenze se mi vcelku libila, ale zarazila me...
Pondělí, 29 Listopad 2004 - 15:58 | Anonym | Pekna recenzia. Dobre citave aj pekna znalost...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 22:48 | Anonym | Helena: ku tym pametiam, konkretny vyrobca vela...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 20:43 | LiX | Jasne to beru, jak vim z valstni zkusenost tak...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 18:52 | Anonym | Vsem chytrolinum : jdete nekam. Recenze je sice...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 17:16 | Helena1 | Lopo: to mas jiste pravdu, ze konkretni pameti na...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 14:08 | Anonym | Helena: ja som tu uvodnu tabulku pochopil tak ze...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 09:53 | Martin Bartoň | LiX: Pak to bude velmi prosté. Plextor (ale mám...
Úterý, 23 Listopad 2004 - 02:31 | Anonym | Martin: myslim ze LiX ma pravdu v tom, ze najaky...

Zobrazit diskusi